Actueel | 27 januari 2022
Axel Springer en andere grote uitgevers eisen actie tegen Google
Grote Duitse uitgevers, waaronder het in Berlijn gevestigde Axel Springer - eigenaar van onder andere Bild, Business Insider en Politico, eisen ingrijpen van de Europese Unie tegen het beleid van Google om te stoppen met third-party cookies. Stopzetting zou de uitgevers schaden. Honderden uitgevers uit Duitsland hebben de EU-commissaris voor mededinging, Margarethe Vestager, laten weten...
Actueel | 17 januari 2022
Aanklacht Google over misleiding adverteerders en uitgevers
Het FD bericht dat Google jarenlang adverteerders en uitgevers heeft misleid over het prijsmechanisme en de veiling van advertenties. Ook zouden Google en Facebook een niet toegestane deal hebben gesloten over advertenties. In december 2020 klaagden tien Amerikaanse staten het bedrijf aan vanwege zijn macht op de advertentiemarkt. Nu een Amerikaanse rechter meer informatie over...
Actueel | 08 november 2021
First-party ID’s halen voor het eerst cookies in
Reclametechnologieplatform Adform heeft de eerste resultaten van het FIRST-PARTY NOW-programma gepresenteerd. Het programma stelt adverteerders in heel Europa in staat om nu al campagnes te draaien in cookieloze omgevingen. In juni en juli waren de media-uitgaven voor first-party ID-campagnes in sommige markten al hoger dan voor campagnes op basis van third-party cookies. 80% van alle...
Actueel | 30 juni 2021
Google stelt blokkeren cookies uit tot 2023
Google kondigde onlangs aan dat plannen om third-party-cookies te blokkeren in Chrome worden uitgesteld tot 2023, een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Andere browsers, zoals Safari en Firefox, zijn al wel verder met de voorbereidingen, maar Chrome is de meest gebruikte desktopbrowser. Google zegt dat uitstel van stoppen met third-party-cookies te maken heeft met hun...
Best practices | 10 juni 2021
The cookieless era – deel 2
Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. In dit tweede deel (lees ook deel...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Best practices | 02 juni 2021
The cookieless era
Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. Vandaag deel 1 en binnenkort deel 2....
Bureaus | 17 februari 2021
Prestatie campagnes op YouTube meetbaar via Project Moonshot van Kantar
Marketeers in de VS kunnen per direct de prestaties van YouTube-campagnes op alle apparaten en platforms beoordelen zonder het gebruik van pixels. Dit is mogelijk door de migratie naar Google's Ads Data Hub, als onderdeel van Kantars Project Moonshot. Er wordt momenteel getest in nog eens 15 markten over de hele wereld. Ook Nederland zal...
Best practices | 21 januari 2021
UTM tagging: de 15 spelregels
Tije Vlam van Traffic Builders krijgt regelmatig vragen van klanten die de resultaten van hun inspanningen op online kanalen inzichtelijk willen maken in Google Analytics. Hij schreef er een serie van drie artikelen over. Dit keer deel 2, over de 15 spelregels voor goede UTM tagging. Het opzetten van goede UTM tagging bestaat uit vier...
Best practices | 12 januari 2021
UTM tagging – inzicht in marketingcampagnes
Tije Vlam van Traffic Builders krijgt regelmatig vragen van klanten die de resultaten van hun inspanningen op online kanalen inzichtelijk willen maken in Google Analytics. En dat is heel begrijpelijk, want je kunt je inspanningen pas goed optimaliseren als je weet wat werkt en wat niet. Dé manier om de effecten van alle marketingkanalen te...
Best practices | 25 november 2020
Aan de slag met Google Analytics 4
In augustus 2019 kondigde Google een nieuwe property aan voor Google Analytics, de App+Web Property. Daarmee geeft Google de gebruiker meer analyse-mogelijkheden, zodat het hele analytics-pakket beter aansluit op verschillende behoeften van de gebruikers. We praten je bij over Google Analytics 4 en in een volgende aflevering ook over de Google Tag Manager Update. In...
Actueel | 09 oktober 2019
Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming
Voor het plaatsen van cookies is de actieve toestemming van de internetgebruikers vereist. Een standaard aangevinkt selectievakje is dus onvoldoende. Het Europese Hof van Justitie deed 1 oktober jl. uitspraak in de zaak van het Duitse bedrijf Planet49.
Actueel | 27 maart 2019
Verschillen in analyticstools
Veel organisaties gebruiken een gratis analyticstool. Wanneer wordt het interessant of zelfs nodig om over te stappen naar een betaald analyticsplatform? Welke mogelijkheden zijn hiervoor en wat moet er gebeuren om deze overstap te maken? Je leest het in de blog van Felipe Wesbonk, Traffic Builders.