Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Nederlanders meer dan ooit verbonden met werkgever

Werkend Nederland is in deze coronatijd meer dan ooit verbonden met de werkgever. Het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee-NPS, steeg van -3 in 2020 naar +12 in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst sinds jaren meer promoters (enthousiaste medewerkers) dan detractors (minder of niet-enthousiaste medewerkers) zijn. Over de gehele linie ligt de...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Waarden in tijden van corona

Een panelonderzoek in 24 landen, uitgevoerd door professor Ronald Inglehart, Founding President van de World Values Survey Foundation en Martijn Lampert van Glocalities, toont de impact van covid-19 op waarden, emoties en de economie. In totaal werden 8.761 respondenten uit 24 landen tweemaal ondervraagd. De eerste keer vlak voordat de pandemie de meeste landen in...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Forse stijging bereik e-commerce-sites

Screenforce publiceerde onlangs een analyse van het bereik en de omzetten van e-commerce-aanbieders. Bol.com is in omzet de grootste aanbieder en trekt tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen (70% van alle Nederlanders van 6+). Het bereik van de e-commerce-sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Helft consumenten verduurzaamt woning

In 2020 heeft 51% van de Nederlanders duurzame aanpassingen aan de woning gedaan of laten uitvoeren. Dit komt neer op ruim vier miljoen huishoudens die hun woning hebben verduurzaamd. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen, uitgevoerd door Multiscope onder 4.000 Nederlanders. De helft van de Nederlanders heeft in 2020 de woning verduurzaamd. Per woning...
Actueel | 22 februari 2021
22 februari 2021

Onderzoek voor de overheid – wat er misgaat

Eind vorig jaar schreven we over het proces dat de MOA aanspant tegen het Ministerie van Economische Zaken over de commerciële opdrachten die het CBS uitvoert voor de overheid. De opdrachten gaan ten koste van het werk van reguliere marktonderzoekbureaus. Ook de Kamer van Koophandel en het Kadaster bewegen zich steeds meer op terreinen waar...
Onderzoek | 22 februari 2021
22 februari 2021

Internet lichtpuntje voor jongeren

Voor Safer Internet Centre deed CHOICE insights + strategy onderzoek onder jongeren naar de gevolgen van corona op hun internet- en social mediagedrag. Internet blijkt het lichtpuntje in het coronajaar. Het blijkt dat jongeren sinds de corona-uitbraak niet vaker te maken hebben gehad met negatieve ervaringen op internet, zoals online seksueel misbruik en cyberpesten. Veel...
Best practices | 22 februari 2021
22 februari 2021

Merk of mens, bezit of beminde?

Merken kunnen gezien worden als doelgroepbedienende machines maar ook als levende organismen met een menselijke ziel. Wat is ervoor nodig om merken te beschouwen als menselijke zielen waarmee consumenten zich willen verbinden? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een mens en welke worden toegekend aan menselijke merken? En: hoe gebeurt dat? De drie auteurs schreven...
Actueel | 21 februari 2021
21 februari 2021

Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)discussies

Het beheersen van interviewtechnieken is essentieel voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek. Maar hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een (groeps)gesprek? Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten! Uiteraard is er ook aandacht...
Onderzoek | 17 februari 2021
17 februari 2021

Mentaal gezond blijven in coronatijd

De mentale gezondheid is de afgelopen tijd een belangrijke pijler geworden in het corona-debat. Er is naast de link tussen corona en de fysieke gezondheid veel meer aandacht gekomen voor de mentale gesteldheid. Een (geheel) ander leven, de restricties en de winterperiode kunnen gevoelens van angst, stress en somberheid oproepen. Vanuit de media wordt veel...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Trends – lekker thuis DHZ’en

Eind 2020 boog het Culture + Trends-team van InSites Consulting zich over de vraag of het bijzonder bizarre afgelopen jaar invloed zou hebben op de consument in 2021. Vanuit ons model met zeven universele menselijke drijfveren om geluk te maximaliseren, deden we kwalitatief diepte-onderzoek bij voorlopers in 16 markten, verspreid over de hele wereld. De...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven

Ruigrok NetPanel deed eind 2020 in Nederland en België onderzoek naar e-commerce-aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat bijna eenderde van de Nederlanders (31%) meer vertrouwen heeft in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Nederlandse kiezer wil bescherming natuur

Ipsos onderzocht in opdracht van het Wereld Natuur Fonds de publieke opinie over natuur en milieu. Natuur is een belangrijk thema voor kiezers bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Meer dan de helft van alle kiezers zegt dat economische groei altijd moet samengaan met bescherming van de natuur. Ongeveer een kwart van alle kiezers (24%) zet...

Ook de laatste bytes ontvangen?