Best practices | 21 september 2021
21 september 2021

Kleur wijst de weg naar consument

One Inch Whale is een insights consultancy-bedrijf dat samen met technologiebedrijven en experts over de hele wereld methodes ontwikkelt om het consumentengedrag beter te doorgronden. Dat leidde onder andere tot de joint venture Research & Visual Nudging die de impact van kleur op het beslissingsproces wetenschappelijk wil onderbouwen. ‘Wanneer we kleurexpertise en marktonderzoek met elkaar...
Best practices | 15 september 2021
15 september 2021

Waarom beleggen mensen (niet)?

In de inspiratiepodcast 'Waarom beleggen mensen (niet)?' bespreekt journalist en auteur Sander Heijne de drempels die Nederlanders ervaren om te gaan beleggen, en wat er moet gebeuren om die weg te nemen. Hij behandelt de resultaten uit het gedragsonderzoek dat Beautiful Lives hiernaar deed voor DUFAS (branchevereniging vermogensbeheerders). De onderzoeksresultaten presenteerden zij tijdens Road to...
Best practices | 25 augustus 2021
25 augustus 2021

Waarom alle pop-ups uiteindelijk falen

Waarom bestaat bannerblindheid eigenlijk? Hoe werkt dit in het brein? En wat kun je doen om die blindheid te voorkomen? Tim Zuidgeest van Unravel Research schreef er een blog over. In een recent neuro usability-onderzoek kwam iets vreemds naar voren. Zagen we nu bannerblindheid ontstaan in een e-mailnieuwsbrief? Het fenomeen trok voorbij in een oogwenk,...
Best practices | 18 augustus 2021
18 augustus 2021

De nummer 1 hit voorspellen – met hersenactiviteit!

Natuurlijk is het succes van een nummer van ontzettend veel factoren afhankelijk, zoals draaien op de radio, mond-tot-mond reclame en het marketingbudget. Maar is de hersenactiviteit van de luisteraars - hun emotionele reactie – ook belangrijk? Nikki Leeuwis van Unravel Research deed er onderzoek naar en schreef er een blog over. Binnen de entertainmentwereld is...
Best practices | 12 augustus 2021
12 augustus 2021

Waarom Pepsi direct naast Coca-Cola dodelijk is voor winkelverkoop

Best of MIE op 22 en 23 september is het live-vervolg op de Road to MIE van mei en juni. Een kleiner MIE dan voorheen, maar wel met de allerbeste Road to MIE-sessies, zoals die van Tom van Bommel van Unravel Research, die je leert hoe je onbewuste hobbels in de customer journey wegneemt. Hij...
Best practices | 11 augustus 2021
11 augustus 2021

Design thinking steeds relevanter tijdens pandemie

Een paar maanden geleden verscheen er een interessant artikel in Industrial Marketing Management (IMM), hét wetenschappelijke tijdschrift op het gebied van B2B-marketing. Twee onderzoekers presenteerden daarin een analyse waarin zij uiteenzetten waarom design thinking juist tijdens de Covid-19-pandemie relevanter is dan ooit. Als Daily Data Bytes nemen we je graag mee in hun denkwereld. Een...
Best practices | 17 juni 2021
17 juni 2021

De nieuwe NS-stem raakt ons

NS heeft een nieuwe omroepstem: Karin (van As). De stem vertelt de reiziger alles wat je over je reis moet weten. NS vroeg zich af hoe mensen emotioneel reageren op de stem van Karin en Neurensics deed er fMRI-onderzoek naar. De stem van Karin van As is wat de treinreiziger het vaakst van NS gaat...
Best practices | 10 juni 2021
10 juni 2021

The cookieless era – deel 2

Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. In dit tweede deel (lees ook deel...
Best practices | 09 juni 2021
09 juni 2021

Startup-branding – 5 tips voor beter resultaat

Al jaren ben ik gefascineerd door merken bouwen. En vooral het bouwen van compleet nieuwe merken. Drie jaar geleden was het zover. Drive Amber kwam voorbij en ik greep mijn kans: zelf een merk ontwikkelen, vormgeven en laten groeien binnen de duurzame mobiliteitsmarkt. Regelmatig sprak ik erover met vakgenoten en ik merkte al snel dat...
Best practices | 02 juni 2021
02 juni 2021

The cookieless era

Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. Vandaag deel 1 en binnenkort deel 2....
Best practices | 24 mei 2021
24 mei 2021

Global Brand Management in zeven stappen

Met zijn interculturele dimensies is ‘Global Brand Management’ niet alleen een van de meest fascinerende onderdelen van hedendaagse marketing, maar ook een van de meest complexe. Door deze op te splitsen in zeven stappen, kun je dit proces versimpelen en een raamwerk bouwen om je internationale merkmanagement te verbeteren en je merkwaarde te vergroten. 1....
Best practices | 03 mei 2021
03 mei 2021

Veertien engines voor geautomatiseerde inzichten ontleed

In november vorig jaar kondigde de MOA een softwarereview aan van insight engines. De review werd afgelopen maanden op verzoek van de MOA uitgevoerd door Sjoerd Koornstra die er op het komende Road to MIE ook over gaat vertellen. De MOA biedt haar leden binnenkort de review als rapport aan. Insight engines zijn softwareplatforms die...

Ook de laatste bytes ontvangen?