Actueel | 20 december 2022
Mystery shopping-platform Secret View haalt € 1,5 miljoen aan investering op
Secret View heeft 1,5 miljoen euro opgehaald in een zogenaamde Series A-investeringsronde, geleid door KIKK Capital, met ontwikkelingsmaatschappij Oost NL als partner. Met deze investering wil Secret View internationaal uitbreiden en de ontwikkeling van zijn mystery shopping-platform versnellen. Secret View werd opgericht in 2015 met als missie om de mystery shopping-markt op te schudden. Traditionele...
Onderzoek | 20 december 2022
Stabilisatie online aankopen en bestedingen
In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen iets toegenomen, tot € 7,2 miljard euro (+ 4% meer dan in Q3 2021). De groei wordt veroorzaakt door meer online bestedingen aan diensten (+14%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Dit blijkt uit de meest recente...
Actueel | 15 december 2022
Meer mediagebruik online en on-demand, maar minder divers aanbod dreigt
Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel online als offline, van Nederlandse en van internationale aanbieders. Maar er zijn ook ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap die de diversiteit van het media-aanbod kunnen bedreigen. Zeker is dat de verschuiving naar online doorzet. Uit de nieuwe publicaties Mediamonitor 2022 en Televisieaanbod en kijkgedrag 2022...
Actueel | 15 december 2022
Voorbereidingen tweede meting NEMESIS-studie in volle gang
Begin december besteedden verschillende media aandacht aan de resultaten van de eerste ronde van de NEMESIS-studie. De resultaten laten zien dat ruim een kwart van de volwassen Nederlanders (26%) in het afgelopen jaar last heeft gehad van angsten, een depressie of problemen door het gebruik van alcohol of drugs. De voorbereidingen voor een tweede meting...
Actueel | 13 december 2022
Sensory Branding versus private labels
Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 13 december 2022
De energietoeslag gaat naar het kerstdiner
Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Onderzoek | 13 december 2022
Nederland telt meest inclusieve werkomgevingen
Nederland is Canada gepasseerd als land met 's werelds meest diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkplekken, volgens Kantars Inclusion Index 2022. Dit nieuwe benchmarkonderzoek meet op wereldwijde schaal de voortgang van het ontwikkelen van een inclusieve en diverse werkomgeving. Van alle gemeten sectoren is de branche persoonlijke verzorging (kappers, schoonheidssalons enz.) ’s werelds meest inclusieve sector,...
Onderzoek | 08 december 2022
Inflatie, WK en klimaatverandering in de peiling
Terwijl de inflatie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, blijven de zorgen om prijsstijgingen vooralsnog onverminderd aanwezig. Dat blijkt uit de nieuwe Maatschappelijke Barometer van Ipsos van de maand november. Verder blijkt dat je (nog) niet echt kunt spreken van een oranjekoorts en is klimaatverandering voor meerderheid van Nederland een problematische kwestie Nog steeds...
Actueel | 08 december 2022
Communiceren over maatschappelijke doelen – storytelling werkt
Tony Chocolonely die campagne voert voor een inclusief Sinterklaasfeest zonder racisme, Dopper die een documentaire maakte over mensen die strijden tegen plastic afval in de oceanen, Uber die samen met Veilig Verkeer Nederland adverteerde over veiliger reizen: het zijn allemaal voorbeelden van communicatie over maatschappelijke doelen van organisaties. Maar hebben ze ook effect? Sanne Smit...
Onderzoek | 08 december 2022
Door recessie kopen we alleen het hoognodige in de supermarkt
Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden. Bijna twee op...
Onderzoek | 08 december 2022
Kopzorgen over WK in Qatar, maar zeker ook vertrouwen in Oranje
De interesse in het WK is dit jaar tot een dieptepunt gedaald: van twee derde in de jaren 90, naar 47% in 2014 en 34% nu. In een laatste peilstok vlak voor de start van het WK, vroeg Motivaction hoe het WK voor hen leeft en op welke manier. Hoe moet ik me voelen als...
Onderzoek | 06 december 2022
Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs
Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...