Actueel | 12 april 2022
12 april 2022

SMART-congres op 21 april over ‘De kunst van impactvolle verandering’

Op 21 april vindt live het SMART-congres plaats, met als thema ‘De kunst van impactvolle verandering’. In de DDB van 5 april stelden we de eerste twee sprekers van het congres voor (Tom van Bommel van Unravel Research en Ronald Laan van Haystack Consulting). Nu is het de beurt aan de drie andere sprekers. Globrands...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Ouders vinden mediaopvoeding van kinderen tot 6 jaar niet urgent

Bij driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Wel zien ze positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Dit blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat eind maart werd gepresenteerd. Het onderzoek...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Kwart ondernemers: eigen bedrijf doet te weinig aan MVO

Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact, uitgevoerd door Panelwizard. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo denkt 19% dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. MVO dient meer dan alleen een maatschappelijk belang,...
Actueel | 07 april 2022
07 april 2022

Essensor, Mare en Unravel Research genomineerd voor Bureau van het jaar

Voor alle zes onderdelen van de MOAwards zijn de genomineerden vandaag bekendgemaakt. In de categorie Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar zijn genomineerd Essensor, MARE en Unravel Research. De winnaars worden bekendgemaakt op 23 juni. Hieronder alle genomineerden! Genomineerden Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar De drie bureaus die de eindronde...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Merken als steun en toeverlaat van Gen Alfa

Gen Alfa (vanaf 2010) heeft hoge verwachtingen van merken, volgens onderzoek van insight consultant Beano Brain. Die generatie heeft wel een vertrouwde voorkeur. De top 5 van merken wordt aangevoerd door YouTube, gevolgd door Netflix. Het team van Beano Brain praatte een jaar lang met Britse kinderen en tieners over hun voorkeuren en keek naar...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Communiceren anno 2022: bellen en appen

Nederlanders bellen bij voorkeur nog op de traditionele manier, maar sms'en is nagenoeg geheel vervangen door apps. Dat is een van de conclusies uit het nieuwe Communication behaviour of Dutch consumers 2022-Q1-rapport van Telecompaper. Nederlanders gebruiken voornamelijk messaging-apps zoals WhatsApp om berichten te versturen. 69% gebruikt dagelijks een messaging-app en 87% doet tenminste één keer...
Actueel | 05 april 2022
05 april 2022

Nielsen toch verkocht

Een paar weken geleden verwierp Nielsen nog een overnamebod van 15 miljard dollar, nu is er een overeenkomst gesloten voor overname door een private equity-consortium onder leiding van Evergreen Coast Capital Corporation en Brookfield Business Partners. Het overnamebedrag is iets gestegen, tot ongeveer 16 miljard dollar. De raad van bestuur van Nielsen stemt unaniem in...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Volgorde media-inzet bepaalt effectiviteit campagne

Uit onderzoek van Ad Alliance blijkt dat een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform het effectiefst is. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. De resultaten zijn gebaseerd op twee onderzoeken in samenwerking met Unravel Research en DVJ Insights. De resultaten van de onderzoeken laten zien dat...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Ander reisgedrag na de pandemie

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag. Ruim 1,9 miljoen werkende forenzen gaan structureel ander reisgedrag vertonen. Zij willen meer dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Dat blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom. Nu het thuiswerkadvies is...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Flitsbezorging stijgt met 30%

Naar schatting 925.000 consumenten hebben wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier spelers, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Dat blijkt uit onderzoek van...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Consument vindt duurzaamheidscommunicatie ongeloofwaardig

Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. 52% van de consumenten vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig zijn. 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven over het algemeen onduidelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en b-open, in samenwerking met IVRM Reputatie. Volgens...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

Forse groei gebruik spraakassistenten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het...

Ook de laatste bytes ontvangen?