Onderzoek | 08 februari 2022
08 februari 2022

Meer e-bikes voor woon-werkverkeer

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2021 blijkt dat consumenten steeds vaker een e-bike kopen om naar het werk te fietsen. Recreatief gebruik is nog steeds het grootste segment. De stijging van verkoop voor woon-werkverkeer is deels te verklaren doordat in 2021 meer coronamaatregelen zijn versoepeld t.o.v. 2020. In 2021 gingen hierdoor weer...
Onderzoek | 03 februari 2022
03 februari 2022

Van de 17,5 miljoen Nederlanders zit 13,7 op sociale media!

Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, en ze zijn ook steeds meer onderwerp van discussie. Maar welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn trends in de stijgers en dalers? Newcom zocht het uit en doet verslag in het Nationale Social Media Onderzoek...
Onderzoek | 03 februari 2022
03 februari 2022

Effect coronavirus op mediagebruik hield aan in 2021

De grote digitale mediaconsumptie van 2020 – als gevolg van de pandemie – hield ook in 2021 aan. Vooral het gebruik van social media, (video)bellen, chatten en appen is toegenomen. Dat blijkt uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK. In 2021 communiceerde 90% van de Nederlanders wel eens via sociale media en 75% maakte gebruik...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Hootsuite – trends en vooruitzichten sociale media in 2022

Het Digital 2022-rapport van Hootsuite / We Are Social is uit, met daarin insights over een jaar waarin het gebruik van sociale media alleen maar toenam, verkoop via sociale media zich heeft genesteld en advertenties stuiten op weerstand. Het rapport signaleert ook trends en doet voorspellingen. Het hele – zeer uitgebreide - rapport is online...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Ruim driekwart Nederlanders wil geen gegevens delen met horeca

Hoewel het merendeel van de Nederlanders wel persoonlijke informatie wil delen voor een digitaal identiteitsbewijs is 79% niet bereid dat te doen voor toegang tot horecagelegenheden. Opvallend is dat een derde van de millennials en Gen Z wel bereid is om persoonlijke gegevens te ruilen voor toegang tot restaurants en bars. Dat blijkt het Digital...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Alles online in 2021

De NOBO-cijfers over mediagebruik laten zien dat ons online gedrag sinds de pandemie sterk is veranderd. Er wordt intensiever geïnternet, online vergaderen brak door en webwinkels zagen hun omzet exploderen. Ook streamen we veel film en muziek en volgen we het online nieuws intensief. Het gezamenlijke bereik van de sites en apps van de deelnemende...
Best practices, Onderzoek | 27 januari 2022
27 januari 2022

Topic of the Year 2022 bekend: Customer Experience

Het Topic of the Year 2022 is bekendgemaakt. Het onderwerp is: Customer Experience Management in the Digital Age. Wetenschappers die hierin hun sporen hebben verdiend (of hard op weg zijn) kunnen worden genomineerd in de categorie Insights Scientist van het jaar, onderdeel van de MOAwards 2022. Customer Experience (CX) wordt gezien als de nieuwe graal...
Bureaus, Personalia | 27 januari 2022
27 januari 2022

Kantar appoints Tom Burgess to global panels director

Kantar Public has appointed Tom Burgess to the newly-created role of global panels director for panel research tool Public Voice. Before joining Kantar, Burgess was global director of panel delivery at YouGov, where he managed to double the size of its global research panels. Prior to YouGov, Burgess was panel technical lead at Kantar’s Worldpanel...
Actueel, Onderzoek | 27 januari 2022
27 januari 2022

We zitten bijna 5 uur per dag op onze mobiel

Mobiel blijft dominant, want we zaten in 2021 een recordtotaal van 3,8 miljard uur op het scherm te turen en omgerekend per dag kwam dat uit op 4,8 uur. Dat blijkt uit State of Mobile van onderzoeksbureau App Annie. Naarmate consumenten de mobiele levensstijl meer en meer koesteren, zal mobiel uitgroeien tot het apparaat van...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

43% Nederlanders betaalt het liefst contactloos

Recent gepubliceerde jaarcijfers van de Betaalvereniging Nederland over betaaltransacties in 2021 laten zien dat ons betaalgedrag is veranderd. Vooral contactloos betalen is zeer populair. Dat blijkt uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, uitgevoerd door DVJ Insights. Het pinnen met de betaalpas in een pinautomaat nu is verschoven naar contactloos betalen met mobiel, wearable of...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

Grote merken stellen consument teleur

In Nederland voldoen 80 grote merken niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group. Consumenten maken zich serieus zorgen over de toenemende digitalisering van de samenleving en...
Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...

Ook de laatste bytes ontvangen?