Onderzoek | 08 december 2022
Door recessie kopen we alleen het hoognodige in de supermarkt
Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden. Bijna twee op...
Onderzoek | 08 december 2022
Kopzorgen over WK in Qatar, maar zeker ook vertrouwen in Oranje
De interesse in het WK is dit jaar tot een dieptepunt gedaald: van twee derde in de jaren 90, naar 47% in 2014 en 34% nu. In een laatste peilstok vlak voor de start van het WK, vroeg Motivaction hoe het WK voor hen leeft en op welke manier. Hoe moet ik me voelen als...
Onderzoek | 06 december 2022
Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs
Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...
Best practices | 01 december 2022
Moeten we onderzoeksvragen automatisch laten vertalen?
Tools voor automatische vertaling zijn steeds meer in opmars. Marie Hense, vice-president data quality van Toluna vroeg zich af of je die tools moet gebruiken in enquêtes. Ja, maar formuleringen luisteren nauw en let op dat je geen mensen uitsluit. Landen tellen steeds meer mensen met verschillende achtergronden en verschillende talen. Een van de oorzaken...
Onderzoek | 01 december 2022
Alle zeilen bijzetten om aan eisen nieuwe generatie werknemers te voldoen
De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceerde onlangs in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z ten aanzien werkgelegenheid, technologie en merkinteractie. Het rapport, Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 01 december 2022
Stevige opmars digitale reclamefolder
Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 01 december 2022
Installatie eigen laadpaal zorgt voor frustratie
De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, in opdracht van Blue Current. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel (44%) van de toekomstige gebruikers gewenst. Een heldere...
Actueel | 29 november 2022
Media Trends & Predictions 2023
Kantar blikt in het zojuist verschenen rapport Media Trends & Predictions 2023 vooruit op de ontwikkelingen in de media-industrie. Aan bod komen zaken als de toekomst van het kijken, de impact van inflatie en de evolutie van datagebruik. Het rapport is gratis te downloaden. Het Media Trends & Predictions 2023-rapport is gebaseerd op data en...
Onderzoek | 29 november 2022
Consumententrend 2023 – meer menselijk contact
Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt. Uit het onderzoek komen drie focusgebieden naar voren die een positief...
Onderzoek | 29 november 2022
Kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona
Ruim een derde (36%) van de kenniswerkers in Nederland zegt dat de werkomgeving op kantoor veranderd is in vergelijking met die van voor corona. Bijna een kwart (22%) vindt zelfs dat deze verslechterd is. Tegelijkertijd vindt 43% van de kenniswerkers die wel eens thuis werken dat die omgeving juist verbeterd is vergeleken met de periode...
Best practices | 24 november 2022
5 tips voor inclusief onderzoek
Inclusief onderzoek kan bijdragen aan producten, diensten en communicatie-uitingen die voor iedereen toegankelijk en aansprekend zijn. Jesca Dembinski van Ruigrok schreef er een blog over en ze geeft vijf concrete tips. Twee miljoen mensen in Nederland leven met een lichamelijke of mentale beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, slechthorend, afhankelijk van een rolstoel, hebben een taalachterstand...
Actueel | 22 november 2022
ACM wil dat EU online consument beter beschermt
De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld, vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) n.a.v. de aangekondigde evaluatie van consumentenregels door de Europese Commissie. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken. Daarnaast wil de ACM dat het gebruik van persoonlijke informatie om...