Actueel | 22 december 2022
22 december 2022

Albert Heijn scoort met emotionele commercial

Kerst is heel nabij. En dat-ie eraan kwam hebben we kunnen merken aan de commercials op tv. De supermarkten waren er snel bij. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn en bedelven die in kerstsfeer. Validators testte dit jaar niet alleen de emotionele effectpotentie, maar nam als ‘piek op de kerstboom’ ook de...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig

Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Onderzoek | 13 december 2022
13 december 2022

De energietoeslag gaat naar het kerstdiner

Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Actueel | 24 november 2022
24 november 2022

Metaverses en mixed realities: wat je als bedrijf er nu over moet weten

Data en digitalisering zijn bij veel bedrijven een hot topic. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op het gebied van data en digitalisering doordenderen. En sinds een aantal maanden hoor je nieuwe termen de revue passeren: metaverses en mixed realities. Wat houden die termen in en wat kun je ermee? Job van den Berg schreef...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Onderzoek | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

Managers en medewerkers oneens over hybride werken

Betekent hybride werken hetzelfde voor medewerkers en managers? Owl Labs deed Europees onderzoek. Daaruit blijkt dat hybride werken productief is, maar dat managers en medewerkers er verschillende standpunten op nahouden. Zowel managers als werknemers zijn het erover eens dat hybride werken de productiviteit niet negatief beïnvloedt: 86% van de werknemers en 82% van de managers...
Onderzoek | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen

Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...
Onderzoek | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?

Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit. Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit...
Actueel | 18 oktober 2022
18 oktober 2022

Niet zomaar alles zeggen in de Tweede Kamer

Vrijheid van meningsuiting, een discussiepunt van jewelste. De Grondwet is er duidelijk over, maar het gesprek over wat wel en niet kan woedt aan alle kanten, vooral als de grenzen worden opgezocht? En die grenzen zijn ook onderwerp van verhit debat in de Tweede Kamer. PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander daarvan vindt. Uit...
Actueel | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 bekend

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek De strategie van de kreeft. Dit zijn de tien nominaties voor de...
Best practices | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

Hoe bereiken we jongeren voor onderzoek?

Kinderen van nu groeien op met moderne technologie. Telefooncellen zijn hun onbekend en een kind van twee jaar dat al feilloos een iPad weet te bedienen, is voor niemand meer vreemd. Sterker nog, waarschijnlijk weet de tweejarige de iPad beter te bedienen dan een 60-plusser. Maar hoe bereik je de jongeren voor onderzoek? MWM2 schreef...
Actueel | 29 september 2022
29 september 2022

Ruim baan voor de kinderen van millennials: Generatie Alpha!

Na Generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Alpha (of Generatie Alfa). Omdat Generatie Alpha haar vormende jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar… wat weten we al wel? Bureau Youngworks zoomt er in een blog op in. Generatie Alpha wordt meestal afgebakend als de groep geboren tussen 2010 en...

Ook de laatste bytes ontvangen?