Best practices | 04 oktober 2022
Hoe bereiken we jongeren voor onderzoek?
Kinderen van nu groeien op met moderne technologie. Telefooncellen zijn hun onbekend en een kind van twee jaar dat al feilloos een iPad weet te bedienen, is voor niemand meer vreemd. Sterker nog, waarschijnlijk weet de tweejarige de iPad beter te bedienen dan een 60-plusser. Maar hoe bereik je de jongeren voor onderzoek? MWM2 schreef...
Best practices | 04 oktober 2022
ESOMAR komt met aanbeveling voor leeftijdsvraag in onderzoek
ESOMAR heeft een aanbeveling ontwikkeld over hoe je de leeftijdsvraag stelt in internationaale onderzoek. De vraag moet voor alle onderzoeksprojecten gelden, en rekening houden met privacy en het belang van deelnemers aan onderzoek. Onderzoekspopulaties definiëren kent vele variaties. De methoden verschillen per marktonderzoekbureau en onderzoeksrespondenten geven niet altijd een goed antwoord op demografische vragen, en...
Onderzoek | 04 oktober 2022
Online bestedingen groeien naar € 16,1 miljard in eerste helft 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn de online bestedingen van Nederlandse consumenten gestegen tot € 16,1 miljard, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. Na...
Actueel | 29 september 2022
Ruim baan voor de kinderen van millennials: Generatie Alpha!
Na Generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Alpha (of Generatie Alfa). Omdat Generatie Alpha haar vormende jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar… wat weten we al wel? Bureau Youngworks zoomt er in een blog op in. Generatie Alpha wordt meestal afgebakend als de groep geboren tussen 2010 en...
Onderzoek | 27 september 2022
Digitale dienstverlening overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Bijna 60% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de overheid steeds meer digitaal doet. Toch weet die overheid met niet alle Nederlanders digitaal even goed te bereiken en dat geldt vooral voor lager opgeleiden. Zo zegt 45% van de laagopgeleiden moeite te hebben zelfstandig online belastingaangifte te doen. Onder midden- en hoogopgeleide Nederlanders...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 27 september 2022
Burgers positiever over energietransitie door oorlog Oekraïne
Dertig procent van de Nederlanders is sinds de oorlog in Oekraïne positiever geworden over de energietransitie. Opvallend is dat ruim een derde van de mensen ook meer windmolens en zonneparken in de eigen gemeente wil. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). De voornaamste uitkomsten van het...
Onderzoek | 26 september 2022
Bereik online gokmarkt groeit naar ruim 1,8 miljoen
De Nederlandse legale gokwebsites en apps hebben in augustus 2022 ruim 1,8 miljoen personen bereikt op PC/laptop, smartphone en tablets (GfK GXL DAM, 1.858.00 personen van 18 jaar en ouder). In augustus 2022 waren 16 aanbieders van legale gokwebsites en -apps actief, met vergunning van de Kansspelautoriteit. Jongeren onder de 35 jaar werden het meest...
Onderzoek | 20 september 2022
Duurzaamheid is luxe als kosten van levensonderhoud stijgen
60% van de Nederlandse consumenten (65% wereldwijd) wil meer doen om meer bewust om te gaan met de planeet en het milieu, maar de gestegen kosten van levensonderhoud weerhouden hen ervan. Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022 van Kantar. Naast de kosten is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven een grote belemmering. Belangrijkste...
Onderzoek | 15 september 2022
We gebruiken gemiddeld 5 nieuwsapps, jongeren opvallend kritisch
Meer dan 11 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps, circa 7 miljoen mensen regionale nieuwsapps. NOS en Nu.nl zijn de bekendste en meest gebruikte landelijke apps. Jongeren gebruiken meer apps dan andere leeftijdsgroepen en zijn kritischer over journalistieke inhoud én functionaliteiten. Dat blijkt uit de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 van Newcom,...
Onderzoek | 15 september 2022
Demonstraties zijn nodig voor maatschappelijke verandering’
Het aantal demonstraties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De eerste paar maanden van het jaar stonden vooral in het teken van protesten tegen de coronamaatregelen terwijl ten tijde van het onderzoek (juni 2022) Nederland in de greep was van de acties van boeren, terwijl ook de Klimaatmars duizenden betogers trok. I&O Research...
Actueel | 13 september 2022
Respondenten.nl en CG Research verder als Norstat
De Norstat Group nam vorig jaar Respondenten.nl en CG Research over. Nu zijn beide Nederlandse vestigingen ook gefuseerd en gaan ze samen verder onder naam Norstat. In Nederland levert de nieuwe combinatie respondenten voor alles soorten marktonderzoeken, een panel van meer dan 80.000 respondenten en een exclusief sample voor kwalitatief hoogwaardig marktonderzoek. Via Norstat Nederland is...
Onderzoek | 13 september 2022
Online aankopen en de impact van social media
Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...