Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Vegetarisch eten onder druk

Sinds 2017 brengt Motivaction jaarlijks voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt, na relatieve onbekommerdheid in het ‘corona-bevrijdingsjaar’ 2022. Of het streven echt resultaat oplevert, is de vraag. Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders heeft inmiddels overgewicht,…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Limburg aantrekkelijkste vakantieprovincie

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer. De binnenlandse…

Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Socialmediaverslaving leidt tot onzekerheid en depressie

Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) zegt verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). En nog...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Regering schetst kader voor toepassing algoritmen

De regering heeft in een brief een implementatiekader geschetst voor algoritmen. Naast de vele voordelen van algoritmen is er een hoog risico op framing en misbruik. En dat leidt weer tot maatschappelijke kritiek. Toepassing van algoritmen biedt allerlei mogelijkheden om taken beter vorm te geven en uit te voeren. Maar er kleven ook risico’s aan...
Actueel | 06 juli 2023
06 juli 2023

Generatie Alpha wil geen tijd meer verspillen

We leggen vaak veel nadruk op de populairste generatie - Gen Z. Hun betekenis en invloed is onmiskenbaar, maar laten we alvast de ogen goed openhouden voor de volgende generatie - Generation Alpha. Lu Hussain schreef voor GWI een artikel over een generatie die een andere inhoud geeft aan trends. De eerste groep die we...
Actueel | 04 juli 2023
04 juli 2023

IQVIA Wins ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ Award

IQVIA announced that it has been selected as winner of the ‘Best AI-based Solution for Healthcare’ award in the sixth annual AI Breakthrough Awards, a leading market intelligence organization that recognizes the top companies, technologies and products in the global Artificial Intelligence market today. IQVIA was recognized for its AI software, including natural language processing...
Actueel | 29 juni 2023
29 juni 2023

Generieke intelligentie die zich kan meten met de mens

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) publiceerde samen met de Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en met medewerking van de AIVD een blog over AI. Onder de titel ‘Cruciaal moment in de geschiedenis of een hype’ geven drie experts hun mening, en in deze Daily Data Bytes nemen we hun verhaal – in verkorte vorm -...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

Robots middenin de socialiseringslag

Aanstaande donderdag worden de winnaars bekendgemaakt van de Data & Insights Awards 2023. Een van de awards gaat naar de Insight Scientist van het jaar. Elk jaar is er een thema aan verbonden en deze keer gaat het over robots. Op 1 juni organiseerde het D&IN het ‘Topic of the year-Symposium’ waar de vier genomineerden...
Best practices | 22 juni 2023
22 juni 2023

Meer waardecreatie Consumentenbond?

De Consumentenbond werkt aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten. Ze zijn de vertrouwde stem van en voor consumenten, en een voorbeeld van een bedrijf dat verschil wil maken. Door middel van een KPI-framework, brandtracking en activatiestrategie heeft de Consumentenbond een beter inzicht gekregen in impact en te ondernemen acties. Human8 schreef er een blog over....
Onderzoek | 20 juni 2023
20 juni 2023

Apple waardevolste merk volgens Kantar BrandZ-ranglijst

Apple is voor het tweede jaar op rij het waardevolste merk ter wereld, volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023. De ranglijst laat zien dat de totale merkwaarde van 's werelds top 100 merken in 2023 6,9 biljoen dollar bedraagt. Ondanks een daling van 20% in de totale index ten opzichte van...
Onderzoek | 15 juni 2023
15 juni 2023

Houding generatie Z op werkvloer bezorgt werkgever hoofdpijn

Generatie Z heeft bij de meerderheid van de werkgevers nog steeds geen goede reputatie. Ruim de helft (52%) vindt om aan hun verwachtingen te voldoen. Daarnaast vindt 52% het startsalaris van deze groep belachelijk hoog en stoort 48% zich aan het feit dat generatie Z binnen een jaar verwacht promotie te maken. Dat blijkt uit...

Ook de laatste bytes ontvangen?