Actueel | 01 februari 2021
AI bij bedrijfsleven nog in kinderschoenen
De inzet van AI in het Nederlandse bedrijfsleven is nog niet erg groot. Slechts 10% heeft AI-toepassingen live staan. Dat blijkt uit de DDMA AI Maturity Test, een initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie AI, waaraan ruim 70 Nederlandse organisaties hebben deelgenomen. Een relatief groot deel van de ondervraagde organisaties (67%) zegt bezig...
Actueel | 01 februari 2021
Brabant investeert 21,5 miljoen in data-economie
Brabant moet de plek worden waar big data en de nieuwste datatechnologieën in maatschappelijke sectoren hun plek vinden. Om dat te bereiken, trekken Gedeputeerde Staten daar tot en met 2023 € 21,5 miljoen voor uit. De uitvoering krijgt zijn beslag in de Uitvoeringsagenda Data-economie 2021-2023: Brabant maakt werk van data. De term data-economie betreft de...
Actueel | 27 januari 2021
Wie nomineer jij voor de MOAwards 2021?
De nominatieronde voor de MOAwards is 11 januari van start gegaan en duurt nog tot en met 24 februari. Je kunt vakgenoten nomineren in de categorieën: Marketing Research & Analytics Bureau Insights Professional - Bureauzijde Insights Professional - Bedrijfszijde Digital & Webanalist Young Talent En je kunt een digital analist of webanalist voordragen voor Digital...
Actueel | 25 januari 2021
Zes trends voor merken
Tijdens het Trend Fest van 21 januari jl., georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing (PIM), hoorden marketeers dat de maatschappij op een kantelpunt staat. Angst en onzekerheid zullen het komende decennium domineren. Merken moeten aan de slag om de verbinding met de consument te behouden en te versterken. Zes trends bieden houvast: samen sterk, naturiteit,...
Actueel | 25 januari 2021
Dat zetten we recht! Epiphany toch in top-20 Trendrapport 2020
Het MOA Trendrapport dat in december jl. in MarketingTribune verscheen en waarover we publiceerden in Daily Data Bytes krijgt een correctie. Wat blijkt: Epiphany had de vragenlijst gemist die de MOA naar de bureaus uitstuurt en waarop het Trendrapport is gebaseerd. En dat is jammer, want wat blijkt: het bureau, dat toch al groeide, werd...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 25 januari 2021
Zuid-Koreaanse chatbot verwijderd om ongepaste taal
Na klachten over haatzaaiende uitlatingen tegen seksuele minderheden is deze maand de Zuid-Koreaanse chatbot Lee Luda even stilgezet. Lee Luda is een door KI-gevoede bot, die een 30-jarige studente verbeeldt. In 20 dagen tijd vergaarde ze zo’n 750.000 volgers. De chatbot werd van Facebook gehaald nadat gebruikers klaagden dat ze provocerend sprak over de LGBT-gemeenschap...
Actueel | 20 januari 2021
SWOCC-onderzoek brengt merk tot leven
Merken kunnen gezien worden als machines die doelgroepen bedienen, maar ook als menselijke zielen die onze liefde, vertrouwen en commitment waard zijn. Hoe zorgen we ervoor dat een merk zo menselijk mogelijk wordt ervaren? En wat levert vermenselijken op? SWOCC-publicatie 81 Merk als Mens beantwoordt deze vragen met behulp van het Human Brand Measures-model, waarmee...
Actueel | 18 januari 2021
Marije van Asseldonk Digital Marketing Professional 2020
Marije van Asseldonk is uitgeroepen tot Digital Marketing Professional van het jaar 2020. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en CustomerTalk en heeft tot doel digitale marketing als vakgebied verder te ontwikkelen en te professionaliseren. Marije van Asseldonk is werkzaam als digital specialist bij DPG Media, de uitgever van o.a. de Volkskrant,...
Actueel | 18 januari 2021
PIM Trend Fest 2021
Dit jaar verschijnt de 16de editie van het PIM Trendrapport. Namens PIM schreven collega’s Niels Hansen (LUNAR Institute), Miriam Teoh-Wijers en Matt van der Poel (beiden Fresh Forward) over ‘de vermenselijking van merken’. De wereld laat een ander beeld zien: minder open, minder avontuurlijk, minder vrij en minder vrijblijvend. Maar met juist meer vraag naar...
Actueel | 12 januari 2021
Ga op KPI-dieet!
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen reikt deze keer een goed voornemen aan voor dit jaar: snijd in de...
Actueel | 11 januari 2021
Daily Data Bytes vanaf nu twee keer per week
De eerste vier maanden van Daily Data Bytes zitten erop, en omdat we zien dat de artikelen en berichten de lezers weten te vinden, is het tijd voor de volgende fase. En, vooruit, we zijn het ook een beetje aan onze naam verplicht, hoewel je elke dag op onze website terechtkunt, en dus sturen we...
Actueel | 11 januari 2021
Master data-science en AI bij TU/e
Vanaf september van dit jaar start de TU/e met een nieuwe masteropleiding gericht op data-science en artificial intelligence. De nieuwe DS&AI-opleiding is formeel erkend door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie NVAO. De nieuwe master wordt aangeboden door de faculteit Mathematics and Computer Science en is de eerste en enige techniekopleiding in Nederland waarin geavanceerde technieken en...