Onderzoek | 20 september 2022
20 september 2022

Duurzaamheid is luxe als kosten van levensonderhoud stijgen

60% van de Nederlandse consumenten (65% wereldwijd) wil meer doen om meer bewust om te gaan met de planeet en het milieu, maar de gestegen kosten van levensonderhoud weerhouden hen ervan. Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022 van Kantar. Naast de kosten is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven een grote belemmering. Belangrijkste...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

We gebruiken gemiddeld 5 nieuwsapps, jongeren opvallend kritisch

Meer dan 11 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps, circa 7 miljoen mensen regionale nieuwsapps. NOS en Nu.nl zijn de bekendste en meest gebruikte landelijke apps. Jongeren gebruiken meer apps dan andere leeftijdsgroepen en zijn kritischer over journalistieke inhoud én functionaliteiten. Dat blijkt uit de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 van Newcom,...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

Demonstraties zijn nodig voor maatschappelijke verandering’

Het aantal demonstraties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De eerste paar maanden van het jaar stonden vooral in het teken van protesten tegen de coronamaatregelen terwijl ten tijde van het onderzoek (juni 2022) Nederland in de greep was van de acties van boeren, terwijl ook de Klimaatmars duizenden betogers trok. I&O Research...
Actueel | 18 augustus 2022
18 augustus 2022

Gen Z, en waarom ze niet meedoen aan onderzoek

Op Researchlive.com schrijft Sarah Askew van Researchbods over de vraag waarom Gen Z (16-24 jaar), goed voor vier van de tien consumenten wereldwijd, zo moeilijk is te bereiken met marktonderzoek. Tijd dus voor … onderzoek, met vijf insights als uitkomst. Gen Z is nu de grootste generatie op aarde en die vertegenwoordigt 40% van alle...
Onderzoek | 19 juli 2022
19 juli 2022

Helft Nederlanders leest bewust magazines tijdens vakantie

Ruim 60% van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan lezen van magazines en boeken op papier, in vergelijking met online en e-readers. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door PanelWizard. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want de helft leest magazines of boeken bewust...
Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Consument heeft geen vertrouwen in voedselsysteem

Vertrouwen in het voedselsysteem is de basis voor duurzame en gezonde keuzes, maar dat vertrouwt ontbreekt bij Europese consumenten. Een bijdrage van Durk Bosma van het Future of Food Institute. Minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in de integriteit van het voedselsysteem, zo blijkt uit een pan-Europese studie onder meer dan 20.000...
Onderzoek | 07 juli 2022
07 juli 2022

Online uitgaven naar 41% in 2027

Nederlandse consumenten verwachten voor de komende jaren een stijging van hun online bestedingen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt naar 37% in 2025, naar 40% in 2026 en naar 41% in 2027.  Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org door GfK. De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is veel groei binnen...
Onderzoek | 05 juli 2022
05 juli 2022

Thuiswerken blijft populair bij grotere organisaties

In april 2022 werkte ruim één op de drie werknemers voor minimaal de helft van de tijd thuis. Dat is minder dan in 2021, maar nog steeds meer dan pre-covid. Organisaties zijn zeer positief over hybride werken. Vaak zijn er afspraken over de aanwezigheid van afdelingen of teams op specifieke dagen. Dat blijkt uit onderzoek...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

60% Nederlanders wil milieuvriendelijker vervoer

Volgens het merendeel van de Nederlanders moet vervoer in de toekomst milieuvriendelijker. Jongeren willen voornamelijk meer snelheid in het vervoer. Over nieuwe vervoersopties, zoals een hyperloop, passagiersdrone of zelfrijdende taxi is men niet erg enthousiast. Dit blijkt uit het Smart Mobility-onderzoek van Multiscope. Drie op de vijf Nederlanders (60%) vinden dat vervoermiddelen in de toekomst...
Onderzoek | 02 juni 2022
02 juni 2022

Consumenten dansen op de vulkaan

Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is er o.a. behoefte aan lekker uit eten gaan, culturele activiteiten en vakanties. En dat is terug te zien in de...
Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Flitsbezorging vooral populair onder jongeren

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas...

Ook de laatste bytes ontvangen?