Actueel | 16 april 2019
16 april 2019

Komt een olifant de kamer binnen …. : Expertise Center (6)

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoeksland- schap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over het ongemak van verandering.

Interviews | 15 april 2019
15 april 2019

Scenario thinking geeft focus: creativiteit in business

Ze zijn gepokt en gemazeld in de reclame, Willem van Harrewijen en Hubert van Wensen. Inmiddels runnen ze innovatiebureau The USP Company, maar zijn ze nog altijd onverminderd ‘creatief bezig’ én doen veel onderzoek. Mogelijk door die combinatie – en hun zelfverklaarde eigenwijsheid – zeggen ze in staat te zijn om verder vooruit te kijken dan de komende drie jaar. Waardevol voor merken die toekomstbestendig willen zijn.

Actueel | 15 april 2019
15 april 2019

Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit

Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari 2019 was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.

Actueel | 02 april 2019
02 april 2019

Stop with why

In zijn blog licht Bram Jonkheer, Blauw Research toe waarom het stellen van de ‘waaromvraag’ niet altijd de belangrijkste vraag is voor je onderzoek. Hij geeft hiervoor drie redenen. 

Actueel | 28 maart 2019
28 maart 2019

De toekomstige rol van de marktonderzoeker

Wat is de overeenkomst tussen een piloot, een regisseur en een waarzegger? Antwoord: het zijn allemaal beroepen met unieke vaardigheden en eigenschappen die bedrijfsmarktonderzoekers zullen moeten bezitten, willen ze in 2025 aangenomen worden als ‘bedrijfsresearcher 2.0’.

Onderzoek | 26 maart 2019
26 maart 2019

De status van IT in de zorgbranche

95% van de zorgmanagers en 79% van de IT-specialisten vindt dat de communicatie tussen zorgverleners en/of tussen afdelingen binnen hun eigen organisatie efficiënter kan.

Onderzoek | 26 maart 2019
26 maart 2019

Zijn Nederlanders een held met hun geld?

In de Week van het Geld leren leerlingen op school omgaan met geld. Door kinderen al jong om te leren gaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd.

Onderzoek | 21 maart 2019
21 maart 2019

Ipsos voert wederom exitpolls uit

Als de stembussen sluiten is daar om 21.00 uur: de uitslag van de exitpoll. In 1967 werd de eerste exitpoll gehouden. Inmiddels is de exitpoll een vast onderdeel van de verkiezingsuitzending van de NOS. Ipsos voert bij vrijwel alle verkiezingen een exitpoll voor de NOS uit.

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Nu per saldo positief oordeel Klimaatakkoord

Het oordeel over het concept-Klimaatakkoord is – na de doorrekening van het CPB en PBL en de door het kabinet aangekondigde wijzigingen – omgeslagen van per saldo negatief naar per saldo positief.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Coalitie moet op zoek naar nieuwe partners in de Eerste Kamer

In de peilingen is de coalitie haar meerderheid in de Tweede Kamer al een tijdje kwijt. Nu is dit geen opvallend fenomeen. Regeren in Nederland eist zijn tol. Coalitiepartijen worden steevast afgerekend op regeringsdeelname. ChristenUnie is tot op heden de uitzondering op de regel.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen

De Net Promoter Score (NPS) is in 2018 gestegen naar 14%. In 2017 kwam dit uit op 10%. Ondanks de stijging van het aantal promoters, beveelt de helft van de klanten organisaties passief en 17% van de klanten organisaties helemaal niet aan.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Nationale Week Zonder Vlees in beeld

Ipsos brengt voor de tweede jaar op rij de social buzz rondom de campagne in kaart. De week van 11 t/m 17 maart stond weer in het teken van de Nationale Week Zonder Vlees, een campagne die na een succesvolle eerste editie in 2018 jaarlijks zal terugkeren.