Onderzoek | 17 maart 2022
17 maart 2022

Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13%. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. De groei in online bestedingen was in 2019...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Merkkoppeling en reclame – show or tell?

In de wereld van reclame is merkkoppeling een cruciale factor bij het bepalen of een advertentie effect zal hebben. Hoe meer consumenten het adverterende merk kunnen herinneren in een copy test, hoe beter de uiteindelijke merkkoppeling van de advertentie. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact van merkvermeldingen. Zelfs als een advertentie een duidelijke, overtuigende...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Webinar Building Brands Across Borders

Op 29 maart a.s. houdt Glocalities Academy een webinar met als onderwerp Building Brands Across Borders. Het webinar begint om 15.00 uur en is voor iedereen online bij te wonen. Het is de eerste keer dat Glocalities een webinar organiseert en dat gebeurt onder de naam Glocalities Academy. Doel is om de nieuwe internationale research...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Future of Insights – de nieuwe rol van de marktonderzoeker

Donderdag 3 maart jl. organiseerde Ipsos, in samenwerking met de MOA, een webinar waar werd ingegaan op de veranderende rol van marktonderzoek. Zowel MOA als Ipsos zien hoe de verwachtingen aan klantzijde veranderen en hoe marktonderzoeksbureaus daarop in proberen te spelen. Uit onderzoek van Ipsos onder 150 CMI-professionals, uitgevoerd in de zomer van 2021, komt...
Onderzoek | 15 maart 2022
15 maart 2022

Nederland van het slot, verschuiving in uitgaven

Nederland is weer van het slot en dat leidt tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Jongeren lopen daarin voorop en fysiek winkelen is terug van weggeweest. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Nu de maatregelen in Nederland flink zijn versoepeld, lopen jongeren voorop als het gaat om verschuivingen in...
Onderzoek | 15 maart 2022
15 maart 2022

Maandoverzicht Stichting KijkOnderzoek

De Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over de maand februari gepubliceerd. De totale tijd voor het televisiescherm kwam in februari uit op gemiddeld 218 minuten per dag. In januari was dit 215 minuten. De publieke omroepen behaalden in februari 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 43,6%. De zenders van RTL Nederland...
Onderzoek | 10 maart 2022
10 maart 2022

NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends

Deze week bracht het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends uit. Het is de opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) die tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos, is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om...
Onderzoek | 10 maart 2022
10 maart 2022

TV-reclamebestedingen naar record in 2021

De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen kwam uit op € 903 miljoen. De gezamenlijke bestedingen groeiden met 20%. De kijktijd is licht afgenomen. De cijfers komen uit het TV Jaarrapport 2021 van Screenforce. De totale TV-reclamemarkt met spot...
Bureaus | 08 maart 2022
08 maart 2022

DVJ Insights genomineerd voor BVM Innovation Award 2022

DVJ Insights is genomineerd voor de BVM Innovation Award 2022. De case study in de sector persoonlijke verzorging ‘Nieuwe kansen voor merken door het gebruik van category entry points en het vergroten van het mentale marktaandeel’ behoort tot de top drie inzendingen. De Duitse marktonderzoeksprijs in de categorie Innovatie bekroont innovatieve en baanbrekende onderzoeksinstrumenten en...
Onderzoek | 08 maart 2022
08 maart 2022

Apple, Peloton en Spotify relevantste merken in de US

Meer keuze, betere toegang, meer controle - de relevantste merken van 2022 geven consumenten gepersonaliseerde ervaringen en zorgen voor een makkelijk en veilig contact. Dat blijkt uit de Prophet Brand Relevance Index die Amerikaanse merken rangschikt op basis van feedback van consumenten. De top 7 van relevantste merken in de US ziet er als volgt...
Onderzoek | 01 maart 2022
01 maart 2022

Het Rijk voor derde jaar op rij favoriete werkgever

Net als in 2019 en 2020 staat het Rijk bovenaan de lijst van favoriete werkgevers onder de Nederlanders, de Nationale Politie volgt op plek 2. Shell stijgt van 4 naar 3. En nieuw in de top 10 zijn de GGZ en Google. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group. Het Rijk en de...
Onderzoek | 01 maart 2022
01 maart 2022

Nederlander bestelt minder bij betaald retourneren

Het merendeel van de Nederlanders bestelt minder wanneer zij retourkosten moeten betalen. Daarnaast stuurt 62% alleen producten terug wanneer deze helemaal niet aan de verwachting voldoen. 50-plussers vinden de optie om te kunnen retourneren minder belangrijk dan 18 tot 49-jarigen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope. De kosten van het retourneren van...

Ook de laatste bytes ontvangen?