Onderzoek | 26 januari 2023
InSites Consulting noemt 12 trends voor een betekenisvolle wereld
Een nieuw consumentenonderzoek van InSites Consulting identificeert 12 trends die weerspiegelen wat voor mensen belangrijk is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken. Het rapport stelt dat 2023 het moment is voor culturele en ecologische transitie, en het gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen. Het rapport is...
Actueel | 24 januari 2023
Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy
In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...
Onderzoek | 24 januari 2023
We staan positief in het leven, maar zijn pessimistisch over de toekomst
Nederlanders zijn uitgesproken over de samenleving: het merendeel van de Nederlanders ziet de toekomst van het land somber in. Desondanks staat men positief in het leven en zijn meer mensen optimistisch dan pessimistisch over hun persoonlijke toekomst. Dat blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 24 januari 2023
Plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd
Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe (platform voor digitale marketing en reclame) in strijd is met de AVG. Het gevolg was een boete van 250.000 euro én de verplichting om met een plan te komen om de veel gebruikte cookiebanner weer in lijn te...
Actueel | 17 januari 2023
Blauw Research lanceert nieuw label voor UX-onderzoek: yourUX
Onderzoeksbureau Blauw Research lanceert een nieuw label, genaamd yourUX. Met deze lancering wil Blauw opdrachtgevers beter en sneller helpen bij user experience (UX) onderzoek. Voor Blauw is het lanceren van yourUX een logisch gevolg van de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt én de ontwikkelingen in de markt. Jos Vink, CEO van...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 17 januari 2023
Consument reageert positief op merkactivisme
Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always' #LikeAGirl-campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia's activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over? SWOCC presenteert er op 2 februari een onderzoek over van Peeter Verlegh. Peeter...
Onderzoek | 17 januari 2023
Goede voornemens terug van weggeweest
De feestdagen zijn voorbij, het nieuwe jaar is begonnen. En met de goede voornemens is ook een begin gemaakt, of niet. Het maken van voornemens is een al lang bestaande traditie voor veel Nederlanders. Ze waren even weg in de tijd van de coronabeperkingen maar ze lijken terug van weggeweest. Natascha Schippers en Mara Huiskes...
Onderzoek | 12 januari 2023
Als de prijzen stijgen, vindt Gen Z wel een uitweg
In vervolg op de Price Inflation Study van DVJ Insights, dat in november vorig jaar uitkwam, rees bij het bureau de vraag hoe het precies zit met het koopgedrag van Gen Z. Wordt deze generatie geraakt door de huidige economische omstandigheden? Heeft Gen Z andere gevoelens en emoties bij de voortdurende inflatie en wat doet...
Actueel | 12 januari 2023
Nederlander keek per dag 138 minuten TV
De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag. Dat blijkt uit de...
Actueel | 22 december 2022
Albert Heijn scoort met emotionele commercial
Kerst is heel nabij. En dat-ie eraan kwam hebben we kunnen merken aan de commercials op tv. De supermarkten waren er snel bij. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn en bedelven die in kerstsfeer. Validators testte dit jaar niet alleen de emotionele effectpotentie, maar nam als ‘piek op de kerstboom’ ook de...
Actueel | 22 december 2022
Het brein zegt: de Staatsloterij heeft de beste kerstcommercial
Er is veel om te doen: de kerstcommercials van 2022. Van HEMA’s kwijtgeraakte takkie tot de nostalgische sneeuwpop van Jumbo, en van de tranentrekker van PLUS tot de magische kerst van Albert Heijn. Welke kerstcommercial is nou eigenlijk de beste? Neuromarketingbureau Unravel Research testte er 20 in hun 'huiskamerlab'. De afgelopen week werden in het...
Actueel | 22 december 2022
What are the consumer trends for 2023?
In a year infused with distress, instability and vulnerability, where we struggled through crisis after crisis, people are searching for meaning. In WHAT MATTERS 2023 InSites Consulting describes the emerging trends for 2023 which are centred around people recalibrating their roles and re-examining the world they live in and how they live in it. The...