Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Feyenoord én PSV populairder dan Ajax

Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Populair, maar alleen onder voorwaarden

Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Gen Z heeft minder trek in influencers

De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...
Onderzoek | 11 april 2023
11 april 2023

Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl

Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Actueel | 06 april 2023
06 april 2023

Drie trends binnen de schoonheidsindustrie

We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie....
Onderzoek | 30 maart 2023
30 maart 2023

Brede acceptatie non-binaire mensen, maar minder steun voor genderneutrale opvoeding

De acceptatie van non-binaire personen neemt toe. Uit internationaal onderzoek van Motivaction (in opdracht van Mastercard) blijkt dat die acceptatie vooral geldt voor individuen die zich als non-binair identificeren. Tegelijkertijd is het voor een aanzienlijke groep een brug te ver om genderverschillen minder te benadrukken. Kort gezegd: het is oké om non-binair te zijn, maar...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man

De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 09 maart 2023
09 maart 2023

Trends in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten

Merken in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten krijgen, zoals alle merken, ook regelmatig de vraag wat zij ondernemen om de uitdagingen in onze wereld van een goed antwoord te voorzien. In ‘What Matters to People in 2023’ van InSites Consulting worden 12 trends belicht die merken houvast bieden bij het creëren van een relevant...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Europa bezuinigt op levensonderhoud

Consumenten in verschillende Europese landen verwachten de komende drie maanden te bezuinigen op de kosten van levensonderhoud volgens een enquête uitgevoerd door Savanta. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Een op de vijf heeft de uitgaven al verlaagd. Een minderheid van 15% zegt zich niet te laten beïnvloeden door de...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Slechts 17% van 18-29-jarigen bezit nog televisietoestel

Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht...
Actueel | 23 februari 2023
23 februari 2023

EFAMRO Moodindicator 2022 Q4: revenues either higher or the same in 2023

In Q4 of 2022 EFAMRO conducted a new wave of the EFAMRO Moodindicator. Research agencies, that are members of their national trade association, were asked about the business outlook from the perspective of both their own organisation and their domestic market. In this wave, respondents from 11 European countries participated. The top line results are:...

Ook de laatste bytes ontvangen?