Onderzoek | 29 maart 2022
29 maart 2022

5 miljoen Nederlanders eten wekelijks vleesvervangers

Markteffect heeft in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (2de week maart) onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. Vleesconsumptie blijft dalen. Eén op de drie Nederlanders (35%) eet nu minder vlees eten dan 12 maanden geleden. De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd hoog. 94% is bekend met de term. Het aantal Nederlanders dat...
Personalia | 24 maart 2022
24 maart 2022

Finn Raben verlaat ESOMAR na 13 jaar

Algemeen directeur van ESOMAR, Finn Raben, is met onmiddellijke ingang teruggetreden. Volgens de organisatie en Raben is de tijd nu gekomen om het leiderschap een nieuw perspectief en een nieuwe energie te geven. Hij was 13 jaar verbonden aan ESOMAR. ESOMAR heeft Pravin Shekar, CEO van Krea, die ook ESOMAR-vertegenwoordiger is in India en voormalig...
Bureaus | 24 maart 2022
24 maart 2022

Aandeelhouders en Raad van Bestuur van Nielsen verwerpen bod 15 miljard

De Raad van Bestuur van Nielsen wil niet ingaan op het ongevraagde overnamevoorstel dat vorige week werd gedaan door een private equity-consortium. Het bedrijf werd daarbij gewaardeerd op 15 miljard dollar. Het besluit volgt op de aankondiging van grootaandeelhouder WindAcre dat het de deal zou aanvechten. Geruchten over het bod doken een week geleden op...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Na corona – ander consumptiepatroon in één op de drie huishoudens

Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction een viertal peilingen uit om de impact van covid op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar na dato was de tijd rijp om een aantal van de toen gestelde vragen opnieuw aan de consument voor te leggen. De eerste conclusie: in 30% van de...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Blij na de pandemie, zorgen over inflatie

De nieuwste editie van de Ipsos Coronavirus Tracker laat zien dat inflatie een behoorlijke indruk begint te maken en dat we ons bestedingspatroon aanpassen. Maar we zien ook de oplevingen na de coronacrisis. Om met wat onderzoeksresultaten te beginnen: het valt op dat 86% van de respondenten verwacht dat inflatie hun winkelgedrag zal veranderen. Tegelijkertijd...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Google Maps en McDonald’s favoriet onderweg

Nederlanders gebruiken het vaakst Google Maps om onderweg te navigeren. De keuze voor een app wordt voornamelijk bepaald door het type vervoermiddel. Nederlanders stoppen daarnaast onderweg het liefst bij McDonald's. Dit blijkt uit Smart Mobility van Multiscope. Wie onderweg is lijkt niet zonder Google Maps te kunnen. 57% van de Nederlanders zegt deze app onderweg...
Onderzoek | 22 maart 2022
22 maart 2022

Digitale transformatie bedrijven te traag

Er wordt nog onvoldoende vaart gemaakt met digitale versnelling in organisaties. Uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van Ordina, blijkt dat een kwart van de besluitvormers zegt dat er onvoldoende budget is om verder te digitaliseren. Ruim twee derde (67%) van de bedrijven verwacht dat het budget dit jaar niet zal toenemen of zelfs zal...
Onderzoek | 22 maart 2022
22 maart 2022

Smart home-markt stijgt naar €5,2 miljard

Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home-product. In totaal werd €5,2 miljard besteed aan slimme apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met smart home-producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meer smart home-producten...
Onderzoek | 17 maart 2022
17 maart 2022

Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13%. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. De groei in online bestedingen was in 2019...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Merkkoppeling en reclame – show or tell?

In de wereld van reclame is merkkoppeling een cruciale factor bij het bepalen of een advertentie effect zal hebben. Hoe meer consumenten het adverterende merk kunnen herinneren in een copy test, hoe beter de uiteindelijke merkkoppeling van de advertentie. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact van merkvermeldingen. Zelfs als een advertentie een duidelijke, overtuigende...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Webinar Building Brands Across Borders

Op 29 maart a.s. houdt Glocalities Academy een webinar met als onderwerp Building Brands Across Borders. Het webinar begint om 15.00 uur en is voor iedereen online bij te wonen. Het is de eerste keer dat Glocalities een webinar organiseert en dat gebeurt onder de naam Glocalities Academy. Doel is om de nieuwe internationale research...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Future of Insights – de nieuwe rol van de marktonderzoeker

Donderdag 3 maart jl. organiseerde Ipsos, in samenwerking met de MOA, een webinar waar werd ingegaan op de veranderende rol van marktonderzoek. Zowel MOA als Ipsos zien hoe de verwachtingen aan klantzijde veranderen en hoe marktonderzoeksbureaus daarop in proberen te spelen. Uit onderzoek van Ipsos onder 150 CMI-professionals, uitgevoerd in de zomer van 2021, komt...

Ook de laatste bytes ontvangen?