Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK

Kort voor aanvang van het WK voetbal in Qatar is niet meer dan een derde van de Nederlanders geïnteresseerd in dit toernooi. Weliswaar liep de belangstelling voor WK's de afgelopen decennia al gestaag terug, maar niet eerder lag ze op zo’n laag niveau. Het is zelfs een halvering vergeleken met dertig jaar geleden. Dat blijkt...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023

Op 1 januari 2023 start het volledig vernieuwde luisteronderzoek. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen - adverteerders, mediabureaus en publishers - in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

Hoe word je duurzamer in een onbetaalbare wereld?

Duurzamer handelen en leven staat nog steeds hoog op de agenda voor veel merken en consumenten in Europa. Het onderwerp is overal aanwezig – denk maar aan de vele klimaatprotesten, maar ook aan de hittegolven en overstromingen. Ook de economie staat onder druk: bedrijven en consumenten zien zich genoodzaakt om harde beslissingen te nemen. InSites...
Onderzoek | 10 november 2022
10 november 2022

Privézaken afhandelen onder werktijd – we doen het bijna allemaal

De werk-privé-balans is een veelbesproken onderwerp, vooral rond de impact van de recessie op medewerkers. De werkdruk is hoog en er zijn veel personeelstekorten. Bovendien letten mensen door de inflatie extra op hun uitgaven. Wat betekent ‘privé’ voor de productiviteit op de werkplek? Multiscope deed onderzoek, in opdracht van SD Worx. Negen op de tien...
Actueel | 08 november 2022
08 november 2022

SWOCC Symposium 2022 – marketing in een digitaal tijdperk

Wie snel is, schrijft zich vandaag nog in voor het SWOCC Symposium 2022, want dat is al aanstaande donderdag 10 november. Dit jaar staat het symposium volledig in het teken van marketing in een digitaal tijdperk. Tijdens dé jaarlijkse wetenschaps-update voor de communicatiepraktijk komen vragen aan bod als: hoe gebruik je chatbots of een menselijke...
Actueel | 08 november 2022
08 november 2022

Marketeers, haastige spoed maar dan goed

Binnen het ‘The Future of Insights’-programma van Ipsos werden de afgelopen tijd rondetafelgesprekken gevoerd met senior insights professionals uit Nederland. Daaruit kwam naar voren dat sneller en geautomatiseerd onderzoek nog verder een vlucht zal nemen in de komende jaren. Het is geen kwestie meer van weken of dagen voordat marketeers antwoorden uit onderzoek verwachten, maar...
Onderzoek | 03 november 2022
03 november 2022

Duurzaam denken wordt (langzaamaan) duurzaam doen

Nederlanders denken overwegend nog steeds duurzaam: ze maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, zijn pessimistisch voor de toekomst en vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om klimaatverandering tegen te gaan. I&O Research deed onderzoek en ziet in vergelijking met voorjaar 2019 en 2020 slechts enkele, kleine verschillen verschillen in het denken. Maar…...
Actueel | 03 november 2022
03 november 2022

Meer diversiteit in tv-reclame maar nog niet voldoende

Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit onderzoek dat de reclame-industrie moeite heeft een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Het onderzoek van Kantar, in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA, laat zien dat er nog veel te winnen valt, vooral op...
Actueel | 01 november 2022
01 november 2022

Stabiel vertrouwen in marktonderzoek

Het vertrouwen in de marktonderzoeksindustrie is stabiel gebleven en het vertrouwen in data-analyse is in 2022 toegenomen in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Global Research Business Network (GRBN). Uit het onderzoek blijkt ook dat 33% van de wereldwijde respondenten marktonderzoekbureaus vertrouwt; 19% doet dat niet. GRBN zegt dat het niveau van...
Onderzoek | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

Managers en medewerkers oneens over hybride werken

Betekent hybride werken hetzelfde voor medewerkers en managers? Owl Labs deed Europees onderzoek. Daaruit blijkt dat hybride werken productief is, maar dat managers en medewerkers er verschillende standpunten op nahouden. Zowel managers als werknemers zijn het erover eens dat hybride werken de productiviteit niet negatief beïnvloedt: 86% van de werknemers en 82% van de managers...
Onderzoek | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen

Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...

Ook de laatste bytes ontvangen?