Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd
Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee. Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen….
Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk
Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…
Nederlanders positief over houten nieuwbouw
CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…
Helft werkenden heeft mentale gezondheidsklachten
Van alle werkende Nederlanders presteert liefst 49% weleens minder goed op het werk vanwege mentale gezondheidsklachten. Dat blijkt uit onderzoek van Bowers & Jackling, uitgevoerd door PanelWizard. Hoewel mentale gezondheid een veelbesproken thema is, vindt de helft van de ondervraagden het ongemakkelijk om erover te praten met de werkgever. Met name jongeren tot 30 jaar…
Zorgen over greenwashing
Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl
Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Ze besteedden het meeste aan sportlidmaatschappen (28%). Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Nederlanders besteden veruit het meeste…
Zes op tien Nederlanders wil meer lezen
Ruim 62% van de Nederlanders zegt meer te willen lezen. Dit blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de leesbehoefte vindt 53% het lastig om hiervoor tijd vrij te maken. Onder jongvolwassenen geldt dit zelfs voor driekwart van de respondenten. Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor…
Nederlandse jongeren zetten klimaatverandering bovenaan
Jongeren in Nederland vinden klimaatverandering, oorlogen in de wereld en armoede de drie belangrijkste onderwerpen op dit moment. Zij maken zich niet alleen zorgen over hun eigen toekomst maar ook die van anderen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in opdracht van UNICEF. Jongeren maken zich grote zorgen over klimaatverandering (44%), oorlogen in de…
Gen Z-chatbot Avery houdt van digitale nieuwsbrieven
Het is dan misschien niet de enige, maar dan wel een van de eerste AI-chatbots die je in contact brengen met de wereld van Gen Z, althans dat is de opzet van de tool die het Engelse bureau Untold Insights heeft ontwikkeld. De chatbot heet SegmentAI en die doet zich voor als een 23-jarige Gen…
33% Nederland is gezondheidsfreak
Nederlanders kunnen op basis van sportgedrag, eetgedrag, supplementengebruik en zelfmonitoring in vier groepen worden ingedeeld. Ruim drie op de tien Nederlanders behoren tot de gezondheidsfreaks en 20% is een bankhanger. Eén op de vijf is een bewuste eter (20%) en 31% is ‘gewoon gezond’. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor…
Apocalypsmoeheid ondermijnt acties voor duurzaamheid
Mensen horen dagelijks dat de aarde betere tijden heeft gekend. We zien bosbranden en hittegolven, en de sombere voorspellingen over onze aarde nemen in aantal toe. Maar al die somberheid en al die waarschuwingen kunnen ook leiden tot vermoeidheid, tot ‘apocalypsmoeheid’, betoogt Shauna Moran, Trends Manager bij GWI. Wat is apocalypsmoeheid? Volgens Shauna Moran moet…
Vegetarisch eten onder druk
Sinds 2017 brengt Motivaction jaarlijks voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt, na relatieve onbekommerdheid in het ‘corona-bevrijdingsjaar’ 2022. Of het streven echt resultaat oplevert, is de vraag. Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders heeft inmiddels overgewicht,…