Onderzoek | 17 mei 2022
17 mei 2022

Klantreviews concurreren met marketing

Reviews van klanten en het delen van ervaringen met merken op social media zijn doorslagevender voor aankoop dan de kwaliteit van producten en een uitstekende winkelervaring. Dat blijkt uit de Shopper Experience Index van Bazaarvoice dat wereldwijd een onderzoek deed onder shoppers. Klantrecensies en user-generated content in de vorm van foto's en video's zijn van...
Onderzoek | 17 mei 2022
17 mei 2022

Vertrouwen in evenementen terug

Na twee jaar afgelaste festivals en concerten was er in april van dit jaar een omslag te zien. Het online bereik van Ticketmaster steeg in die maand met 784 duizend unieke bezoekers tot boven het niveau van april 2019, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM. In vergelijking met april 2020-2021 is er...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Politieke kleur heeft impact op mening over Oekraïne

Miles Research volgt samen met partner Trendpanel de oorlog in Oekraïne al voordat deze echt begon. Inmiddels zijn er vier metingen geweest onder Nederlandse respondenten. De eerste was enkele dagen voor de oorlog, de laatste is net afgerond. Daarin zijn ook de politieke voorkeuren meegenomen. En die blijken een stevige impact te hebben op de...
Personalia | 12 mei 2022
12 mei 2022

Ed Borsboom gestart bij Blauw Research

Blauw Research is per 1 mei versterkt met Ed Borsboom. Hij heeft een ruime en brede ervaring in marketing, branding, media, communicatie en vooral ook in onderzoek. Borsboom werkte onder meer bij Talpa Network, Mediaxplain, GfK, Kantar en voor een brede keur aan merken, van Nationale Postcode Loterij, Philips, PON, T-Mobile, Douwe Egberts, Heineken tot...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Motivaction en HPB meten impact maatschappelijke betrokkenheid

Motivaction en HPB | Het PR Bureau willen samen het belang van de maatschappelijke rol van bedrijven bij het Nederlandse publiek in beeld brengen. Begin juni starten zij een grootschalig onderzoek naar de vraag hoe consumenten het belang van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoord ondernemen zien. Het onderzoek moet ook aantonen hoe het duurzame gedrag van...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Vrees voor inperking privacy door EU-wallet

Maar liefst 65% van de Nederlanders is bang dat hun digitale privacy steeds beperkter wordt met de invoering van een Europese portemonnee. Dat blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl uitgevoerd door Panelwizard. Maar ruim een derde vindt het wel goed als de EU de digitale identiteit invoert. Met een Europese digitale identiteit kunnen EU-burgers op verschillende platforms inloggen. Vooral vrouwen...
Onderzoek | 10 mei 2022
10 mei 2022

Boodschappen doen verschilt per provincie

Uit onderzoek van DPG Grow, uitgevoerd door Panel Inzicht, blijkt dat de klantreis bij het boodschappen doen verschilt per provincie. In Friesland en Drenthe speelt de reclamefolder een belangrijke rol en in Noord-Holland wordt vooral online boodschappen gedaan. Reclamefolders zijn een grote inspiratiebron voor de dagelijkse aankopen. In Friesland en Drenthe is de reclamefolder zelfs...
Onderzoek | 10 mei 2022
10 mei 2022

Consument besteedt €8,6 miljard aan duurzamere woning

In 2021 gaven Nederlanders ruim €8,6 miljard uit aan duurzame aanpassingen aan de woning. Verlichting werd het vaakst verduurzaamd. De hoogste bestedingen werden gedaan in de categorie verwarming. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen van Multiscope. In 2021 heeft 52% van de Nederlandse huishoudens minimaal één duurzame aanpassing aan de woning gedaan. Dat komt...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

Topic of the Year symposium over customer experience

Op 19 mei a.s. vindt in Amsterdam een middagsymposium plaats rond het thema ‘Customer Experience Management in the Digital Age’. Drie wetenschappers delen dan hun kennis over dit onderwerp. De drie wetenschappers op deze middag zijn Mirella Kleijnen - Vrije Universiteit Amsterdam, Evert de Haan - Rijksuniversiteit Groningen en Anne-Kathrin Klesse - Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij strijden...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

ESSENSOR lanceert Smaakonderzoek.nl

Tijdens het sensorisch symposium ‘Sensory for Business’, dat plaatsvond op 21 april jl. werd door ESSENSOR een spin-off gelanceerd onder de naam Smaakonderzoek.nl. De nieuwe tak richt zich op sensorisch onderzoek voor de supermarktwereld en de horecagroothandel. De producten van Smaakonderzoek.nl zijn gebaseerd op zogenaamd ‘hedonisch’ onderzoek. Daarbij wordt onderzocht wat consumenten wel of niet...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

‘Corona-anticipatiekracht’ van organisaties zorgt voor meer enthousiaste klanten

De invloed van covid op de klantbeleving in Nederland was in 2021 nog steeds aanzienlijk, maar minder groot dan in 2020. Ondanks leveringsproblemen, personeelstekorten en schaarste van grondstoffen, steeg het aantal enthousiaste klanten. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2022’ van Integron. Net als voorgaande jaren toont het rapport verschillen per branche....
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Krimpflatie en de stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten

De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds minder relevant lijkt. Een merk...

Ook de laatste bytes ontvangen?