Actueel | 08 november 2022
Marketeers, haastige spoed maar dan goed
Binnen het ‘The Future of Insights’-programma van Ipsos werden de afgelopen tijd rondetafelgesprekken gevoerd met senior insights professionals uit Nederland. Daaruit kwam naar voren dat sneller en geautomatiseerd onderzoek nog verder een vlucht zal nemen in de komende jaren. Het is geen kwestie meer van weken of dagen voordat marketeers antwoorden uit onderzoek verwachten, maar...
Onderzoek | 03 november 2022
Duurzaam denken wordt (langzaamaan) duurzaam doen
Nederlanders denken overwegend nog steeds duurzaam: ze maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, zijn pessimistisch voor de toekomst en vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om klimaatverandering tegen te gaan. I&O Research deed onderzoek en ziet in vergelijking met voorjaar 2019 en 2020 slechts enkele, kleine verschillen verschillen in het denken. Maar…...
Actueel | 03 november 2022
Meer diversiteit in tv-reclame maar nog niet voldoende
Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit onderzoek dat de reclame-industrie moeite heeft een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Het onderzoek van Kantar, in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA, laat zien dat er nog veel te winnen valt, vooral op...
Actueel | 01 november 2022
Stabiel vertrouwen in marktonderzoek
Het vertrouwen in de marktonderzoeksindustrie is stabiel gebleven en het vertrouwen in data-analyse is in 2022 toegenomen in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Global Research Business Network (GRBN). Uit het onderzoek blijkt ook dat 33% van de wereldwijde respondenten marktonderzoekbureaus vertrouwt; 19% doet dat niet. GRBN zegt dat het niveau van...
Onderzoek | 27 oktober 2022
Managers en medewerkers oneens over hybride werken
Betekent hybride werken hetzelfde voor medewerkers en managers? Owl Labs deed Europees onderzoek. Daaruit blijkt dat hybride werken productief is, maar dat managers en medewerkers er verschillende standpunten op nahouden. Zowel managers als werknemers zijn het erover eens dat hybride werken de productiviteit niet negatief beïnvloedt: 86% van de werknemers en 82% van de managers...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 27 oktober 2022
4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen
Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...
Onderzoek | 25 oktober 2022
Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?
Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit. Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit...
Onderzoek | 25 oktober 2022
Emotioneel welzijn herstelt zich wereldwijd
Uit wereldwijd onderzoek van Kantar blijkt dat de meeste mensen (65%) zeggen dat hun emotionele welzijn beter is of hetzelfde als vóór de pandemie. Maar ondanks deze verbetering heeft de huidige kostenstijging op meer mensen invloed dan de pandemie had. Uit de studie van Kantar blijkt dat 60% van de mensen op dit moment ‘bezorgdheid’...
Onderzoek | 20 oktober 2022
Hogere (energie)kosten, maar geen bezuiniging op etentjes
Steeds meer huishoudens en bedrijven worden diep geraakt door de ongekend hoge kosten. Steeds meer Nederlanders hebben moeite om hun energierekening te betalen en dat zorgt voor grote bezorgdheid. Dat komt naar voren uit de Monitor Consumentengedrag van de VU Amsterdam en Validators. Hoe boksen Nederlanders op tegen de hogere kosten en waar wordt op...
Actueel | 18 oktober 2022
I&O Research nieuwe uitvoerder van de JenV Monitor
Vanaf 2022 voert I&O Research de JenV Monitor uit, in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). De JenV Monitor is een grootschalig kwantitatief onderzoek naar de houding en kennis van Nederlanders over onderwerpen waar het ministerie zich mee bezig houdt. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil graag inzicht verkrijgen in de...
Onderzoek | 13 oktober 2022
Meer onvrede en spanning in de samenleving
Miles Research bekeek samen met partner Trendpanel hoe we met elkaar omgaan in Nederland. Belangrijk, omdat er de laatste jaren veel zaken spelen die impact hebben op het maatschappelijk debat: van corona, oorlog, energiecrisis, inflatie en stikstofcrisis tot protesterende boeren. We lijken daardoor steeds meer verdeeld. Het eerste dat opvalt in het onderzoek is dat...
Best practices | 13 oktober 2022
Combineer creativiteit met data
Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...