Onderzoek | 12 januari 2022
Onstuimige groei flitsbezorging
Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. In het eerste halfjaar van 2021 waren het nog 200.000. Dat blijkt uit onderzoek dat Kantar november jl. uitvoerde. Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat...
Onderzoek | 10 januari 2022
Merendeel ouders ziet voordelen in videogaming door kinderen
87% van de ouders voordelen ziet in het videogamegedrag van hun kind. Dit zien zij vooral terug in de Engelse taalvaardigheid van kinderen, maar ook andere voordelen zoals het bevorderen van de creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden worden genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van VGFN. Ouder blijken ten opzichte van...
Onderzoek | 03 januari 2022
70% werknemers heeft thuiswerkplek nog niet op orde
Zo’n 70% van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis, zo blijkt uit de eerste Monitor Hybride Werken van KPN, uitgevoerd door Blauw Research. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd...
Onderzoek | 03 januari 2022
Lichte stijging luisteraars podcasts
Markteffect voerde afgelopen december de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Daaruit blijkt dat het aanbod aan podcasts razendsnel blijft stijgen, en dat past natuurlijk bij de stijgende populariteit van het medium. Het onderzoek laat veranderingen zien rond het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars in...
Onderzoek | 22 december 2021
Krijgen merken Nederland weer in beweging?
De verzwaring van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Kunnen merken een rol spelen in het bevorderen van beweging en sportief gedrag? Validators en VU zochten het uit aan de hand van data in...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 20 december 2021
Betalen met biometrics?
Nederlanders maken in winkels en horecagelegenheden veel gebruik van traditionele betaalmethoden, zoals een pinpas en contant geld. Nieuwe betaalmethoden zijn in opkomst, maar betalen met biometrics lijkt nu nog een brug te ver. Dat blijkt uit het financiële trendonderzoek ‘What’s Happening Finance’ van Ruigrok NetPanel. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar...
Onderzoek | 20 december 2021
Zeven procent van Nederland heeft goede kennis van bitcoin
Hoewel inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders in bitcoin investeert, blijft het kennisniveau fors achter. Dat blijkt uit de meest recente meting van de Markteffect Bitcoin Monitor. Van de Nederlandse investeerders zegt 70% (heel) slecht of niet geïnformeerd te zijn en slechts 7% geeft aan goede kennis te hebben. En dat terwijl 9 op de...
Onderzoek | 15 december 2021
Maaltijdbezorging in 2021 het populairst in de platformeconomie
Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. De afgelopen jaren nemen online...
Onderzoek | 15 december 2021
Meerderheid jongeren bezorgd over klimaat
Een ruime meerderheid van de jongeren in Nederland is bezorgd over klimaat en leefomgeving. De bezorgdheid vertaalt zich op grote schaal in de bereidheid om zelf bij te dragen en nadrukkelijker mee te praten in de klimaatdiscussie. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Energie Beheer Nederland. 80% van de jongeren in Nederland...
Onderzoek | 13 december 2021
Duurzaamheid verlangd van merken
Binnen niet al te lange tijd overweegt drie op de vijf mensen een boycot van merken die niet actief reageren op klimaatverandering. Maar het effect van eigen mediagebruik op koolstofemissie is tot nu toe grotendeels aan de publieke aandacht ontsnapt. Dat blijkt uit wereldwijd mediabedrijf dentsu international en Microsoft Advertising. Belangrijkste uitkomsten: 91% wil dat...
Onderzoek | 08 december 2021
Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers
Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 25 november 2021
Black Friday nog steeds populair in Nederland
Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect onderzocht het sentiment rondom deze dagen, samen met retailketen My Jewellery. Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar...