Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

Topic of the Year symposium over customer experience

Op 19 mei a.s. vindt in Amsterdam een middagsymposium plaats rond het thema ‘Customer Experience Management in the Digital Age’. Drie wetenschappers delen dan hun kennis over dit onderwerp. De drie wetenschappers op deze middag zijn Mirella Kleijnen - Vrije Universiteit Amsterdam, Evert de Haan - Rijksuniversiteit Groningen en Anne-Kathrin Klesse - Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij strijden...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

ESSENSOR lanceert Smaakonderzoek.nl

Tijdens het sensorisch symposium ‘Sensory for Business’, dat plaatsvond op 21 april jl. werd door ESSENSOR een spin-off gelanceerd onder de naam Smaakonderzoek.nl. De nieuwe tak richt zich op sensorisch onderzoek voor de supermarktwereld en de horecagroothandel. De producten van Smaakonderzoek.nl zijn gebaseerd op zogenaamd ‘hedonisch’ onderzoek. Daarbij wordt onderzocht wat consumenten wel of niet...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

‘Corona-anticipatiekracht’ van organisaties zorgt voor meer enthousiaste klanten

De invloed van covid op de klantbeleving in Nederland was in 2021 nog steeds aanzienlijk, maar minder groot dan in 2020. Ondanks leveringsproblemen, personeelstekorten en schaarste van grondstoffen, steeg het aantal enthousiaste klanten. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2022’ van Integron. Net als voorgaande jaren toont het rapport verschillen per branche....
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Krimpflatie en de stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten

De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds minder relevant lijkt. Een merk...
Onderzoek | 19 april 2022
19 april 2022

Nederland en Australië gelukkigste landen ter wereld

Uit wereldwijd onderzoek van Ipsos blijkt dat twee derde van de ondervraagden zichzelf 'gelukkig' noemt. Het gelukkigst zijn Nederland en Australië, waar respectievelijk 86% en 85% zichzelf als 'zeer' of 'tamelijk' gelukkig omschrijft, gevolgd door China en de UK (83%), India (82%), Frankrijk en Saoedi-Arabië (81%) en Canada (80%). Wereldwijd is het gelukspercentage niet alleen...
Actueel | 12 april 2022
12 april 2022

SMART-congres op 21 april over ‘De kunst van impactvolle verandering’

Op 21 april vindt live het SMART-congres plaats, met als thema ‘De kunst van impactvolle verandering’. In de DDB van 5 april stelden we de eerste twee sprekers van het congres voor (Tom van Bommel van Unravel Research en Ronald Laan van Haystack Consulting). Nu is het de beurt aan de drie andere sprekers. Globrands...
Actueel | 07 april 2022
07 april 2022

33ste MARUG Conference op 26 april

Op 26 april a.s. vindt in Groningen, in Martini Plaza, de 33ste MARUG Conference plaats. Het thema is ‘The Power of Human Connection: Get Attention, by Giving attention’. De MARUG Marketing Conference is het grootste professionele studentenmarketingcongres van Nederland en wordt jaarlijks door vele marketeers bezocht. MOA-leden krijgen korting op toegangsprijs. We leven momenteel in...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Communiceren anno 2022: bellen en appen

Nederlanders bellen bij voorkeur nog op de traditionele manier, maar sms'en is nagenoeg geheel vervangen door apps. Dat is een van de conclusies uit het nieuwe Communication behaviour of Dutch consumers 2022-Q1-rapport van Telecompaper. Nederlanders gebruiken voornamelijk messaging-apps zoals WhatsApp om berichten te versturen. 69% gebruikt dagelijks een messaging-app en 87% doet tenminste één keer...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Volgorde media-inzet bepaalt effectiviteit campagne

Uit onderzoek van Ad Alliance blijkt dat een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform het effectiefst is. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. De resultaten zijn gebaseerd op twee onderzoeken in samenwerking met Unravel Research en DVJ Insights. De resultaten van de onderzoeken laten zien dat...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Flitsbezorging stijgt met 30%

Naar schatting 925.000 consumenten hebben wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier spelers, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Dat blijkt uit onderzoek van...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Consument vindt duurzaamheidscommunicatie ongeloofwaardig

Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. 52% van de consumenten vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig zijn. 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven over het algemeen onduidelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en b-open, in samenwerking met IVRM Reputatie. Volgens...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

Forse groei gebruik spraakassistenten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het...

Ook de laatste bytes ontvangen?