Best practices | 16 april 2019
16 april 2019

De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

We leven in een maakbare samenleving waarin gedrag stuurbaar is. Maar hoe beïnvloed je gedrag eigenlijk en is dat wel wenselijk? Voor gedragsbeïnvloeding zijn er verschillende wegen naar Rome. De vijf belangrijkste routes komen hier aan bod.

Best practices | 21 januari 2019
21 januari 2019

Openstaan voor gedragsfactoren: De homo psychologicus in de economie

‘De homo economicus die zich zou laten leiden door zuiver rationale beslissingen, die heeft wat mij betreft wel zijn langste tijd gehad,’ zegt gedragseconoom Stephan Jagau.

Best practices | 16 januari 2019
16 januari 2019

Data visualization: Data is beautiful

Great and beautiful data visualization requires graphic design and storytelling skills in addition to great analysis skills. MIE is welcoming some great data visualization experts to explain their successful approach. 

Best practices | 16 januari 2019
16 januari 2019

De grootste learnings van online bierspeciaalzaak Beerwulf

Wie koopt er nou bier online? Dat zijn er toch een heleboel, heeft Beerwulf in de afgelopen 2 jaar ondervonden. Tijdens het MIE worden de grootste learnings van dit bedrijf gedeeld. 

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe combineren bureaus kwalitatatief en kwantitatief? Het waarom achter de data

In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan. Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe Alpro en Haystack de uitzonderingen vangen: leren van creatieve consumenten

Dat de consument inventief is, was al bekend. Maar hoe ontdek je deze creativiteit? En vooral, hoe kun je er als bedrijf van leren en het vertalen naar bijvoorbeeld R&D, marketing en content-creatie? Dat is wat Alpro, producent van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten, al geruime tijd doet.

Best practices | 26 september 2018
26 september 2018

Nieuwe rol voor insights departments? De analytics translator

Meer en meer data, en meer en meer behoefte aan analyse. Genoeg te doen voor researchers, data scientists en insights professionals. Maar kunnen zij ook goed genoeg de inzichten vertalen naar de alledaagse praktijk van bedrijven. Tijd voor de analytics translator, zegt Sjoerd Koornstra.

Best practices | 25 september 2018
25 september 2018

Effectief adverteren: boodschappen doen in het brein

Is het meten van effecten van commercials in een laboratoriumomgeving een goede evaluatiemethode? Moeten we niet testen in een meer realistische setting, bijvoorbeeld als iemand kijkt naar een televisieprogramma, samen met anderen? Sjoerd Koornstra beschrijft een case waarin bewust kijken en onbewust verwerken samenkomen.

Best practices | 25 september 2018
25 september 2018

Conspicuous consumption: Kijk mij eens vakantie vieren…

Wat willen consumenten uitstralen met hun vakanties en culturele participatie. Ze willen in ieder geval in het oog lopen met hun gedrag. Er is een term voor: ‘conspicuous consumption’. En die sociale zichtbaarheid van consumentengedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Best practices | 09 april 2018
09 april 2018

Voorbij de hype van het onbewuste

Een populaire stelling is dat 95% van het consumenten gedrag onbewust tot stand komt, oftewel: je hebt eigenlijk geen idee waarom je je tanden in dit artikel zet. Het belang van onbewuste invloed op onze keuzes is een feit, want wetenschappelijk aangetoond. Mogelijk juist om deze reden zijn sommige marketeers, reclamestrategen en marktonderzoekers de laatste jaren fans van het onbewuste geworden.

";

Ook de laatste bytes ontvangen?