Actueel | 24 maart 2021
24 maart 2021

Populaire AI-cursus nu ook in Nederlandse versie

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) en TU Delft lanceren de Nederlandse versie van de cursus Elements of AI: een gratis online cursus die deelnemers inzicht geeft in de basis van Artificiële Intelligentie (AI). Meer dan 630.000 mensen in heel Europa schreven zich al voor de cursus in. De NL AIC en de TU Delft...
Actueel | 22 maart 2021
22 maart 2021

Ajax investeert fors in big data

Ajax zet hoog in op het gebruik van data en heeft inmiddels acht fulltime medewerkers die voetbaldata inkopen en analyseren, meldt het FD. Naast deze medewerkers levert ook Acronis, hoofdsponsor van de Ajax-jeugd, een bijdrage in het gebruiken van voetbaldata. Het bedrijf stelt experts beschikbaar voor kunstmatige intelligentie. Ajax gebruikt data voor verschillende zaken. De...
Actueel | 15 maart 2021
15 maart 2021

GAP-analyse voor operationalisering en toepassing van AI

Artificiële Intelligentie (AI) heeft data nodig om algoritmes te trainen. Data wordt opgeslagen in databases die vaak niet in één organisatie wordt opgeslagen. Om de algoritmes te trainen en te testen, is toegang nodig tot die verschillende databronnen. Een adequate infrastructuur voor het delen van gegevens voor AI is dan ook essentieel voor het verbeteren...
Actueel | 15 maart 2021
15 maart 2021

Digital Talk: How to set up your conversational analytics

It appears that most organisations employing conversational platforms, like chatbots and voicebots, rarely use analytics. This is a missed opportunity since a well-designed and smart use of analytics can be crucial to improving the customer experience. How then, to set up your conversational analytics? Working with voice or chatbots, how do you make sense of...
Actueel | 10 maart 2021
10 maart 2021

Verkiezingen – het nut van de stemhulp

De afgelopen jaren vliegen in verkiezingstijd de stemhulpen de kiezer om te horen. Bijna de helft van de kiezers (46%) vulde tot dinsdag jl. al tenminste één stemhulp in. Het landschap aan kieswijzers is inmiddels zeer divers. Manuel Kaal van Kantar Public schreef er een artikel over. Je hebt de ‘traditionele’ stemhulpen, zoals de Stemwijzer.nl,...
Actueel | 10 maart 2021
10 maart 2021

Peilingen-pacificatie

Is het u opgevallen dat er deze verkiezingen maar weinig discussie is over de peilingen? Misschien niet, omdat het uitblijven van iets nu eenmaal minder opvalt dan iets waarmee je regelmatig in aanraking komt. Maar het is zo. Nog niet zo lang geleden gingen peilers, journalisten en politicologen regelmatig met elkaar op de vuist. Een...
Actueel | 08 maart 2021
08 maart 2021

‘Krijg nou de digitalisering’

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen buigt zich in dit blog over digitalisering en hoe je ermee...
Actueel | 08 maart 2021
08 maart 2021

SIRE start strijd tegen kinderarmoede

In Nederland kunnen ruim 250.000 kinderen door geldgebrek niet meedoen met hun leeftijdsgenoten. Met alle negatieve gevolgen voor deze kinderen. Het aantal kinderen in armoede neemt de komende periode sterk toe, verwacht het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). SIRE startte vorige week met een nieuwe campagne waarin zij aandacht vragen voor dit probleem. Volgens het...
Actueel | 03 maart 2021
03 maart 2021

‘Ik ben geen socioloog en dat wil ik ook helemaal niet zijn’

De titel is een recente quote van Mark Rutte. In relatie tot de recente avondklokkenrellen zei hij zelfs ‘ik ga niet op zoek naar sociologische verklaringen’. Dat is heel jammer, niet alleen omdat ik wel een socioloog ben, maar ook omdat de rellen niet op zichzelf staan. Mensen gaan niet zomaar ineens rellen. In Utopia...
Actueel | 03 maart 2021
03 maart 2021

Augmented reality voor merkcommunicatie

Augmented reality (AR) is nog volop in ontwikkeling, maar voor veel merken en bedrijven is nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. SWOCC-publicatie 82 Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie wil deze vragen beantwoorden. AR is een...
Actueel | 01 maart 2021
01 maart 2021

Gastvrij in de digitale wereld

Een glimlach, een vriendelijke begroeting, de deur openhouden en er zijn wanneer het nodig is. Dit zijn kleine maar belangrijke momenten van de waarheid, die voor de hospitality bepalend zijn. Voor een gast, bezoeker of passagier bestaan verschillende facilitaire disciplines niet. Voor hen moeten al die disciplines kloppen als één vloeiende dienst, zonder dat zij...
Actueel | 22 februari 2021
22 februari 2021

Onderzoek voor de overheid – wat er misgaat

Eind vorig jaar schreven we over het proces dat de MOA aanspant tegen het Ministerie van Economische Zaken over de commerciële opdrachten die het CBS uitvoert voor de overheid. De opdrachten gaan ten koste van het werk van reguliere marktonderzoekbureaus. Ook de Kamer van Koophandel en het Kadaster bewegen zich steeds meer op terreinen waar...

Ook de laatste bytes ontvangen?