Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Bewuster online bestelgedrag

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen. 15% van de consumenten is bereid om te betalen voor een bezorging met...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Niet langer neutraal in de genderdiscussie

‘Alleen man en vrouw, is dat nog wel van deze tijd?’ In de afgelopen jaren waren er diverse opdrachtgevers die de vraag stelden wanneer ze de vragenlijst onder ogen kregen. Ons gevoel zegt ‘nee’, maar als branche hebben we hier nog altijd geen eenduidig antwoord op. Een studie uitgevoerd door Rutgers in 2012 toont aan...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Corona stimuleert lezen

Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Nederland telt 4 miljoen online cursisten

In de afgelopen vijf jaar hebben meer dan 3,9 miljoen Nederlanders een online cursus, training of opleiding gevolgd. Dit komt neer op 28% van heel Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope. Nederlanders kiezen het vaakst een online taalopleiding (17%). Ook ICT (13%), financieel (12%) en zorg (12%) zijn populair wat betreft e-learning. Mannen kiezen...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Weer naar het theater

Uit het omnibusonderzoek dat Terra Nova in samenwerking met MSI-ACI uitvoert onder publiek van podiumkunsten blijkt dat bijna 10% van de reguliere bezoekers sinds de heropening 1 juli weer een theatervoorstelling of concert heeft bezocht. Opvallend is dat dit bezoek hoog wordt gewaardeerd, met een gemiddeld rapportcijfer van 8. Zalen doen er dan ook alles...
Bureaus | 03 september 2020
03 september 2020

Viral Vigor – perspectieven en kansen in Covid-tijden

Op eigen initiatief startte bureau MARE een onderzoekstraject om inzicht te bieden in wat de wereld op dit moment betekent voor doelgroepen, nu en in de toekomst. De inzichten werden geduid aan de hand van maatschappelijke trends en perspectieven vanuit het eigen Sparksnetwerk. Binnen het onderzoek lag de focus op de thema’s Welzijn en Connectiviteit....
Onderzoek | 26 augustus 2020
26 augustus 2020

Minder beperkingen en meer mogelijkheden

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Deze week “Hoe is het om er weer op uit te gaan?”

Onderzoek | 18 augustus 2020
18 augustus 2020

Wat is het effect van social distancing op ons koopgedrag?

De 1,5-metermaatregel heeft een enorme impact op ons koopgedrag. Vinden consumenten een bezoek aan een winkel nog wel veilig? Hans Onkenhout beschijft in zijn blog de resultaten van het onderzoek van Ruigrok NetPanel in samenwerking met VIM Group.

Onderzoek | 05 augustus 2020
05 augustus 2020

Bestuurders luxe elektrische auto’s rijden vaker schade

Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met Panel Inzicht.

Onderzoek | 05 augustus 2020
05 augustus 2020

Consumenten geven meer uit aan elektronica, boeken en films

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Ipsos naar het uitgavepatroon van consumentenelektronica, boeken en films. 

Onderzoek | 23 juli 2020
23 juli 2020

Veilig naar de winkel

Winkelbezoek is door social distancing flink veranderd. Vinden consumenten een bezoek aan een winkel nog wel veilig? En waarom dan? Wat zijn triggers om weer een fysieke winkel te gaan bezoeken? Samen met VIM Group deed Ruigrok/Netpanel er onderzoek naar.  

Onderzoek | 08 juli 2020
08 juli 2020

Trendverkenning: veranderende behoeften door coronacrisis

NPO Innovatie signaleert 12 veranderende behoeften in tijden van corona. Met dit trendonderzoek wil NPO Innovatie meer grip te krijgen op de toekomst. De maatschappelijke trends kunnen inzichten geven, helpen keuzes maken en inspiratie bieden voor nieuwe oplossingen.

Ook de laatste bytes ontvangen?