‘Namens Nederland’ niet namens de Nederlander
Op het platform ‘Namens Nederland’ staat een enquête waar elke Nederlander aan kan deelnemen. Je kunt je mening geven over mogelijke scenario’s om de coronacrisis in de hand te houden en naar de uitgang te leiden. Maar hoe zit het met de methode van enquêteren? Er is nogal wat kritiek uit de wetenschap en het vak. Ook bij Peter Mulder, die er een bijdrage over schreef.
Face-to-face onderzoek weer mogelijk met MOA-richtlijn voor 1,5 meter marktonderzoek
De versoepeling van de coronamaatregelen per 11 mei betekent dat face-to-face onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, weer mogelijk is. Met een pakket voorzorgsmaatregelen, om besmetting te voorkomen, kunnen de onderzoek- en selectiebureaus weer respondenten uitnodigen en bezoeken. De richtlijn geeft handvatten voor het face-to-face onderzoek proces van selectie, ontvangst tot en met uitvoering van het marktonderzoek. Hiermee is face-to-face onderzoek weer goed mogelijk.
Heb elkaar lief, zowel kwanti- als kwalitatief
Ben jij gespecialiseerd in kwantitatief gebruikersonderzoek? En twijfel je aan de waarde van kwalitatief gebruikersonderzoek? Of juist andersom? Dat is geen vreemde gedachte, aangezien het om twee tegenovergestelde manieren van denken en werken gaat. Daardoor is het soms lastig de waarde van elkaars werk in te zien.
Hoe realiseer je met content meer impact op je merk en conversie?
Return on Content toont de impact van contentmarketing, niet alleen voor conversie maar ook voor je merkimago en positie in de brand funnel. Om goed de impact van de content in de full funnel én de optimalisatiekansen te meten, gebruiken we een combinatie van onderzoeksmethoden en een framework voor contentmarketing.
Sterker, duurzamer, digitaler – Drie bureaudirecteuren in tijden van corona
De coronacrisis duurt nog wel even voort. Over een week of twee horen we of er wat minder lockdown komt. Hoe vergaat het intussen de bureaus? We legden opnieuw drie bureaudirecteuren een aantal vragen voor (zie ook ClouToday van 16 april). Het zijn (v.l.n.r.) Daan Versteeg van Ipsos, Edgar de Beule van Markteffect en Martin de Munnik van Neurensics. En ja, ze zijn van de drie bureaus die zijn genomineerd voor de MOAwards voor bureau van het jaar.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
ESOMAR moves to boost insights sector Covid-19 role
ESOMAR has called on national government and business leaders who commission research to regard data as an ‘essential source’ in understanding citizens during the Covid-19 pandemic; and has launched two related data-sharing initiatives.
Een huis bouwen is meer dan bakstenen stapelen – Van cijfers naar marketingadvies
Om de zoveel tijd laait dezelfde discussie op over de impact van onderzoek op de business. Die impact is zeer bescheiden en dat kan en moet anders. Insights professionals zouden meer ‘toegevoegde waarde’ moeten leveren, meer een sparringpartner moeten zijn voor beslissers en meer de taal van de business moeten spreken.
GRBN partners to relaunch Global Trust Survey
The Global Research Business Network (GRBN) has partnered with ten research associations across the globe to update its GRBN Global Trust Survey, which was last conducted in 2018 and measures public trust in research companies compared with other organisations and sectors.
Intelligence during economic downturn and the corona crisis
During times of difficult economic situations (like the crisis we have today), intelligence is exceptionally important and an intelligence professional must be very sharp and focused on doing the right things for the company, stated Joost Drieman, Intelligence competence expert and teamleader at the MOA, in his blog.
Kids, jongeren en trends: Koplopers van verandering
Sylvie Verbiest en Arianne Hendriks zijn gespecialiseerd in onderzoek naar kids, jongeren en trends. Voor de MOAcademy organiseren zij een workshop waarin ze uitleggen hoe je jonge doelgroepen beter begrijpt en benadert. Vanuit hun doelgroepen trendkennis verklaren zij de ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken.
Goede informatie geven voor goede beslissingen – Drie bureaudirecteuren in tijden van corona
‘We zijn op de goede weg en we moeten dit samen blijven doen’, zegt Mark Rutte op zijn persconferenties. Voordat we die weg weer echt hebben gevonden, wacht er nog een tijd van onzekerheid en moeten we toch doorgaan. Wij legden drie bureaudirecteuren, Gerben Huijgen (I&O Research), Govert van den Bos (MWM2) en Lucas Hulsebos (DVJ Insights) een aantal vragen voor over de stand van zaken en de vooruitzichten. ‘Dat wordt nog spannend.’
MOA ondersteunt haar bureau-leden tijdens coronacrisis
Het zijn roerige tijden, bureaus hebben het zwaar. Face to face onderzoek ligt plat, kwalitatief onderzoek staat onder druk, opdrachten worden gecanceld, omzetdaling etc. De MOA doet er alles aan om haar bureau-leden in deze tijd extra te ondersteunen. Zo worden de MOA-leden op de hoogte van het laatste nieuws over de regels en mogelijkheden die momenteel door de overheid worden aangeboden.