Onderzoek | 22 december 2022
Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig
Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Onderzoek | 13 december 2022
De energietoeslag gaat naar het kerstdiner
Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Actueel | 24 november 2022
Metaverses en mixed realities: wat je als bedrijf er nu over moet weten
Data en digitalisering zijn bij veel bedrijven een hot topic. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op het gebied van data en digitalisering doordenderen. En sinds een aantal maanden hoor je nieuwe termen de revue passeren: metaverses en mixed realities. Wat houden die termen in en wat kun je ermee? Job van den Berg schreef...
Onderzoek | 15 november 2022
11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding
82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Onderzoek | 27 oktober 2022
Managers en medewerkers oneens over hybride werken
Betekent hybride werken hetzelfde voor medewerkers en managers? Owl Labs deed Europees onderzoek. Daaruit blijkt dat hybride werken productief is, maar dat managers en medewerkers er verschillende standpunten op nahouden. Zowel managers als werknemers zijn het erover eens dat hybride werken de productiviteit niet negatief beïnvloedt: 86% van de werknemers en 82% van de managers...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 27 oktober 2022
4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen
Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...
Onderzoek | 25 oktober 2022
Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?
Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit. Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit...
Actueel | 18 oktober 2022
Niet zomaar alles zeggen in de Tweede Kamer
Vrijheid van meningsuiting, een discussiepunt van jewelste. De Grondwet is er duidelijk over, maar het gesprek over wat wel en niet kan woedt aan alle kanten, vooral als de grenzen worden opgezocht? En die grenzen zijn ook onderwerp van verhit debat in de Tweede Kamer. PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander daarvan vindt. Uit...
Actueel | 06 oktober 2022
Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 bekend
Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek De strategie van de kreeft. Dit zijn de tien nominaties voor de...
Best practices | 04 oktober 2022
Hoe bereiken we jongeren voor onderzoek?
Kinderen van nu groeien op met moderne technologie. Telefooncellen zijn hun onbekend en een kind van twee jaar dat al feilloos een iPad weet te bedienen, is voor niemand meer vreemd. Sterker nog, waarschijnlijk weet de tweejarige de iPad beter te bedienen dan een 60-plusser. Maar hoe bereik je de jongeren voor onderzoek? MWM2 schreef...
Actueel | 29 september 2022
Ruim baan voor de kinderen van millennials: Generatie Alpha!
Na Generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Alpha (of Generatie Alfa). Omdat Generatie Alpha haar vormende jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar… wat weten we al wel? Bureau Youngworks zoomt er in een blog op in. Generatie Alpha wordt meestal afgebakend als de groep geboren tussen 2010 en...
Onderzoek | 22 september 2022
WhatsApp-onderzoek Miljoenennota – blij met de plannen maar geen vertrouwen
Miles Research heeft aan haar Trendpanel inmiddels ook de optie toegevoegd om panelonderzoek te doen via WhatsApp. Om te zien hoe snel dit kan werken is een kleine test gedaan rondom Prinsjesdag. Al in aanloop naar deze dag was iedereen razend benieuwd wat de belangrijkste plannen en keuzes zijn van het kabinet voor het komende...