Actueel | 07 april 2021
Valse logica
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het hardnekkige idee dat merken een unieke benefit nodig hebben. Kees van Duyn legt uit....
Actueel | 07 april 2021
Discover M(I)E: Wat hebben Tony’s Chocolonely, Vomar en de bitcoin met elkaar gemeen?
Je ziet ze alle drie terug tijdens Road to MIE in gezelschap van Markteffect, Bureau van het Jaar 2020. Interessante gesprekken die je zeker niet wilt missen en waar je je nu gratis voor kunt inschrijven. 10 mei 09.00 uur: Tony’s Chocolonely: De visie en drive achter het succes Een open gesprek over purpose, ondernemen...
Onderzoek | 07 april 2021
Coronamaatregelen – versoepelen of nog even doorbijten?
De groepen voor- en tegenstanders van het coronabeleid groeien, daartussen zit steeds minder ruimte, zo blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Vooral jongeren twijfelen of ze zich zullen laten vaccineren. Ondertussen deden A-merken, supermarkten, tuincentra en DHZ-ketens het afgelopen jaar goede zaken. Mensen zijn het vele online winkelen inmiddels duidelijk gewend....
Onderzoek | 07 april 2021
Live concerten en voorstellingen steeds meer gemist
Het bezoeken van live concerten en voorstellingen wordt meer en meer gemist – nu door bijna 80% van het publiek. Dit blijkt uit het omnibusonderzoek dat Terra Nova samen met MSI-ACI sinds mei vorig jaar uitvoert onder publiek van podiumkunsten. De steeds populairdere en beter gewaardeerde livestreams van concerten en voorstellingen vormen een goede vervanging,...
Interviews | 06 april 2021
Michelle Gansle, Mars Wrigley: ‘Samenwerking is de nieuwe concurrentie’
Michelle Gansle, senior director consumer insights bij Mars Wrigley, vertelt in het komende webinar tijdens Road to MIE over het transformatieproces binnen haar organisatie. Maar we vroegen haar ook naar de wereldwijde opmars van inhouse-onderzoek en de toekomst van analytics. Met ruim twee decennia ervaring in marketing-insights, heeft Michelle Gansle de nodige trends zien komen...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Bureaus | 01 april 2021
Kantar en Ipsos samen geselecteerd voor Nationaal Media Onderzoek
Na een uitgebreide tender zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt...
Onderzoek | 31 maart 2021
Helft jongeren heeft moeite zichzelf te vermaken
In de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU komt steeds duidelijk naar voren dat de grootste effecten van covid ontstaan bij mensen onder de 35 jaar. Dat is voor marketeers goed om te weten. Bijna de helft van de jongeren (49%) heeft moeite met zichzelf te vermaken. Dit percentage was gedurende de coronacrisis nog...
Onderzoek | 31 maart 2021
70% beurzen en congressen 2021 verplaatst
Onderzoeksbureau Respons voerde in samenwerking met branchevereniging CLC-VECTA een quickscan uit onder organisatoren van beurzen en congressen: 70% van hen verwacht dat hun evenement in 2021 wordt verplaatst, of het is al gebeurd. Het grootste deel van de events vindt later dit jaar plaats, maar een deel ook pas in 2022. 12% zegt zelfs te...
Onderzoek | 30 maart 2021
Minder gelukkig in coronatijden, maar we houden vertrouwen
Na een jaar leven met het coronavirus voelt de helft van de Nederlanders zich minder gelukkig dan daarvoor. Dit komt vooral omdat we minder kunnen doen wat ons een goed gevoel geeft: seks hebben, goed slapen, knuffelen, goede gesprekken voeren en bewegen. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Mezza Magazine (o.a....
Actueel | 24 maart 2021
Nieuwe leden ESOMAR-council bekend
Onlangs werd bekend wie zitting hebben in de nieuwe ESOMAR-council. Voor het eerst in de geschiedenis krijgen vrouwen daarin de meerderheid. In de raad zitten vertegenwoordigers uit Afrika, Azië-Pacific, Europa, Latijns- en Noord-Amerika. De leden worden gekozen voor een periode van twee jaar. Tot de nieuwe leden behoren de nieuwe ESOMAR-voorzitter Kristin Luck (ScaleHouse Consulting,...
Bureaus | 24 maart 2021
Blauw wint aanbesteding klanttevredenheidsonderzoeken RVO
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert doorlopend klanttevredenheidsonderzoeken uit om de dienstverlening structureel te kunnen optimaliseren. Voor een nieuwe meerjarige aanbesteding voor het uitvoeren van de KTO’s schreven meer dan 10 Nederlandse onderzoeksbureaus zich in. Voor de tweede keer op rij heeft Blauw Research de aanbesteding gewonnen. RVO stimuleert Nederlandse ondernemers in binnen- en buitenland...
Best practices | 18 maart 2021
Met consumenten trends ontdekken
Geen onderzoek zonder consumenten, dat is algemeen bekend. Maar als je op zoek bent naar inzichten die verder gaan dan alleen het vragen naar een mening, dan is het ook belangrijk dat je de juiste consument op het juiste moment betrekt in je onderzoek. Een bijdrage van Kjell Massen van InSites Consulting. Binnen InSites Consulting...