SKIM viert 45-jarig bestaan
SKIM viert in 2024 het 45-jarige bestaan. Ooit opgericht door Dirk Huisman als marktonderzoekbureau is het uitgegroeid tot een wereldwijd adviesbureau dat samenwerkt met bedrijven over de hele wereld. ▼ SKIM werd in 1979 opgericht als klein, datagericht bedrijf dat geworteld was in geavanceerde analyses. Dirk Huisman (foto midden) wilde bedrijven helpen om betere strategieën…
Blauw winnaar RISE award
Op het onlangs in Athene gehouden ESOMAR Congres ontving Blauw Research de RISE-Award. De award, een initiatief van Dynata, heeft als doel het niveau van vragenlijsten te verbeteren. ▼ De naam RISE staat voor ‘Recognizing Innovation in Survey Engagement,’ en is in het leven geroepen door Dynata. De RISE-score wordt berekend over drie gebieden van…
Schrijf je in voor het SMART congres!
Op 4 oktober vindt het jaarlijkse SMART Congres plaats, deze keer in De Zalen van Zeven (Utrecht). Dit jaar staat het congres volledig in het teken van duurzaamheid, en het brengt opinieleiders uit verschillende sectoren samen om hun inzichten over duurzame innovaties en praktijken te delen. ▼ On October 4th, we’re not just celebrating World…
ESOMAR – ‘Vakgenoten ontmoeten – en om helemaal bij te zijn’
Twee weken geleden vond in Athene het jaarcongres van ESOMAR plaats. Een van de sprekers was Sylvie Verbiest, die – altijd nieuwsgierig – meteen maar een aantal bezoekers vroeg naar de reden van hun komst. ‘ESOMAR 2024 leed ook wel een beetje aan AI-itis.’ ▼ Sylvie legde wat vragen voor aan Fenny Léautier (Consumer…
Drie data-sciencebedrijven verder onder de naam Cmotions
The Digital Neighborhood, een groep Europese techbedrijven die gespecialiseerd zijn in Microsoft AI en Cloud, maakt bekend dat haar drie data-sciencebedrijven, 2Foqus, Active Professionals en Cmotions, samen verder gaan onder de naam van het laatste bedrijf. ▼ Het nieuwe Cmotions richt zich op het leveren van complete end-to-end-oplossingen voor de waardeketen van data met behulp…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Human8 en L’Oréal winnen ESOMAR Research Effectiveness Award 2024
Human8 heeft, in samenwerking met L’Oréal, de ESOMAR Silver Trophy 2024 gewonnen voor ‘research effectiveness’. De prijs werd uitgereikt op het ESOMAR-congres in Athene, als erkenning voor de innovatieve aanpak in het Beauty Talks-programma. ▼ In 2020, te midden van de wereldwijde pandemie, wilde L’Oréal de klantgerichtheid verdiepen, en de overgang maken van inzicht krijgen…
Vertrouwen in journalistiek blijft groot (en in Rob Trip, Annechien Steenhuizen en Simone Weimans)
Motivaction heeft voor het derde jaar op rij het vertrouwen in de journalistiek gepeild en aan de cijfers te zien zit het wel goed: 57% zegt het nieuws in algemene zin te vertrouwen en 11% heeft weinig of geen vertrouwen. ▼ Wie de Amerikaanse verkiezingen volgt, zal zo langzamerhand gewend zijn geraakt aan beschuldigingen over…
Fusie Cäsar en Envisia
Segmentatiespecialist Cäsar en onderzoeksbureau Envisia zijn gefuseerd. Partijen behouden voorlopig hun identiteit en voeren gezamenlijke initiatieven en opdrachten uit vanuit een nieuwe werkmaatschappij: The New Horizon. ▼ Cäsar heeft een data- en segmentatieplatform waarmee campagne- en verzorgingsgebieden worden samengesteld, en het biedt online tools aan, waaronder Profielshop en Selectieshop. Het bureau bedient voornamelijk mediabureaus, media-exploitanten…
Synthetische data – aantrekkingskracht en risico
Het vak van insights is verankerd in drie basisprincipes: nauwkeurigheid, objectiviteit en transparantie. Dat zorgt ervoor dat marktonderzoek betrouwbaar en bruikbaar is en vooral ethisch gebeurt. Maar nieuwe technologie neemt die principes in alle enthousiasme niet al te nauw. Dat betoogt Crispin Beale, Group President van Behaviorally. ▼ Synthetische data zijn zo langzamerhand wel bekend….
Explorer Research opent kantoor in Amsterdam
Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…
Zevende Data & Analytics Congres focust op waardecreatie voor bedrijven
Op 7 november organiseert het Data & Insights Network de zevende editie van het Data & Analytics Congres (DAC). Het jaarlijkse evenement brengt honderden data-experts uit allerlei sectoren bij elkaar. Hoofdonderwerp dit jaar is waarde creëren met data-analyse, vooral voor marketing en merken. ▼ De opkomst van big data en de toenemende digitalisering hebben een…
AI – de sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico
De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar onlangs verschenen rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. ▼ Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid ligt de komende jaren…