Onderzoek                                    | 15 juni 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Meerderheid vindt dat bedrijven aan greenwashing doen
Zeven van de tien Nederlanders (71%) vinden dat bedrijven regelmatig aan greenwashing doen. Ze hebben regelmatig het gevoel dat bedrijven zich milieubewuster voordoen dan ze zijn. Voor de meerderheid van de Nederlanders (65%) is het bovendien onduidelijk hoe bedrijven van elkaar verschillen op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit onderzoek van Return on Content,...
                            
                        Onderzoek                                    | 15 juni 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Jonge belegger op zoek naar meer grip
Op dinsdag 6 juni opende Beautiful Lives met een ferme gongslag de beursdag in Amsterdam. Het bureau was op het Damrak uitgenodigd voor de presentatie van de resultaten van het onderzoek ‘The young investor’ dat in opdracht van Euronext en ABN AMRO is uitgevoerd, en dat gaat over de drijfveren van jonge beleggers. In dit...
                            
                        Onderzoek                                    | 01 juni 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Persoonlijk verbonden voelen met werk dat telt
Zingeving is steeds belangrijker, zowel in privé- als professionele sferen. Zonder de juiste motivatie is het lastiger voldoening uit je werk te krijgen. Hoe staan werkende Nederlanders hierin? Gaan zij vol overtuiging naar het werk en in hoeverre vinden zij persoonlijke verbinding met wat zij leveren belangrijk? Become Alliance deed onderzoek, uitgevoerd door PanelWizard. Trots...
                            
                        Actueel                                    | 01 juni 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            ‘Kunstmatige intelligentie in 60 minuten’
AI is meer dan een technologische ontwikkeling, het is een partner die ons in staat stelt om verder te kijken dan de horizon van ons menselijk vermogen. Maar die partner moet met zorg en verantwoordelijkheid worden behandeld, vinden Job van den Berg en Remy Gieling. Zij schreven Kunstmatige Intelligentie in 60 minuten om AI beter...
                            
                        Onderzoek                                    | 01 juni 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Merken moeten vreugde schenken in donkere tijden
Merken die menselijke emoties inspireren zijn de toekomst, zegt een nieuw rapport van Wunderman Thompson. Emotionele KPI’s zoals een sneller kloppend hart, kippenvel, tintelingen, vlinders en wat niet al, zullen steeds belangrijker worden naarmate mensen meer op zoek zijn naar merken die hun wat vreugde in het leven schenken. Oorlog, klimaatverandering, economische onzekerheid… ze dragen...
                            
                        Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek                                    | 25 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag
Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
                            
                        Onderzoek                                    | 25 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Nederland gaat voor groen
Steeds meer Nederlanders zijn zich bewust van hun impact op het milieu. Bijna de helft past zijn leefstijl al aan voor een duurzamer bestaan. Mensen die in een dorp wonen lopen hierin voor op stedelingen. Jongeren voelen zich vaker schuldig over hun consumptiegedrag dan ouderen, terwijl het vooral ouderen zijn die duurzaam leven. Dat blijkt...
                            
                        Actueel                                    | 25 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Voorzichtig zijn met claims over duurzaamheid
Producten worden steeds vaker verpakt in duurzamere verpakkingen, zoals melk in bruine kartonnen pakken. Dit maakt het product zelf niet per se duurzamer – de melk in het pak is niet veranderd. Door de duurzaamheid van de verpakking te benadrukken, maken merken daardoor wellicht een grotere duurzaamheidsclaim dan ze kunnen waarmaken. Sophie Boerman schreef er...
                            
                        Onderzoek                                    | 23 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Feyenoord én PSV populairder dan Ajax
Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
                            
                        Onderzoek                                    | 16 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
                            
                        Actueel                                    | 11 mei 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Populair, maar alleen onder voorwaarden
Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
                            
                        Onderzoek                                    | 13 april 2023
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Gen Z heeft minder trek in influencers
De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...
                            
                        
