Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

15 jaar online – van Hyves tot Face ID

Al 15 jaar op rij doet Ruigrok | Netpanel onderzoek naar het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt vooral uit het What’s Happening Online-onderzoek waarin trends en ontwikkelingen naar voren komen. Tijd voor een vergelijking. Wat gebeurde er in 2007 en waar staan we nu? De jongsten uit Generatie Z waren in...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

Apple opnieuw waardevolste merk

Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden. De merkwaarde van Apple is 947,1 miljard dollar. Google stijgt naar de tweede plaats en is ook een van de snelste klimmers...
Onderzoek | 21 juni 2022
21 juni 2022

60% Nederlanders wil milieuvriendelijker vervoer

Volgens het merendeel van de Nederlanders moet vervoer in de toekomst milieuvriendelijker. Jongeren willen voornamelijk meer snelheid in het vervoer. Over nieuwe vervoersopties, zoals een hyperloop, passagiersdrone of zelfrijdende taxi is men niet erg enthousiast. Dit blijkt uit het Smart Mobility-onderzoek van Multiscope. Drie op de vijf Nederlanders (60%) vinden dat vervoermiddelen in de toekomst...
Actueel | 16 juni 2022
16 juni 2022

Onderzoek en inflatie (3): ‘Opdrachtgevers blijven hongerig naar concrete en pragmatische informatie’

Daily Data Bytes vervolgt de vragenronde over de stijgende inflatie. De verwachting is dat die nog wel even aanhoudt, ook omdat de politieke situatie onzeker is en we op allerlei gebied voor (economische) veranderingen staan. We wilden graag weten of er ook consequenties zijn voor onderzoek door bureaus en bij bedrijven. Vandaag de reacties van...
Actueel | 16 juni 2022
16 juni 2022

‘Als conversiespecialist heb je natuurlijk te maken met menselijke psychologie’

Vandaag spreken we met Dion Westerbos, die de afgelopen twee jaar Digital Analytics Consultant was bij a.s.r. Hij is een van de drie genomineerden voor de MOAward voor Digital & Webanalist 2022. Afgelopen weken kwamen Simone Neeling (VodafoneZiggo) en Daan Bouwmeester (Swapfiets) al aan het woord over hun werk. Je bent net vertrokken bij a.s.r...
Actueel | 16 juni 2022
16 juni 2022

Bilendi hoofdsponsor van de MOAwards

Bilendi, een Europese leider op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek, is lid geworden van MOA en is dit jaar hoofdsponsor van de MOAwards. Bilendi is toeleverancier op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek, en nieuw op de Nederlandse markt. Het partnerschap met de MOAwards...
Onderzoek | 16 juni 2022
16 juni 2022

Relaties in Nederland krijgen gemiddeld een 8,1

Goed nieuws: Nederlanders zijn erg tevreden met hun huidige relatie. Ze geven die gemiddeld een 8,1. Dit cijfer is ongeveer gelijk voor alle leeftijden, voor mensen in korte en in lange relaties, en bij alle opleidingsniveaus en inkomensgroepen. Volgens de deelnemers aan het onderzoek, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van de Universiteit van Utrecht...
Onderzoek | 16 juni 2022
16 juni 2022

Auto blijft steeds vaker aan de kant

Reizigers laten steeds vaker de auto staan, blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van RAI Vereniging. De drie belangrijkste motieven hiervoor zijn de hoge brandstofprijzen (64%), belang van gezondheid (46%) en klimaat/milieu (35%). Reizigers kiezen nu vaker voor het gebruik van de fiets, aanschaf van een (elektrische) fiets, scooter of motor, of gaan minder...
Actueel | 14 juni 2022
14 juni 2022

‘Met cijfers is het altijd duidelijk, het klopt of het klopt niet’

Sanne Van Grootel (InSites Consulting), Jamie van der Heijde (Braingineers) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de genomineerden voor een MOA Award Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. Vorige week spraken we met Jamie van der Heijde, deze week met Sanne van Grootel (31, hierboven...
Best practices | 14 juni 2022
14 juni 2022

Lezingendag NPSO – Longitudinaal survey onderzoek en panels

Op 22 juni organiseert het NPSO haar jaarlijkse lezingendag met als thema Longitudinaal survey onderzoek en panels. Longitudinaal onderzoek en panels zijn niet weg te denken uit survey onderzoek. In België en Nederland zijn vele panels actief, groot én klein, commercieel én academisch en zowel gericht op actualiteit als op meer diepgaande analyse. In deze...
Onderzoek | 14 juni 2022
14 juni 2022

NRC-podcast-effectonderzoek

Podcastconsumptie is sterk in opkomst, maar de advertentie-euro’s blijven vooralsnog achter. NRC Media bracht de kracht van adverteren rond het medium in kaart, samen met Mindshare. Podcasting is het snelst groeiende mediumtype van de afgelopen vijf jaar. Consumenten luisteren massaal naar podcasts en de mediaconsumptietijd die eraan wordt besteed neemt nog altijd toe. Toch is...
Onderzoek | 14 juni 2022
14 juni 2022

Drukte op Schiphol verpest vakantievoorpret meerderheid Nederlanders

Het is druk op Schiphol. Vluchten worden geannuleerd en de rijen staan tot buiten de deur. PanelWizard legde Nederlanders de stelling voor: ‘Als ik nu met het vliegtuig op vakantie zou gaan, zou de drukte op Schiphol mijn vakantievreugde bij voorbaat al verpesten.’ Uit het onderzoek blijkt, dat dit voor bijna zeven op de tien (68%) Nederlanders...

Ook de laatste bytes ontvangen?