Onderzoek | 03 november 2021
Moeten bedrijven wegblijven van maatschappelijke kwesties?
Eenderde van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van Mediatic, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid. Maar liefst driekwart van de respondenten vindt dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten,...
Onderzoek | 03 november 2021
Nederlanders gaan er de komende jaren vaker op uit
De komende jaren wordt een verdere groei van het aantal uithuizige vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders verwacht. Vrijetijdsactiviteiten zullen vaker overdag en doordeweeks plaatsvinden. Onthaasten gaat (nog) belangrijker worden om tegenwicht te bieden aan de hectiek van alle dag. Daarnaast zullen Nederlanders er vaker alleen op uit trekken. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 van...
Onderzoek | 27 oktober 2021
Oud en jong in mediagebruik
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe generatie X, Y en Z van elkaar verschillen en er is nog veel meer over gezegd en geschreven. Hoewel je een generatie eigenlijk niet over één kam mag scheren, het blijft interessant om de verschillen tussen de generaties in kaart te brengen. Dennis Hoogervorst van DPG Media schreef...
Onderzoek | 18 oktober 2021
Mentale gezondheid niet top of mind bij Nederlanders
Mentale gezondheid staat in de top 3 van gezondheidsproblemen en is wereldwijd gemiddeld met 5% gegroeid ten opzichte van 2020. De top wordt aangevoerd door kanker en Covid-19. Maar in Nederland vindt slechts 4% mentale gezondheid belangrijker dan fysieke gezondheid. Dat blijkt uit de Polbar enquête van Ipsos. Wereldwijd zegt 79% van de respondenten dat...
Onderzoek | 13 oktober 2021
Geen onderscheid in mannelijke en vrouwelijke skills
De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek van Lepaya in samenwerking met Panelwizard. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke respondenten die zich analytisch en ICT-bekwaam vinden, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills - vaak als typisch vrouwelijk gezien -...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 11 oktober 2021
Slechts eenderde Nederlanders sociaal-optimistisch
Nederlanders zijn optimistisch in vergelijking met andere landen. Op een nieuwe index, de sociaal optimisme-index, bezetten we plaats acht in de Europese Unie. Dat meldt Binnenlands Bestuur, op grond van onderzoek door EU-agentschap Eurofound. Op een schaal van -1 tot plus 1 heeft ons land een score van 0,35, net onder Portugal en voor Litouwen....
Onderzoek | 13 september 2021
TV onverminderd belangrijk in ons leven
Op 2 oktober 1951 werd de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending vanuit Bussum verzorgd. Anno 2021 speelt televisie nog steeds een belangrijke rol in het leven van het Nederlands publiek. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van NPO. Uit de resultaten blijkt dat 81% van de ondervraagden van 13+ vindt dat televisieprogramma’s van...
Onderzoek | 30 augustus 2021
Jongste generatie wil liefst doneren aan beter milieu
Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, dan kiezen ze waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming. De Dierenbescherming (1), de Dierenambulance (4) en het Wereld Natuur Fonds (5) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10....
Onderzoek | 26 augustus 2021
Ook babyboomers kopen meer online
In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en...
Onderzoek | 24 augustus 2021
Waarden bepalen acceptatie genderdiversiteit
De discussies lopen soms hoog op. Net als de verwarring. Non-binair, LHBTI+, voel je je meisje of jongen, man of vrouw en hoe moet de maatschappij daar in woord en daad mee rekening houden? André Kamphuis van Motivaction, schreef er een bijdrage over. ‘Als het om gender gaat, zijn waarden misschien wel belangrijker dan leeftijd.’...
Onderzoek | 23 augustus 2021
Gen Z doet meer aan gamen dan aan sociale media
Gamen is de meest populaire vrijetijdsbesteding van Gen Z, volgens onderzoek van gaming-onderzoeker Newzoo. Gen Z-consumenten zeggen dat ze een kwart van hun vrije tijd besteden aan het spelen van videogames, en daarmee is het de populairste activiteit. Ter vergelijking: 18% van hun vrije tijd wordt besteed aan sociale media en 17% aan het streamen...
Onderzoek | 23 augustus 2021
Nederlander weinig bewust van dagelijkse boodschappen
De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het eigen gedrag bij het kopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan in werkelijkheid gebeurt. Tegelijk wordt door de...