Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Weinig Nederlanders bereid te vechten voor het vaderland

Ruim twee derde van de Nederlanders is niet bereid te vechten voor het vaderland als Nederland betrokken raakt in een militair conflict. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het nieuwe tv-programma Dit is de Kwestie, in samenwerking met Motivaction. Naar aanleiding van de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne onderzocht het programma hoe...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

‘Corona-anticipatiekracht’ van organisaties zorgt voor meer enthousiaste klanten

De invloed van covid op de klantbeleving in Nederland was in 2021 nog steeds aanzienlijk, maar minder groot dan in 2020. Ondanks leveringsproblemen, personeelstekorten en schaarste van grondstoffen, steeg het aantal enthousiaste klanten. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2022’ van Integron. Net als voorgaande jaren toont het rapport verschillen per branche....
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Meerderheid maakt zich zorgen om klimaat

Een ruime meerderheid (72%) van de Nederlanders maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het percentage verschilt niet significant van de meting in november 2021 (72%). Een kwart (26%) zegt zich niet zoveel of helemaal geen zorgen te maken. Nog steeds zijn Nederlanders overwegend van mening dat het kabinet zich moet...
Actueel | 26 april 2022
26 april 2022

Valt jouw vacature wel voldoende op?

Ewout Witte, oprichter en eigenaar van MI Match, zoekt voor marktonderzoekbureaus naar nieuwe medewerkers. In een krappe markt is dat een extra opgave. Hij heeft wat tips voor de bureaus om zich duidelijker te profileren. Veel marktonderzoeksbureaus waar wij voor werken, merken dat de arbeidsmarkt momenteel enorm krap is. Ze zoeken vaak naar kandidaten met...
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Krimpflatie en de stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten

De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds minder relevant lijkt. Een merk...
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie

Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Mede dankzij de scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie. Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Dat blijkt uit...
Personalia | 26 april 2022
26 april 2022

ESOMAR names Head of Public Affairs and Professional Standards

ESOMAR last week announced that Geraldine Proust has been hired as Head of Public Affairs and Professional Standards. In this position, Proust will be responsible for leading global advocacy efforts; managing industry relationships and strategic partnerships; and developing and enforcing global regulatory professional standards for the industry. Proust comes to ESOMAR from an 11-year tenure...
Actueel | 21 april 2022
21 april 2022

MediaTestDag 2022: Gratis onderzoek binnen 24 uur!

Elk jaar organiseert MediaTest, onderzoeksbureau gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Tijdens deze dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen een dag een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis en voor niks. In eerdere jaren vond er onderzoek plaats voor Stichting Jarige Job, Naturalis en het Fonds Gehandicaptensport. Wie de...
Actueel | 19 april 2022
19 april 2022

Celebrating International Market Research Day (IMRD22)

Spearheaded by the Turkish Research Association TUAD and coordinated by ESOMAR, IMRD22 is a community festival in partnership with national, regional, and global associations around the world that promote the use of insights and analytics to help shape a better world at the service of people. From April 25th to May 6th, join the world's largest...
Actueel | 19 april 2022
19 april 2022

Call for papers voor de Nederlandse Arbeidsmarktdag

Op donderdag 6 oktober 2022 vindt voor de zevende keer de Nederlandse Arbeidsmarkt Dag (NAD) plaats. Het centrale thema is ‘Werken in een duurzame economie’. Voor de aankomende ArbeidsmarktDag kunnen voorstellen voor een paper worden ingediend. De onderwerpen van papers en presentaties zijn breder dan het thema van de dag. Op de website van de NAD kunt...
Actueel | 14 april 2022
14 april 2022

NPSO lezingenmiddag over gender, etniciteit en gezinssamenstelling

Op 21 april a.s. organiseert het Nederland Platform voor Survey Onderzoek (NPSO) een online lezingenmiddag over het meten van sociodemografische kenmerken. Het programma duurt van 14.30 uur tot 16.45 uur. Leden en niet-leden kunnen gratis deelnemen. Het platform zegt in een toelichting dat aan de ene kant in onderzoek steeds meer gebruik wordt gemaakt registerdata,...
Onderzoek | 14 april 2022
14 april 2022

Meerderheid Nederlandse werknemers voelt zich veilig bij werkgever

Over het algemeen heerst er binnen Nederland een open en goede organisatiecultuur. De maatschappelijke onrust rondom gevallen van ongewenst en ongepast gedrag vertaalt zich niet naar lagere tevredenheidscijfers of meer gevoelens van onveiligheid bij werkend Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. De meeste medewerkers voelen zich emotioneel veilig bij...

Ook de laatste bytes ontvangen?