Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Ban op BN’ers in gokreclames effectief (zegt het brein)

Vorige week werd het inzetten van BN’ers voor gokreclames verboden. Gaat dat helpen? De meningen zijn verdeeld. Unravel Research keek naar hun database van commercials en peilde de effectiviteit van BN’ers in reclame. Goed gegokt want die effectiviteit is er wel degelijk. Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra…, bekend Nederland...
Onderzoek | 07 juli 2022
07 juli 2022

Online uitgaven naar 41% in 2027

Nederlandse consumenten verwachten voor de komende jaren een stijging van hun online bestedingen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt naar 37% in 2025, naar 40% in 2026 en naar 41% in 2027.  Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org door GfK. De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is veel groei binnen...
Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest over jongerenmarketing

In Dossier The Young Ones van MarketingTribune vertellen Yvonne van Sark van Youngworks en Sylvie Verbiest van Small Kids & Youth over jongerenmarketing. Moeten jongeren beschermd worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf, of regelen ze het zelf wel? Lees het hele artikel hier.
Onderzoek | 05 juli 2022
05 juli 2022

Jongeren minder optimistisch, en metaverse maakt geen indruk

De rol van social media in het leven van jongeren blijft groeien. Maar dat komt niet door metaverse, dat vooral een hype is. Ook worstelen ze steeds meer met hun (mentale) gezondheid en kent het streven naar duurzaamheid ook voor jongeren grenzen. Het zijn een paar uitkomsten van het (zesde) Grote Jongerenonderzoek 2022, uitgevoerd door...
Onderzoek | 30 juni 2022
30 juni 2022

Gen Z-consumenten willen meer betalen voor ‘zorgzame’ merken

Generatie Z, goed voor een derde van de wereldbevolking, heeft een verwacht collectief besteedbaar inkomen van 33 miljard dollar in de komende 10 jaar. Merken kunnen zich niet langer veroorloven deze generatie links te laten liggen, blijkt uit onderzoek van InSites Consulting. Sterker nog, de toekomst voor merken is afhankelijk van hoe ze deze doelgroep...
Onderzoek | 28 juni 2022
28 juni 2022

Kwart Nederlanders wil af van sociale media

Sociale media zijn niet uit ons dagelijks leven weg te denken. Van LinkedIn tot TikTok en van Snapchat tot Whatsapp, vrijwel iedereen heeft een online account. Wat vinden Nederlanders van hun socialemediagebruik? VPNdiensten.nl hield een onderzoek, uitgevoerd door Panel Wizard. Opvallend: een kwart zou alle accounts het liefst meteen opheffen. Vooral vrouwen lijken verslaafd aan...
Onderzoek | 23 juni 2022
23 juni 2022

Liever naar de fysieke winkel

64% van de consumenten winkelt het liefst in een fysieke winkel, ondanks de toename van online winkelen tijdens de pandemie. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen. 56% van de consumenten vindt het menselijk contact in een fysieke winkel belangrijk, zelfs als zij hun aankopen online bij dezelfde winkelier kopen. Jan-Pieter Lips, Head...
Onderzoek | 23 juni 2022
23 juni 2022

Prijsstijging zorgt voor bewuster Nederland

De prijzen stijgen sinds begin dit jaar enorm. Of het nu gaat om benzineprijzen, energie of de prijzen in de supermarkt, ze hebben over het algemeen veel invloed op Nederlanders. Zo zegt 52% van de Nederlanders de prijsstijging nu al te voelen in de portemonnee en verwacht 29% dat dat dit jaar gaat gebeuren. Dat...
Onderzoek | 23 juni 2022
23 juni 2022

Sterke groei online podcasts luisteren in Nederland

Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. Het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts, de Apple Podcasts app, Google Podcast app en nieuwkomer Podimo steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM. In vergelijking met januari van dit...
Actueel | 21 juni 2022
21 juni 2022

‘Je wilt als onderzoeker betrokken zijn bij de volgende stap’

Sanne Van Grootel (InSites Consulting), Jamie van der Heijde (Braingineers) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de genomineerden voor een MOA Award Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. Afgelopen weken spraken we met Jamie en Sanne. We sluiten de reeks met Nina Witvliet (28, hierboven...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

15 jaar online – van Hyves tot Face ID

Al 15 jaar op rij doet Ruigrok | Netpanel onderzoek naar het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt vooral uit het What’s Happening Online-onderzoek waarin trends en ontwikkelingen naar voren komen. Tijd voor een vergelijking. Wat gebeurde er in 2007 en waar staan we nu? De jongsten uit Generatie Z waren in...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

Context van advertenties bepaalt de aandacht

Advertenties trekken meer aandacht als de lezer of kijker de inhoud waarbij de advertentie wordt getoond interessant vindt. Dat blijkt uit onderzoek van Havas Media Group. Daaruit bleek verder dat de attentiewaarde rond interessante artikelen bijna zes keer zo groot is als bij algemene pagina’s en anderhalf keer zo groot als bij homepages. Belangrijkste resultaten...

Ook de laatste bytes ontvangen?