Onderzoek | 19 januari 2022
19 januari 2022

Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de sport

I&O Research doet – in samenwerking met Centerdata – onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de zwem-, handboog-, en badmintonsport. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de drie bonden en NOC*NSF. In het onderzoek wordt gekeken naar de ervaringen van grensoverschrijdend gedrag onder leden van de betrokken sportbonden in de afgelopen vijf jaar. Er wordt...
Onderzoek | 17 januari 2022
17 januari 2022

Flexibele werktijden na salaris het belangrijkst

Motivaction deed in opdracht van Rendement Uitgeverij onderzoek naar de beloning van werknemers. HR-professionals, OR-leden en andere ‘(mee)beslissers’ denken dat, naast loon, flexibiliteit in werktijd het belangrijkst is (60%), gevolgd door scholings- en ontwikkelingsmogelijkheden (58%). 47% van de respondenten stelt dat plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerken) een van de belangrijkste vormen van beloning is. 46% noemt...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Kijktijd 2021

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft de cijfers over 2021 gepubliceerd. De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar gemiddeld 27 minuten per dag (in 2020: 24 minuten). De...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Flitsbezorging vooral populair onder jongeren

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Onstuimige groei flitsbezorging

Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. In het eerste halfjaar van 2021 waren het nog 200.000. Dat blijkt uit onderzoek dat Kantar november jl. uitvoerde. Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat...
Onderzoek | 10 januari 2022
10 januari 2022

Merendeel ouders ziet voordelen in videogaming door kinderen

87% van de ouders voordelen ziet in het videogamegedrag van hun kind. Dit zien zij vooral terug in de Engelse taalvaardigheid van kinderen, maar ook andere voordelen zoals het bevorderen van de creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden worden genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van VGFN. Ouder blijken ten opzichte van...
Onderzoek | 10 januari 2022
10 januari 2022

Nederlanders met baan positief gestemd

Ondanks – of misschien wel dankzij - alle beperkingen en improvisaties door corona, is het merendeel van de 5,7 miljoen werkende Nederlanders in loondienst opvallend positief over zijn of haar situatie. Dat blijkt uit onderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank, uitgevoerd door PanelWizard. Over het geheel genomen zijn de ruim duizend ondervraagden opvallend tevreden over hun...
Onderzoek | 05 januari 2022
05 januari 2022

Detailhandel verkoopt dit jaar voor een derde via e-commerce

E-commerce zal dit jaar naar verwachting goed zijn voor 33% van de omzet van retailketens, een stijging van 23% ten opzichte van 2019. De groei zal naar verwachting in de toekomst aanhouden, met een stijging tot 39% in 2026. Dat blijkt uit onderzoek van Edge by Ascential. Is de stijgende online verkoop slecht nieuws voor...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

Regionale kenmerken in advertenties: zinvol of niet?

DPG Media, Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences hebben een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de invloed van regionale kenmerken op reclamewerking. Er is gekeken naar de rol die de regio speelt in het dagelijks leven en naar de werking van regionale kenmerken in reclame. Uitkomst is dat men wel degelijk verbonden is met de eigen regio,...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

70% werknemers heeft thuiswerkplek nog niet op orde

Zo’n 70% van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis, zo blijkt uit de eerste Monitor Hybride Werken van KPN, uitgevoerd door Blauw Research. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

Lichte stijging luisteraars podcasts

Markteffect voerde afgelopen december de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Daaruit blijkt dat het aanbod aan podcasts razendsnel blijft stijgen, en dat past natuurlijk bij de stijgende populariteit van het medium. Het onderzoek laat veranderingen zien rond het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars in...
Onderzoek | 23 december 2021
23 december 2021

Verhalen en emoties – Lidl, Jumbo en AH top 3 kerstcommercials

Overmorgen is het kerstmis en, dus kijken we nog even naar de kerstcommercials. Vorig jaar had corona nog een belangrijke plek in de reclames, dit jaar staan verhalen en emoties voorop. DVJ Insights testte de commercials uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In Nederland bezetten de grote supermarktketens de hoogste posities. Net als twee...

Ook de laatste bytes ontvangen?