Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag

Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Nederland gaat voor groen

Steeds meer Nederlanders zijn zich bewust van hun impact op het milieu. Bijna de helft past zijn leefstijl al aan voor een duurzamer bestaan. Mensen die in een dorp wonen lopen hierin voor op stedelingen. Jongeren voelen zich vaker schuldig over hun consumptiegedrag dan ouderen, terwijl het vooral ouderen zijn die duurzaam leven. Dat blijkt...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Voorzichtig zijn met claims over duurzaamheid

Producten worden steeds vaker verpakt in duurzamere verpakkingen, zoals melk in bruine kartonnen pakken. Dit maakt het product zelf niet per se duurzamer – de melk in het pak is niet veranderd. Door de duurzaamheid van de verpakking te benadrukken, maken merken daardoor wellicht een grotere duurzaamheidsclaim dan ze kunnen waarmaken. Sophie Boerman schreef er...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Feyenoord én PSV populairder dan Ajax

Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Populair, maar alleen onder voorwaarden

Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Gen Z heeft minder trek in influencers

De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...
Onderzoek | 11 april 2023
11 april 2023

Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl

Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Actueel | 06 april 2023
06 april 2023

Drie trends binnen de schoonheidsindustrie

We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie....
Onderzoek | 30 maart 2023
30 maart 2023

Brede acceptatie non-binaire mensen, maar minder steun voor genderneutrale opvoeding

De acceptatie van non-binaire personen neemt toe. Uit internationaal onderzoek van Motivaction (in opdracht van Mastercard) blijkt dat die acceptatie vooral geldt voor individuen die zich als non-binair identificeren. Tegelijkertijd is het voor een aanzienlijke groep een brug te ver om genderverschillen minder te benadrukken. Kort gezegd: het is oké om non-binair te zijn, maar...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man

De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 09 maart 2023
09 maart 2023

Trends in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten

Merken in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten krijgen, zoals alle merken, ook regelmatig de vraag wat zij ondernemen om de uitdagingen in onze wereld van een goed antwoord te voorzien. In ‘What Matters to People in 2023’ van InSites Consulting worden 12 trends belicht die merken houvast bieden bij het creëren van een relevant...

Ook de laatste bytes ontvangen?