Onderzoek | 02 juni 2022
02 juni 2022

Forse groei Europese digitale advertentiemarkt

De Europese digitale advertentiemarkt groeide in 2021 met 30,5% tot € 92 miljard, volgens de laatste cijfers van IAB Europe, de Europese vereniging voor digitale marketing en reclame. De enorme groei laat zien dat de digitale advertentiemarkt terug is van weggeweest, hoewel voorzichtigheid is geboden gezien de stijgende inflatie - vooral in Oost-Europa en Turkije....
Onderzoek | 24 mei 2022
24 mei 2022

Social media: contact, ontspanning én verkoop

Afgelopen week publiceerde Ruigrok NetPanel 15de editie van ‘What’s Happening Online’. Uit het onderzoek blijkt dat social media een grote rol spelen in de aankoop van producten. Zo komen Nederlanders door advertenties op social media in contact met nieuwe merken en is het de plek waar ze inspiratie opdoen. Waar social media voor de één...
Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

Succesvolle cases op Brand Growth Event van 31 mei

DVJ Insights presenteert het programma van de zesde editie van het Brand Growth Event op dinsdag 31 mei aanstaande. Tijdens het twee uur durende programma worden succesvolle cases van internationale merken gepresenteerd. Huib van Bockel, oprichter van TENZING, een 100% natuurlijke energiedrank en voormalig Head of Marketing van Red Bull in Europa, vertelt hoe je...
Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

AMMA Award voor research naar Mindshare en DPG Media

Op 19 mei werden de winnaars van de AMMA Awards bekendgemaakt. De winnaars bij ‘beste research’ waren Mindshare (goud) en DPG Media (zilver). DPG Media (dat nog drie andere prijzen won, waaronder die voor mediaexploitant van het jaar) veroverde zilver bij de prijs voor ‘best research’ met het onderzoek ‘Aandacht (be)grijpen’. De studie werd uitgevoerd...
Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

TU Delft lanceert Digital Ethics Centre voor eerlijke en veilige AI

De TU Delft opende onlangs het Digital Ethics Centre, waar onderzoekers samen met overheidsinstellingen en bedrijven kijken naar de ethische kant van AI en digitalisering, met als vraag: hoe houden we het gebruik van AI eerlijk, inclusief, transparant en veilig? Bedrijven en instellingen weten niet altijd hoe je omgaat met de technologische innovaties. Betekent het...
Actueel | 19 mei 2022
19 mei 2022

NIMA-crowdfundingactie voor Oekraïense marketeers

NIMA heeft samen met ETCN een crowdfundingactie opgezet om zoveel mogelijk geld op te halen om (gevluchte) Oekraïense marketeers een gratis NIMA-opleiding aan te bieden. NIMA doet een oproep om hieraan mee te helpen. Al bijna 20 jaar werkt NIMA samen met Jacco Stolker van ECTN voor NIMA-opleidingen in Centraal en Oost-Europa. Ook in de...
Actueel | 12 mei 2022
12 mei 2022

Marketingteams hebben generalisten én specialisten nodig

Marketingteams zijn gebaat bij generalisten met brede vaardigheden én experts die zich richten op data en customer experience. Dat is de mening van Aline Santos Farhat, Unilever's chief brand officer en chief equity diversity and inclusion officer. Aline Santos Farhat deed haar uitspraken tijdens een event van LIONS Marketers Series. Volgens haar hadden we in...
Personalia | 26 april 2022
26 april 2022

ESOMAR names Head of Public Affairs and Professional Standards

ESOMAR last week announced that Geraldine Proust has been hired as Head of Public Affairs and Professional Standards. In this position, Proust will be responsible for leading global advocacy efforts; managing industry relationships and strategic partnerships; and developing and enforcing global regulatory professional standards for the industry. Proust comes to ESOMAR from an 11-year tenure...
Actueel | 21 april 2022
21 april 2022

Presentatie position paper ‘Ethiek en AI in de praktijk, samenwerken en samen leren’

Op 13 april jl. is tijdens het evenement voor deelnemers van de Nederlandse AI Coalitie het position paper ‘Ethiek en AI in de praktijk, samenwerken en samen leren’ gepresenteerd. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid ziet AI als dé nieuwe systeemtechnologie, en dat is in lijn met de visie en de doelstellingen van de Nederlandse...
Uitgelicht | 19 april 2022
19 april 2022

De topprioriteiten van marketeers voor 2022

Volgens het jaarlijkse marketingrapport 2022 van Nielsen zijn de topprioriteiten van marketeers dit jaar het vergroten van de naamsbekendheid, verbreden van onderzoek, ontwikkelen van gepersonaliseerde strategieën en merken ‘purpose’ geven. Merkbekendheid is het belangrijkste doel van marketeers, waarbij ze een scala aan kanalen moeten gebruiken om een breed publiek te bereiken. Bijna twee derde (64%)...
Best practices | 14 april 2022
14 april 2022

Gartner noemt drie toptrends in data en analytics voor 2022

Onderzoeksbureau Gartner ziet voor dit jaar drie trends in data en analytics. Het zijn dynamiek en diversiteit, ‘datageletterdheid' en de verankering van vertrouwen. De opkomst van AI-systemen stimuleert groei en innovatie. Innovatie in datamanagement voor AI, geautomatiseerde, actieve metadata-gedreven benaderingen en delen van gegevens, verlenen data en analytics hun volle betekenis. De trend van ‘altijd...
Actueel | 12 april 2022
12 april 2022

EDPB: aankondiging afspraken EU en VS ‘goede eerste stap’

De Europese privacytoezichthouders vinden het een goede eerste stap dat de Europese Commissie en de Verenigde Staten nieuwe afspraken willen maken over de doorgifte van persoonsgegevens vanuit de Europese Unie naar de VS. Maar, waarschuwen ze, er is nog geen akkoord. Dat schrijven de privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een gezamenlijke...

Ook de laatste bytes ontvangen?