Best practices | 24 februari 2022
24 februari 2022

Webinar over de veranderende rol van marktonderzoek

Op donderdag 3 maart organiseert Ipsos in samenwerking met de MOA het webinar ‘The Future of Insights’. Die toekomst is in handen van bedrijven die de klant centraal stellen en zo concurrentievoordeel opbouwen. Wetenschappelijke ontwikkelingen in data-, neuro- en gedragswetenschappen bieden bedrijven kansen om beter te anticiperen op de behoeften van consumenten, op groeigebieden, op...
Onderzoek | 24 februari 2022
24 februari 2022

TV-bestedingen e-commerce naar record

In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen maakte Screenforce een overzicht van de investeringen van e-commerce op TV. Daaruit blijkt dat corona ook in 2021 een aanjager is geweest. E-commerce-bedrijven hebben in 2021 in totaal bruto € 602 miljoen uitgegeven aan TV-reclame, een stijging van 16% in vergelijking met 2020. De vijf grootste e-commercebranches in bruto TV-bestedingen...
Onderzoek | 24 februari 2022
24 februari 2022

Ook digitaal bankieren kent een generatiekloof

De meeste ouderen vinden dat ze hun bankzaken digitaal prima voor elkaar krijgen. Kinderen en kleinkinderen denken dat digitaal bankieren voor de ouderen ingewikkeld is en dat ze liever niet om hulp vragen. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van ABN AMRO. Nu steeds meer fysieke bankkantoren sluiten, wordt digitaal bankieren de norm....
Onderzoek | 22 februari 2022
22 februari 2022

Opmars internetwinkelen – binnensteden verliezen terrein

De opmars van internetwinkelen gaat onverminderd door en de grootste binnensteden verliezen terrein. Ook is te zien dat consumenten minder recreatief en meer doelgericht winkelen, dat winkels plaatsmaken voor horeca, ontspanning en woningen en dat de trend van lokaal kopen zich niet door lijkt te zetten. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2021, uitgevoerd door I&O...
Actueel | 22 februari 2022
22 februari 2022

Werken in het marktonderzoek – de Marketing Research Society dook erin

De Engelse Marketing Research Society doet onderzoek in de sector naar het welbevinden van medewerkers, de moeite die het kost om mensen te vinden (en vast te houden) en vooral ook de zoektocht naar talent. De Marketing Research Society (MRS) publiceerde onlangs een eerste verkennend rapport om problemen rond rekrutering en personeelsbeleid in kaart te...
Onderzoek | 22 februari 2022
22 februari 2022

Meeste consumenten weten niet metaverse is

De meeste consumenten weten niet wat metaverse is, maar ze zijn wel geïnteresseerd om deel te nemen, volgens een enquête van GWI. Slechts 37% van de respondenten zei te weten wat de term 'metaverse' inhoudt. 33% kent het begrip wel maar weet niet waar ‘t voor staat en 30% kan zich er helemaal niets bij...
Onderzoek | 22 februari 2022
22 februari 2022

Jonge doelgroep wil goedkope e-bike

Van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar sluit 71% niet uit dat ze ooit een e-bike kopen. De hogere prijzen zijn nog wel een drempel voor aanschaf. Dat blijkt uit de E-bike Merkmonitor van Kieskeurig.nl, uitgevoerd in samenwerking met DVJ Insights. Accucapaciteit en zitcomfort worden als heel belangrijk genoemd bij het kiezen van...
Onderzoek | 17 februari 2022
17 februari 2022

Merken moeten op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren

Uit onderzoek van InSites Consulting blijkt dat consumenten in Europa vinden dat nieuwe spullen kopen niet duurzaam kan zijn, zelfs niet wanneer ze aangeprezen worden als groener alternatief. Milieubewuste Europeanen zijn er, volgens het onderzoek, trots op dat ze met hun creativiteit de levensduur van hun spullen kunnen maximaliseren. Bij deze ‘Extending Life’-trend sluit bijna...
Best practices | 15 februari 2022
15 februari 2022

WhatsApp-onderzoek – wat werkt wel en wat niet?

In september 2021 lanceerde MWM2 WhatsApp Survey, waarmee via de chatfunctie van WhatsApp onderzoek wordt uitgevoerd. Welke inzichten zijn er opgedaan? En wat zijn de aanbevelingen? Respondenten laten weten enthousiast te zijn over onderzoek via WhatsApp. WhatsApp Survey bleek ook aantrekkelijk voor de jongere doelgroep, die makkelijker bereikbaar was dan via een online discussie. In...
Onderzoek | 15 februari 2022
15 februari 2022

Beleving Winterspelen China beïnvloed door covid en mensenrechten

De beleving van de Olympische Winterspelen in Beijing is bij Nederlanders beduidend minder aanwezig dan die van de Winterspelen in Zuid-Korea (2018) of Rusland (2014). Zowel de situatie rond de mensenrechten in gastland China als covid zijn daar debet aan. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd kort na het begin van de Winterspelen. Bijna...
Onderzoek | 08 februari 2022
08 februari 2022

Meer e-bikes voor woon-werkverkeer

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2021 blijkt dat consumenten steeds vaker een e-bike kopen om naar het werk te fietsen. Recreatief gebruik is nog steeds het grootste segment. De stijging van verkoop voor woon-werkverkeer is deels te verklaren doordat in 2021 meer coronamaatregelen zijn versoepeld t.o.v. 2020. In 2021 gingen hierdoor weer...
Onderzoek | 03 februari 2022
03 februari 2022

Van de 17,5 miljoen Nederlanders zit 13,7 op sociale media!

Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, en ze zijn ook steeds meer onderwerp van discussie. Maar welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn trends in de stijgers en dalers? Newcom zocht het uit en doet verslag in het Nationale Social Media Onderzoek...

Ook de laatste bytes ontvangen?