Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

De verzwaring van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Kunnen merken een rol spelen in het bevorderen van beweging en sportief gedrag? Validators en VU zochten het uit aan de hand van data in...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Betalen met biometrics?

Nederlanders maken in winkels en horecagelegenheden veel gebruik van traditionele betaalmethoden, zoals een pinpas en contant geld. Nieuwe betaalmethoden zijn in opkomst, maar betalen met biometrics lijkt nu nog een brug te ver. Dat blijkt uit het financiële trendonderzoek ‘What’s Happening Finance’ van Ruigrok NetPanel. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Zeven procent van Nederland heeft goede kennis van bitcoin

Hoewel inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders in bitcoin investeert, blijft het kennisniveau fors achter. Dat blijkt uit de meest recente meting van de Markteffect Bitcoin Monitor. Van de Nederlandse investeerders zegt 70% (heel) slecht of niet geïnformeerd te zijn en slechts 7% geeft aan goede kennis te hebben. En dat terwijl 9 op de...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

93% Nederlanders wil eerlijke vaccinverdeling

Van de Nederlanders vindt 93% dat er meer covid-vaccins naar lage inkomenslanden moeten gaan en dat ze wereldwijd eerlijker moeten worden verdeeld. Dat blijkt uit onderzoek van Artsen zonder Grenzen in samenwerking met DirectResearch. Ook vindt 66% dat Nederland momenteel bijdraagt aan een ongelijke vaccinverdeling. Dit leidt niet alleen tot meer slachtoffers, maar zorgt er...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Maaltijdbezorging in 2021 het populairst in de platformeconomie

Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. De afgelopen jaren nemen online...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Meerderheid jongeren bezorgd over klimaat

Een ruime meerderheid van de jongeren in Nederland is bezorgd over klimaat en leefomgeving. De bezorgdheid vertaalt zich op grote schaal in de bereidheid om zelf bij te dragen en nadrukkelijker mee te praten in de klimaatdiscussie. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Energie Beheer Nederland. 80% van de jongeren in Nederland...
Onderzoek | 14 december 2021
14 december 2021

Klantervaring – tips voor 2022

Qualtrics XM Institute deed in september wereldwijd consumentenonderzoek. Gegevens uit 23 landen (waaronder Nederland) leggen de toekomst van customer experience bloot. Wat was de ervaring van klanten en waarop moeten bedrijven zich concentreren? Grootste gemene deler is dat een meerderheid van de klanten vindt dat het beter moet. Consumenten zijn na een positieve klantervaring 3,5...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Kijktijd en marktaandelen november

De Stichting KijkOnderzoek bracht onlangs de kijkcijfers over de maand november naar buiten. Daaruit blijkt dat we weer iets meer voor het TV-scherm zitten en dat 'zitten' doen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) kwam in november uit op gemiddeld 202 minuten per dag....
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Trend verantwoord consumeren zet door

Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%. Dat blijkt uit de editie 2021 van het gezamenlijke jaarlijkse multi-client-onderzoek Monitor Merk & Maatschappij van b-open en MarketResponse. In het afgelopen...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

1,2 miljoen Nederlanders doen aan crypto

Ipsos deed voor AFM onderzoek naar het bezit van crypto’s. Waarom zijn mensen erin gaan investeren en wat denken ze van het risico? Crypto’s zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest. Koersen stegen naar recordhoogtes, maar daalden ook weer flink. Ondanks alle nieuwsberichten is er nog niet veel bekend over cryptobezitters en hun...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Think Forward 2022 – 5 trends in sociale media

Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit. Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Flexwerker wil niet beschermd worden

Een minderheid van de flexwerkers (12%) ziet alleen maar nadelen aan flexibel werken. De meerderheid (53%) ziet de flexibiliteit van flexwerken als belangrijkste voordeel. Zo blijkt uit het Flexwerk Onderzoek 2021 naar de ervaringen en toekomstverwachtingen van flexwerk in opdracht van Brisker Group, uitgevoerd door Sparkey (onderzoekslabel van Motivaction). Het Flexwerk Onderzoek 2021 onderscheidt en...

Ook de laatste bytes ontvangen?