Onderzoek | 06 december 2022
06 december 2022

Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs

Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Alle zeilen bijzetten om aan eisen nieuwe generatie werknemers te voldoen

De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceerde onlangs in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z ten aanzien werkgelegenheid, technologie en merkinteractie. Het rapport, Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Stevige opmars digitale reclamefolder

Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Installatie eigen laadpaal zorgt voor frustratie

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, in opdracht van Blue Current. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel (44%) van de toekomstige gebruikers gewenst. Een heldere...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

RCC ontraadt AH reclame voor duurzaamste supermarkt na klacht over onderzoeksopzet

‘Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee, toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni?’ In april 2021 sprak Durk Bosma van the Future of Food Institute op Foodlog zijn verbazing uit over de rankings van ‘de duurzaamste supermarkten’ door o.a. de Sustainable Brand Index. Waar was Ekoplaza? Ondanks...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

Consumententrend 2023 – meer menselijk contact

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt. Uit het onderzoek komen drie focusgebieden naar voren die een positief...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

Kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

Ruim een derde (36%) van de kenniswerkers in Nederland zegt dat de werkomgeving op kantoor veranderd is in vergelijking met die van voor corona. Bijna een kwart (22%) vindt zelfs dat deze verslechterd is. Tegelijkertijd vindt 43% van de kenniswerkers die wel eens thuis werken dat die omgeving juist verbeterd is vergeleken met de periode...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

2023: van Y2K fashion tot analoge gadgets en AI-kunst

Veilingsite Catawiki en Ipsos maakten een trendrapport voor 2023. Op basis van uitgebreid kwalitatief onderzoek, wordt voorspeld wat we in volgend jaar kunnen verwachten op het gebied van kunst, mode, design, interieur, luxe items en verzamelobjecten. Gehuld in flamboyante kleding zetten we ons aan bordspellen. Nostalgie naar het jaar 2000 en zoeken naar nieuwe verhalen...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly

De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Prijsinflatie zorgt voor angst, frustratie en forse besparingen

De kosten van levensonderhoud zijn de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en de verwachting is dat door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen de hoge inflatie lang zal aanhouden. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact voor consumenten in zes Europese landen. in juni deed DVJ Insights onderzoek naar de emotionele impact van...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim

Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK

Kort voor aanvang van het WK voetbal in Qatar is niet meer dan een derde van de Nederlanders geïnteresseerd in dit toernooi. Weliswaar liep de belangstelling voor WK's de afgelopen decennia al gestaag terug, maar niet eerder lag ze op zo’n laag niveau. Het is zelfs een halvering vergeleken met dertig jaar geleden. Dat blijkt...

Ook de laatste bytes ontvangen?