Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Meerderheid jongeren bezorgd over klimaat

Een ruime meerderheid van de jongeren in Nederland is bezorgd over klimaat en leefomgeving. De bezorgdheid vertaalt zich op grote schaal in de bereidheid om zelf bij te dragen en nadrukkelijker mee te praten in de klimaatdiscussie. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Energie Beheer Nederland. 80% van de jongeren in Nederland...
Onderzoek | 14 december 2021
14 december 2021

Klantervaring – tips voor 2022

Qualtrics XM Institute deed in september wereldwijd consumentenonderzoek. Gegevens uit 23 landen (waaronder Nederland) leggen de toekomst van customer experience bloot. Wat was de ervaring van klanten en waarop moeten bedrijven zich concentreren? Grootste gemene deler is dat een meerderheid van de klanten vindt dat het beter moet. Consumenten zijn na een positieve klantervaring 3,5...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Kijktijd en marktaandelen november

De Stichting KijkOnderzoek bracht onlangs de kijkcijfers over de maand november naar buiten. Daaruit blijkt dat we weer iets meer voor het TV-scherm zitten en dat 'zitten' doen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) kwam in november uit op gemiddeld 202 minuten per dag....
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Trend verantwoord consumeren zet door

Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%. Dat blijkt uit de editie 2021 van het gezamenlijke jaarlijkse multi-client-onderzoek Monitor Merk & Maatschappij van b-open en MarketResponse. In het afgelopen...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

1,2 miljoen Nederlanders doen aan crypto

Ipsos deed voor AFM onderzoek naar het bezit van crypto’s. Waarom zijn mensen erin gaan investeren en wat denken ze van het risico? Crypto’s zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest. Koersen stegen naar recordhoogtes, maar daalden ook weer flink. Ondanks alle nieuwsberichten is er nog niet veel bekend over cryptobezitters en hun...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Think Forward 2022 – 5 trends in sociale media

Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit. Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Flexwerker wil niet beschermd worden

Een minderheid van de flexwerkers (12%) ziet alleen maar nadelen aan flexibel werken. De meerderheid (53%) ziet de flexibiliteit van flexwerken als belangrijkste voordeel. Zo blijkt uit het Flexwerk Onderzoek 2021 naar de ervaringen en toekomstverwachtingen van flexwerk in opdracht van Brisker Group, uitgevoerd door Sparkey (onderzoekslabel van Motivaction). Het Flexwerk Onderzoek 2021 onderscheidt en...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers

Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 07 december 2021
07 december 2021

Trends in media: hybride datastrategieën en hernieuwde waarden

Kantar geeft in het rapport Media Trends and Predictions 2022 een overzicht van de komende trends in de mediasector. Het rapport voorspelt een reeks verschuivingen in de branche. De transparantie die ontstaat wanneer meer actuele Video On Demand-kijkcijfers op programmaniveau worden gepubliceerd, zal een hele reeks ontwikkelingen teweegbrengen, zegt het rapport. Contenteigenaren en producenten zullen...
Actueel | 06 december 2021
06 december 2021

Duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU

Voor sommige organisaties die van buiten de EU direct persoonsgegevens verzamelen van mensen in de EU, is niet altijd duidelijk of zij die persoonsgegevens extra moeten beschermen. Het gaat om bedrijven waarop de AVG direct van toepassing is. De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe richtlijnen ontwikkeld over internationale doorgifte van persoonsgegevens. De EDPB...
Onderzoek | 06 december 2021
06 december 2021

Geen popcorn tijdens de film

De aanwezigheid van voedsel tijdens een leuke activiteit zorgt ervoor dat je er minder van geniet, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Bedrijven maken bewust gebruik van voedsel om hun klanten een plezierige ervaring te bieden. Zo bieden pretparken, bioscopen en concertzalen allemaal hapjes aan om het plezier...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

Drie kwart Nederlanders aan de slimme apparaten

Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit inmiddels een of meer slimme apparaten die met internet zijn verbonden en onderling gegevens uitwisselen. Vooral slimme meters voor water, gas of stroom worden veel gebruikt. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’. In de...

Ook de laatste bytes ontvangen?