Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig van bedrijven als het gaat om het oplossen van maatschappelijke problemen.
Global Trends 2023 is gebaseerd op 48.000 interviews in 50 markten die 70% van de wereldbevolking uitmaken en 87% van het BBP. Het signaleert vijf maatschappelijke trends:
1. Groeiende spanning tussen globaal en lokaal
Hoewel er al veel wordt gesproken over deglobalisering, geloven zes op de tien mensen over de hele wereld dat globalisering juist goed is voor hen persoonlijk (62%) en de economie (66%). In het afgelopen decennium zijn de cijfers voorzichtig gestegen – zelfs nu de geopolitieke spanningen zijn verergerd.
2. We steven af op een milieuramp
We weten niet hoe we de milieuproblemen moeten aanpakken, maar we zijn ontzettend bezorgd. Meer dan de helft van de respondenten vindt dat wetenschappers niet echt weten waarover ze het hebben als het gaat over milieukwesties.
3. We verwachten wel wat van merken en bedrijven
De meeste mensen geloven dat bedrijven een positieve kracht kunnen ontwikkelen. 80% onderschrijft de stelling dat merken tegelijkertijd geld kunnen verdienen en goede doelen kunnen ondersteunen. Tegelijkertijd heeft 53% geen vertrouwen in de leiding van bedrijven. Bijna twee derde zegt producten te kopen van merken die verantwoord handelen, ook al kost dat meer (64%).
4. Vrees voor gevolgen technische vooruitgang
Zes op de tien mensen vindt dat de techniek – big tech – ons leven dreigt te vernietigen. Toch zegt 71% zich geen leven zonder internet voor te kunnen stellen. Een groter percentage – 81% – legt er zich bij neer dat de nieuwe technologie zorgt voor verlies van privacy.
5. Vertrouwen in eigen vooruitzichten
Hoewel slechts 31% optimistisch is over de ontwikkelingen in het komende jaar, zien de meesten zichzelf als gelukkig (57%), en 59% is optimistisch over hoe 2023 zal uitpakken voor henzelf en hun gezin.
Download het volledige rapport
Over het onderzoek
Ipsos interviewde tussen september en november 2022 48.541 mensen van 16 jaar en ouder. In de meeste markten werd de enquête online uitgevoerd bij doelgroepen van 16-75 of 18-75 jaar. Er werden echter verschillende methoden gebruikt in vier markten waar de internetpenetratie lager is: in Nigeria, Pakistan en Zambia werd de enquête face-to-face uitgevoerd, terwijl in Kenia de enquête telefonisch werd uitgevoerd.
In elke markt worden de gegevens gewogen om ervoor te zorgen dat de samenstelling van de steekproef die van de volwassen bevolking weerspiegelt volgens de meest recente volkstellingsgegevens. De algemene wereldwijde cijfers zijn een gemiddelde over alle 50 markten.