Onderzoek | 10 maart 2022
NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends
Deze week bracht het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends uit. Het is de opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) die tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos, is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om...
Onderzoek | 10 maart 2022
TV-reclamebestedingen naar record in 2021
De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen kwam uit op € 903 miljoen. De gezamenlijke bestedingen groeiden met 20%. De kijktijd is licht afgenomen. De cijfers komen uit het TV Jaarrapport 2021 van Screenforce. De totale TV-reclamemarkt met spot...
Onderzoek | 03 maart 2022
2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer online criminaliteit
In 2021 was 17% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder (bijna 2,5 miljoen mensen), naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit, meldt het CBS. De meeste mensen kregen te maken met online oplichting en fraude. Een op de drie ondervindt er psychische of financiële problemen door. Minder dan de helft meldt online criminaliteit,...
Onderzoek | 01 maart 2022
Nederlander bestelt minder bij betaald retourneren
Het merendeel van de Nederlanders bestelt minder wanneer zij retourkosten moeten betalen. Daarnaast stuurt 62% alleen producten terug wanneer deze helemaal niet aan de verwachting voldoen. 50-plussers vinden de optie om te kunnen retourneren minder belangrijk dan 18 tot 49-jarigen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope. De kosten van het retourneren van...
Best practices | 24 februari 2022
Webinar over de veranderende rol van marktonderzoek
Op donderdag 3 maart organiseert Ipsos in samenwerking met de MOA het webinar ‘The Future of Insights’. Die toekomst is in handen van bedrijven die de klant centraal stellen en zo concurrentievoordeel opbouwen. Wetenschappelijke ontwikkelingen in data-, neuro- en gedragswetenschappen bieden bedrijven kansen om beter te anticiperen op de behoeften van consumenten, op groeigebieden, op...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 24 februari 2022
Ook digitaal bankieren kent een generatiekloof
De meeste ouderen vinden dat ze hun bankzaken digitaal prima voor elkaar krijgen. Kinderen en kleinkinderen denken dat digitaal bankieren voor de ouderen ingewikkeld is en dat ze liever niet om hulp vragen. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van ABN AMRO. Nu steeds meer fysieke bankkantoren sluiten, wordt digitaal bankieren de norm....
Onderzoek | 22 februari 2022
Opmars internetwinkelen – binnensteden verliezen terrein
De opmars van internetwinkelen gaat onverminderd door en de grootste binnensteden verliezen terrein. Ook is te zien dat consumenten minder recreatief en meer doelgericht winkelen, dat winkels plaatsmaken voor horeca, ontspanning en woningen en dat de trend van lokaal kopen zich niet door lijkt te zetten. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2021, uitgevoerd door I&O...
Onderzoek | 22 februari 2022
Meeste consumenten weten niet metaverse is
De meeste consumenten weten niet wat metaverse is, maar ze zijn wel geïnteresseerd om deel te nemen, volgens een enquête van GWI. Slechts 37% van de respondenten zei te weten wat de term 'metaverse' inhoudt. 33% kent het begrip wel maar weet niet waar ‘t voor staat en 30% kan zich er helemaal niets bij...
Onderzoek | 22 februari 2022
Jonge doelgroep wil goedkope e-bike
Van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar sluit 71% niet uit dat ze ooit een e-bike kopen. De hogere prijzen zijn nog wel een drempel voor aanschaf. Dat blijkt uit de E-bike Merkmonitor van Kieskeurig.nl, uitgevoerd in samenwerking met DVJ Insights. Accucapaciteit en zitcomfort worden als heel belangrijk genoemd bij het kiezen van...
Onderzoek | 17 februari 2022
Merken moeten op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren
Uit onderzoek van InSites Consulting blijkt dat consumenten in Europa vinden dat nieuwe spullen kopen niet duurzaam kan zijn, zelfs niet wanneer ze aangeprezen worden als groener alternatief. Milieubewuste Europeanen zijn er, volgens het onderzoek, trots op dat ze met hun creativiteit de levensduur van hun spullen kunnen maximaliseren. Bij deze ‘Extending Life’-trend sluit bijna...
Best practices | 15 februari 2022
WhatsApp-onderzoek – wat werkt wel en wat niet?
In september 2021 lanceerde MWM2 WhatsApp Survey, waarmee via de chatfunctie van WhatsApp onderzoek wordt uitgevoerd. Welke inzichten zijn er opgedaan? En wat zijn de aanbevelingen? Respondenten laten weten enthousiast te zijn over onderzoek via WhatsApp. WhatsApp Survey bleek ook aantrekkelijk voor de jongere doelgroep, die makkelijker bereikbaar was dan via een online discussie. In...
Onderzoek | 15 februari 2022
Beleving Winterspelen China beïnvloed door covid en mensenrechten
De beleving van de Olympische Winterspelen in Beijing is bij Nederlanders beduidend minder aanwezig dan die van de Winterspelen in Zuid-Korea (2018) of Rusland (2014). Zowel de situatie rond de mensenrechten in gastland China als covid zijn daar debet aan. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd kort na het begin van de Winterspelen. Bijna...