Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers

Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 25 november 2021
25 november 2021

Black Friday nog steeds populair in Nederland

Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect onderzocht het sentiment rondom deze dagen, samen met retailketen My Jewellery. Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar...
Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

Record aantal beleggende huishoudens in Nederland

Nederland telt dit jaar 1,96 miljoen beleggende huishoudens en daarmee wordt een oud record gebroken dat dateerde uit 2000 toen er 1,9 miljoen huishoudens belegden. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar. Het nieuwe record is het resultaat van zes jaren van onafgebroken groei. Zo’n langdurige toename is niet eerder vertoond, waarbij aangetekend wordt dat de...
Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

Consument 2022: bewust leven – er is meer dan salaris – en… crypto

Onderzoeksplatform GWI laat in Connecting the Dots 2022 de veranderende consumentenattitudes van de komende tijd zien. Het onderzoek bestond uit 700.000 interviews in 47 landen. De belangrijkste resultaten: Gezondheidsbewustzijn Er is groter bewustzijn ten aanzien van welzijn. Mensen zijn zich bewust van het hier en nu, en ze willen actief hun stress verminderen en actief...
Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

NS en GO Sharing marktleiders in deelmobiliteit

Gebruikers van deelmobiliteit kiezen het vaakst voor een vervoermiddel van NS of GO Sharing. Kostenbesparing is de meest genoemde reden om gebruik te maken van een deelvoertuig. Jongeren hebben de meeste interesse in het gebruik van deelmobiliteit. Dat blijkt uit Smart Mobility, een onderzoek van Multiscope. De meeste gebruikers van deelmobiliteit kiezen voor een vervoermiddel...
Onderzoek | 16 november 2021
16 november 2021

Nederlander geeft eigen veerkracht een 7

Campina wil Nederlanders inspireren veerkrachtiger te worden 85% van de Nederlanders voelt zich veerkrachtig. Wel zegt eenderde van de mensen onder de 35 minder veerkrachtig te zijn geworden door de coronapandemie. Dit blijkt uit de Veerkracht Monitor van Campina, uitgevoerd door Ipsos. Voldoende beweging, meer rust en gezonde voeding blijken bij het thema veerkracht belangrijke...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Lichte stijging schermtijd en kijktijd

Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over oktober gepubliceerd. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in oktober uit op gemiddeld 188 minuten per dag. In september was dit 172 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 142 minuten. Hiervan werd 115 minuten live gekeken. Er werd...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Liefde voor de fiets

Nederland is en blijft een fietsland. Van de groep Nederlanders van 18 jaar en ouder, zit 70% minstens één keer per week op de fiets. Naar school fietsende kinderen zijn dan nog niet eens meegerekend. Slecht weer en het feit dat je met de fiets wat langer onderweg bent dan met de auto, gooien nog...
Actueel | 04 november 2021
04 november 2021

Waarom marktonderzoekbureaus zich druk moeten maken om duurzaamheid

Deze week vindt in Glasgow een groot congres plaats over klimaatverandering en de maatregelen om de negatieve gevolgen in kaart te brengen en – vooral – waar nodig om te buigen. Durk Bosma schreef een bijdrage met een bijzondere invalshoek: de rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten. De afgelopen week zag ik een publicatie...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Moeten bedrijven wegblijven van maatschappelijke kwesties?

Eenderde van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van Mediatic, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid. Maar liefst driekwart van de respondenten vindt dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten,...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Nederlanders gaan er de komende jaren vaker op uit

De komende jaren wordt een verdere groei van het aantal uithuizige vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders verwacht. Vrijetijdsactiviteiten zullen vaker overdag en doordeweeks plaatsvinden. Onthaasten gaat (nog) belangrijker worden om tegenwicht te bieden aan de hectiek van alle dag. Daarnaast zullen Nederlanders er vaker alleen op uit trekken. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 van...
Onderzoek | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Oud en jong in mediagebruik

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe generatie X, Y en Z van elkaar verschillen en er is nog veel meer over gezegd en geschreven. Hoewel je een generatie eigenlijk niet over één kam mag scheren, het blijft interessant om de verschillen tussen de generaties in kaart te brengen. Dennis Hoogervorst van DPG Media schreef...

Ook de laatste bytes ontvangen?