Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Meer mediagebruik online en on-demand, maar minder divers aanbod dreigt

Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel online als offline, van Nederlandse en van internationale aanbieders. Maar er zijn ook ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap die de diversiteit van het media-aanbod kunnen bedreigen. Zeker is dat de verschuiving naar online doorzet. Uit de nieuwe publicaties Mediamonitor 2022 en Televisieaanbod en kijkgedrag 2022...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Europese Commissie wil geen gepersonaliseerde advertenties op Meta

Als het aan de Europese Commissie ligt mag Meta straks in Europa geen gepersonaliseerde advertenties op basis van data die klanten in hun profiel hebben staan bij Facebook, Instagram en Whatsapp. Het voornemen is nog geen zekerheid want ook de Ierse privacy-waakhond moet zich erover buigen. Dat laatste is nodig omdat Meta’s Europese hoofdkantoor gevestigd...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Voorbereidingen tweede meting NEMESIS-studie in volle gang

Begin december besteedden verschillende media aandacht aan de resultaten van de eerste ronde van de NEMESIS-studie. De resultaten laten zien dat ruim een kwart van de volwassen Nederlanders (26%) in het afgelopen jaar last heeft gehad van angsten, een depressie of problemen door het gebruik van alcohol of drugs. De voorbereidingen voor een tweede meting...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Minister Adriaansens bezoekt ondernemerspanel

Afgelopen maand geleden vond de eerste live bijeenkomst plaats van het ondernemerspanel op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in Den Haag. De bijeenkomst was georganiseerd door MWM2 en het ministerie van EZK. Ook minister Micky Adriaansens was op deze bijeenkomst aanwezig om vragen van ondernemers te beantwoorden en het belang van het...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

Sensory Branding versus private labels

Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

ESOMAR houdt extra AV over verkiezingen

Nadat vorige week bekend werd dat de Council-verkiezing van ESOMAR voor de periode 2023-2024 onrechtmatig was verlopen, en de uitslag ongeldig werd verklaard, wil de organisatie de leden op 13 en 14 december in een extra vergadering informeren en plannen voorleggen voor nieuwe verkiezingen. ESOMAR zegt dat de verkiezingen voor de Council opnieuw zullen plaatsvinden...
Actueel | 08 december 2022
08 december 2022

MarketResponse, 4 orange en CMNTY gaan samen verder

MarketResponse, marketingdata-specialist 4orange (waarin MarketResponse al een meerderheidsbelang heeft) en softwareontwikkelaar CMNTY gaan samen. Reden is, volgens MarketResponse, dat marktonderzoek, data-analyse en marketing vandaag de dag volledig met elkaar zijn vervlochten. Het vernieuwde MarketResponse dat hiermee ontstaat beschikt over zeventig specialisten en opereert vanuit Utrecht, Amsterdam en New York. MarketResponse wil anticiperen op nieuwe eisen...
Actueel | 08 december 2022
08 december 2022

Communiceren over maatschappelijke doelen – storytelling werkt

Tony Chocolonely die campagne voert voor een inclusief Sinterklaasfeest zonder racisme, Dopper die een documentaire maakte over mensen die strijden tegen plastic afval in de oceanen, Uber die samen met Veilig Verkeer Nederland adverteerde over veiliger reizen: het zijn allemaal voorbeelden van communicatie over maatschappelijke doelen van organisaties. Maar hebben ze ook effect? Sanne Smit...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Nieuwe verkiezing ESOMAR Council na ongeldigverklaring stemming

ESOMAR gaat nieuwe verkiezingen uitschrijven voor haar Council omdat er volgens haar ‘wangedrag’ is geconstateerd rond de verkiezingen. Als gevolg daarvan zijn twee medewerkers ontslagen. Er zijn geen aanmerkingen op de kandidaten voor de Council, maar wel is CEO Parves Khan teruggetreden. Zij wordt interim vervangen door Pravin Shekar, die tot voor half 2022 ook...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

ScanmarQED neemt ROIvenue over

Met de overname van ROIvenue wil ScanmarQED zich verdere versterken als one-stop-shop voor marketing-analytics software en -diensten in Europa en Noord-Amerika. De AI-gedreven technologie van ROIvenue is een aanvulling op de software-oplossingen van ScanmarQED om snel en accuraat inzicht te krijgen in de impact van marketing. ROIvenue is gevestigd in Praag en levert software voor...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is Rabobank (foto). Leen Bakker werd tweede. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging naar Leen Bakker. De winnaars werden op 1 december bekendgemaakt. Over de winnaar Rabobank was het oordeel dat de bank een centraal klantbeeld heeft gecreëerd waarin...
Actueel, Uncategorized | 06 december 2022
06 december 2022

SWOCC-middag over ‘Medewerkers als Merkdragers’

Op donderdag 15 december organiseert SWOCC het event ‘Medewerkers als Merkdragers’, waarbij tevens de nieuwste en gelijknamige SWOCC-publicatie 86 wordt gelanceerd. Het event en de boeklancering vinden plaats bij CREA aan de Nieuwe Achtergracht 170 in Amsterdam. Tijdens het event presenteert auteur Joost Verhoeven de bevindingen uit zijn publicatie en delen verschillende praktijksprekers hun expertise...

Ook de laatste bytes ontvangen?