Actueel | 19 juli 2022
Nieuw huishoudpanel volgende stap Nationaal Media Onderzoek
Na een opbouw- en testfase van 18 maanden, uitgevoerd door Kantar, is een volgende stap gezet in het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO). In de anderhalf jaar tijd heeft onder andere de werving en installering van een geheel nieuw een representatief huishoudpanel plaatsgevonden. Het panel is uitgerust met de nieuwste technologie om alle tv- en...
Actueel | 19 juli 2022
Vaker op Instagram, maar langer op TikTok
TikTok claimt dat gebruikers gemiddeld 1,5 uur op de app zitten en dat is langer dan op Instagram. Maar Instagram wordt vaker door de gebruikers geopend (39%) dan TikTok (29%). Over TikTok gaat het verhaal dat het iets heeft ontwikkeld waardoor gebruikers niet kunnen stoppen met kijken. Onderzoek wijst uit dat daar wel iets in...
Onderzoek | 19 juli 2022
Populariteit podcasts blijft toenemen
Podcasts zijn en blijven onverminderd populair in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (18 jaar en ouder) wel eens naar een podcast (49%); dit komt neer op zo’n 6,9 miljoen Nederlanders. Niet alleen het aantal luisteraars stijgt, maar ook de intensiteit van luisteren is gestegen (vaker én langer). Dit blijkt uit de 7de...
Onderzoek | 19 juli 2022
Helft Nederlanders leest bewust magazines tijdens vakantie
Ruim 60% van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan lezen van magazines en boeken op papier, in vergelijking met online en e-readers. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door PanelWizard. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want de helft leest magazines of boeken bewust...
Onderzoek | 14 juli 2022
Meerderheid denkt aan duurzamer leven… maar de animo daalt
Twee derde van de Nederlanders houdt de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nauwlettend in de gaten en bespreekt het thema ook regelmatig met vrienden (48%). In deze gesprekken worden vooral de zorgen over de toekomst van de wereld (69%) besproken en gaat men met elkaar in gesprek over hoe je duurzamer kunt leven. Een…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 12 juli 2022
Inflatie raakt portemonnee, maar we maken ons nog geen zorgen
Nederlanders maken zich relatief weinig zorgen om de inflatie en de stijgende prijzen. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in vijf Europese landen. Op de vraag in welke mate de huidige prijsinflatie het dagelijkse leven beïnvloedt, antwoordt 47% van de Nederlanders dat de situatie hun leven enigszins beïnvloedt. 19% zegt dat de situatie een grote...
Best practices | 12 juli 2022
Is aandacht voor je advertentie echt belangrijk?
Een van de grootste zorgen van marketeers is of mensen wel aandacht besteden aan de advertenties. De aandachtsspanne wordt steeds korter en mensen proberen ads soms gewoon helemaal te vermijden. In deze bijdrage legt Neurensics uit dat er goed nieuws is: een effectieve advertentie hoeft niet per se bovengemiddeld sterk de aandacht te trekken. Het...
Onderzoek | 12 juli 2022
81% Nederlanders vreest misleidende reviews
Vier op de vijf Nederlanders zijn bang voor onjuiste online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo, uitgevoerd door PanelWizard. Toch betekent dit niet dat Nederlanders online reviews niet meer op waarde schatten, want maar liefst 84% stopt weleens het aankoopproces op basis van een slechte review. Vooral hoogopgeleiden lijken gevoelig voor online reviews. Zo...
Actueel | 07 juli 2022
Consument heeft geen vertrouwen in voedselsysteem
Vertrouwen in het voedselsysteem is de basis voor duurzame en gezonde keuzes, maar dat vertrouwt ontbreekt bij Europese consumenten. Een bijdrage van Durk Bosma van het Future of Food Institute. Minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in de integriteit van het voedselsysteem, zo blijkt uit een pan-Europese studie onder meer dan 20.000...
Actueel | 07 juli 2022
Ban op BN’ers in gokreclames effectief (zegt het brein)
Vorige week werd het inzetten van BN’ers voor gokreclames verboden. Gaat dat helpen? De meningen zijn verdeeld. Unravel Research keek naar hun database van commercials en peilde de effectiviteit van BN’ers in reclame. Goed gegokt want die effectiviteit is er wel degelijk. Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra…, bekend Nederland...
Onderzoek | 07 juli 2022
Online uitgaven naar 41% in 2027
Nederlandse consumenten verwachten voor de komende jaren een stijging van hun online bestedingen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt naar 37% in 2025, naar 40% in 2026 en naar 41% in 2027. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org door GfK. De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is veel groei binnen...
Actueel | 07 juli 2022
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest over jongerenmarketing
In Dossier The Young Ones van MarketingTribune vertellen Yvonne van Sark van Youngworks en Sylvie Verbiest van Small Kids & Youth over jongerenmarketing. Moeten jongeren beschermd worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf, of regelen ze het zelf wel? Lees het hele artikel hier.