Actueel | 31 maart 2022
De wet van de kromme bocht
In de wedstrijd welk bedrijf het concept ´klantbeleving´ het beste begrepen heeft, strijden – volgens Eveline van Zeeland - twee bedrijven om de eerste plek. Het ene bedrijf verkoopt een wereld vol magie en het ander een wereld vol wonderen. Zoals al aan de slogans is te zien, zijn de overeenkomsten tussen beide bedrijven groter...
Onderzoek | 29 maart 2022
5 miljoen Nederlanders eten wekelijks vleesvervangers
Markteffect heeft in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (2de week maart) onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. Vleesconsumptie blijft dalen. Eén op de drie Nederlanders (35%) eet nu minder vlees eten dan 12 maanden geleden. De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd hoog. 94% is bekend met de term. Het aantal Nederlanders dat...
Onderzoek | 24 maart 2022
Na corona – ander consumptiepatroon in één op de drie huishoudens
Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction een viertal peilingen uit om de impact van covid op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar na dato was de tijd rijp om een aantal van de toen gestelde vragen opnieuw aan de consument voor te leggen. De eerste conclusie: in 30% van de...
Onderzoek | 24 maart 2022
Blij na de pandemie, zorgen over inflatie
De nieuwste editie van de Ipsos Coronavirus Tracker laat zien dat inflatie een behoorlijke indruk begint te maken en dat we ons bestedingspatroon aanpassen. Maar we zien ook de oplevingen na de coronacrisis. Om met wat onderzoeksresultaten te beginnen: het valt op dat 86% van de respondenten verwacht dat inflatie hun winkelgedrag zal veranderen. Tegelijkertijd...
Onderzoek | 24 maart 2022
Google Maps en McDonald’s favoriet onderweg
Nederlanders gebruiken het vaakst Google Maps om onderweg te navigeren. De keuze voor een app wordt voornamelijk bepaald door het type vervoermiddel. Nederlanders stoppen daarnaast onderweg het liefst bij McDonald's. Dit blijkt uit Smart Mobility van Multiscope. Wie onderweg is lijkt niet zonder Google Maps te kunnen. 57% van de Nederlanders zegt deze app onderweg...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 22 maart 2022
Smart home-markt stijgt naar €5,2 miljard
Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home-product. In totaal werd €5,2 miljard besteed aan slimme apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met smart home-producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meer smart home-producten...
Onderzoek | 17 maart 2022
Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13%. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. De groei in online bestedingen was in 2019...
Onderzoek | 17 maart 2022
Kantar en Affectiva meten emoties en duurzaamheidsclaims in reclame
Met behulp van op AI gebaseerde gezichtscodering meet het Engelse bureau Affectiva de de emotionele reacties van consumenten op de 25% meest en minst effectieve advertenties met duurzaamheidsclaims. De advertenties komen uit de database van Kantar. De effectiefste advertenties met duurzaamheidsclaims hebben vaak een meer opbeurende toon en ze roepen meer positieve emoties op, zoals...
Best practices | 15 maart 2022
Webinar Building Brands Across Borders
Op 29 maart a.s. houdt Glocalities Academy een webinar met als onderwerp Building Brands Across Borders. Het webinar begint om 15.00 uur en is voor iedereen online bij te wonen. Het is de eerste keer dat Glocalities een webinar organiseert en dat gebeurt onder de naam Glocalities Academy. Doel is om de nieuwe internationale research...
Best practices | 15 maart 2022
Future of Insights – de nieuwe rol van de marktonderzoeker
Donderdag 3 maart jl. organiseerde Ipsos, in samenwerking met de MOA, een webinar waar werd ingegaan op de veranderende rol van marktonderzoek. Zowel MOA als Ipsos zien hoe de verwachtingen aan klantzijde veranderen en hoe marktonderzoeksbureaus daarop in proberen te spelen. Uit onderzoek van Ipsos onder 150 CMI-professionals, uitgevoerd in de zomer van 2021, komt...
Onderzoek | 15 maart 2022
Nederland van het slot, verschuiving in uitgaven
Nederland is weer van het slot en dat leidt tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Jongeren lopen daarin voorop en fysiek winkelen is terug van weggeweest. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Nu de maatregelen in Nederland flink zijn versoepeld, lopen jongeren voorop als het gaat om verschuivingen in...
Onderzoek | 15 maart 2022
Maandoverzicht Stichting KijkOnderzoek
De Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over de maand februari gepubliceerd. De totale tijd voor het televisiescherm kwam in februari uit op gemiddeld 218 minuten per dag. In januari was dit 215 minuten. De publieke omroepen behaalden in februari 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 43,6%. De zenders van RTL Nederland...