Redactie | 07 juli 2022
07 juli 2022

Lotte Willemsen nieuwe directeur SWOCC

Per 1 september a.s. is Lotte Willemsen de nieuwe directeur van SWOCC. Zij volgt Guda van Noort op. Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het gebied van communicatie en technologie en is derhalve geen onbekend gezicht voor SWOCC. Naast het schrijven van blogartikelen werkte ze mee aan diverse publicaties voor SWOCC, waaronder Merk als Mens...
Advertentie | 05 juli 2022
05 juli 2022

Nieuwe positionering Blue Field Agency en introductie data scan

Blue Field Agency lanceert een nieuwe positionering en een data scan om merken te helpen om meer grip op data te krijgen. Bedrijven écht datagedreven laten groeien vraagt om een nauwe link tussen marketing, creatie, insights, development en advanced analytics. Blue Field Agency combineert deze expertises in de nieuwe positionering waarbij data en advanced analytics...
Best practices | 30 juni 2022
30 juni 2022

ESOMAR maakt nominaties Best Paper bekend

Elk jaar presenteert ESOMAR op en rond een aantal evenementen papers die verband houden met het thema van het evenement en die allemaal een wetenschappelijk karakter dragen. Dit jaar zijn zijn er vier papers genomineerd voor de Best Paper Award 2022. De vier genomineerde papers zijn: Evenement: Insights Festival 2021 Nominatie: Fixing a 100-year-old set...
Actueel | 28 juni 2022
28 juni 2022

Essensor bureau van het jaar 2022 bij de MOAwards

Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, dat is de officiële titel die sensorisch marktonderzoekbureau Essensor een jaar lang mag voeren. De prijs werd toegekend tijdens de bekendmaking van de MOAwards 2022 op 23 juni jl. Andere winnaars zijn Eva Gerritse, Jamie van der Heijde, Simone Neeling, Mirella Kleijnen en Marcel Paquay. Afgelopen donderdag...
Actueel | 23 juni 2022
23 juni 2022

Onderzoek en inflatie (4): ‘Zolang het kan, zijn er geen structurele verhogingen voor onze klanten’

Daily Data Bytes sluit de vragenronde onder bureaus en bedrijven over de gevolgen van de inflatie af. Reden voor de vragenronde was dat inflatie nu deel uitmaakt van ons dagelijks leven en dat we merken het in de portemonnee. Dus waren we nieuwsgierig naar de consequenties voor onderzoek. In de laatste vragenronde beperkten we het...
Actueel | 23 juni 2022
23 juni 2022

Meer gebruik geavanceerde AI-modellen

Binnen de data-driven marketingsector worden modellen steeds geavanceerder. Dat blijkt uit de DDMA AI Maturity Test 2022. Van de organisaties die AI inzetten zegt 92% meer gebruik te maken van geavanceerde machine-learning-technieken. De vooruitgang in de sector is vooral duidelijk bij kleine organisaties (<500). Slechts 10% zegt zich voornamelijk op ‘traditionele’ statistische technieken te richten....
Actueel | 21 juni 2022
21 juni 2022

‘Je wilt als onderzoeker betrokken zijn bij de volgende stap’

Sanne Van Grootel (InSites Consulting), Jamie van der Heijde (Braingineers) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de genomineerden voor een MOA Award Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. Afgelopen weken spraken we met Jamie en Sanne. We sluiten de reeks met Nina Witvliet (28, hierboven...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

15 jaar online – van Hyves tot Face ID

Al 15 jaar op rij doet Ruigrok | Netpanel onderzoek naar het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt vooral uit het What’s Happening Online-onderzoek waarin trends en ontwikkelingen naar voren komen. Tijd voor een vergelijking. Wat gebeurde er in 2007 en waar staan we nu? De jongsten uit Generatie Z waren in...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

Context van advertenties bepaalt de aandacht

Advertenties trekken meer aandacht als de lezer of kijker de inhoud waarbij de advertentie wordt getoond interessant vindt. Dat blijkt uit onderzoek van Havas Media Group. Daaruit bleek verder dat de attentiewaarde rond interessante artikelen bijna zes keer zo groot is als bij algemene pagina’s en anderhalf keer zo groot als bij homepages. Belangrijkste resultaten...
Actueel | 16 juni 2022
16 juni 2022

Onderzoek en inflatie (3): ‘Opdrachtgevers blijven hongerig naar concrete en pragmatische informatie’

Daily Data Bytes vervolgt de vragenronde over de stijgende inflatie. De verwachting is dat die nog wel even aanhoudt, ook omdat de politieke situatie onzeker is en we op allerlei gebied voor (economische) veranderingen staan. We wilden graag weten of er ook consequenties zijn voor onderzoek door bureaus en bij bedrijven. Vandaag de reacties van...
Best practices | 14 juni 2022
14 juni 2022

Lezingendag NPSO – Longitudinaal survey onderzoek en panels

Op 22 juni organiseert het NPSO haar jaarlijkse lezingendag met als thema Longitudinaal survey onderzoek en panels. Longitudinaal onderzoek en panels zijn niet weg te denken uit survey onderzoek. In België en Nederland zijn vele panels actief, groot én klein, commercieel én academisch en zowel gericht op actualiteit als op meer diepgaande analyse. In deze...
Actueel | 09 juni 2022
09 juni 2022

Neurodata, algoritmen en een ‘stukje psychologie’

Jamie van der Heijde (Braingineers), Sanne Van Grootel (InSites Consulting) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de drie genomineerden voor een MOA Award voor Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. In deze eerste aflevering: Jamie van der Heijde (29 jaar; op de foto hierboven), UX...

Ook de laatste bytes ontvangen?