Onderzoek | 09 juni 2021
Customer Experience Benchmark 2021
Nederland ontwikkelt zich positief op het gebied van customer experience. Wel verschilt de ontwikkeling sterk per sector. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van Blauw Research naar de klantgedrevenheid van organisaties in 11 sectoren in Nederland: de Customer Experience Benchmark. Uit grootschalig onderzoek van Blauw blijkt dat Nederland zich positief ontwikkelt op het gebied van customer...
Bureaus | 03 juni 2021
Kantar neemt MeMo² over
Kantar neemt crossmedia effecttracking-specialist MeMo² over. Het team en de portfolio van Memo² vormen volgens Kantar een sterke aanvulling op het aanbod van Kantar op het gebied van media- en marketingeffectiviteit. Door de overname worden 50 specialisten toegevoegd aan het Kantar-team en kunnen activiteiten op het gebied van crossmedia-effectiviteit in Europa aanzienlijk worden uitgebreid. De...
Actueel | 31 mei 2021
Passantentellingen wel toegestaan
Afgelopen weken was er de nodige publiciteit over de boete die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft opgelegd aan de gemeente Enschede. We schreven erover in Daily Data Bytes in het artikel 'Wifitracking beboet' van 6 mei jl. Kern van de zaak was dat de AP de manier van passanten tellen ziet als volgen van personen...
Bureaus | 31 mei 2021
De MediaTestdag – gratis onderzoek – binnen 24 uur
Ter gelegenheid van het 22-jarig bestaan organiseert MediaTest de MediaTestDag 2021. Dat is een volledig afgerond onderzoek voor een organisatie die daar normaal gesproken niet het budget voor heeft. Het onderzoek wordt binnen 24 uur en zonder kosten uitgevoerd, maar het moet wel om een sympathiek en maatschappelijk verantwoord doel gaan en binnen een dag...
Onderzoek | 27 mei 2021
Kwalitatief onderzoek in tijden van corona
In deze tijden van corona is fysiek kwalitatief onderzoek nagenoeg onmogelijk geworden. Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Deze transformatie gaat gepaard met een grotere inzet van techniek. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 26 mei 2021
Man versus machine
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het idee dat je met software ‘insights’ kunt identificeren. Voor wie het nog niet wist:...
Onderzoek | 26 mei 2021
Online kwalitatief grootste groeimarkt
Met de Nationale OnderzoeksMonitor wil Miles Research de ontwikkelingen in het vak in kaart brengen. Op dit moment hebben ruim 100 mensen de vragenlijst ingevuld, gelijkmatig verdeeld over bureaus en opdrachtgevers. Maar deelnemen is nog mogelijk. Er beginnen interessante inzichten naar voren te komen, hoewel nog indicatief uiteraard. Online kwalitatief onderzoek wordt als de grootste...
Actueel | 26 mei 2021
NRC Media & DVJ Insights presenteren ‘Feitelijk betrouwbaar’
De coronapandemie zorgde voor een sterke behoefte aan betrouwbare informatie en kwaliteitsjournalistiek. Maar wat zorgt ervoor dat de mediaconsument een nieuwsmerk vertrouwt? En wat is de relatie tot advertising? Die vragen pakte NRC Media samen met DVJ Insights op. Het resultaat is het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ dat wordt gepresenteerd op Road to MIE. Het onderzoek...
Onderzoek | 24 mei 2021
Ruim 3,5 miljoen Nederlanders overwegen te investeren in bitcoin
Markteffect voerde in maart een uitgebreid onderzoek uit naar de houding, het sentiment en het investeringsgedrag rond de bitcoin. Wat blijkt? Bijna 700.000 Nederlanders hebben inmiddels bitcoins (of een deel daarvan) in bezit en daarnaast overwegen ruim 3,5 miljoen Nederlanders om ook in te stappen, waarvan bijna de helft zelfs al het komende jaar. Nagenoeg...
Onderzoek | 19 mei 2021
Voorstellen media monitoring NMO gevraagd
Afgelopen dinsdag 18 mei publiceerden de organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) voor media monitoring binnen het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO). Eerder zijn de contracten voor de bereiksmetingen ten behoeve van NMO gegund aan Kantar en Ipsos. Nu is het moment aangebroken om de registratie, classificatie en harmonisatie van...
Onderzoek | 17 mei 2021
Omzetdaling non-food
In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse non-food detailhandel een kleine € 4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren, blijkt uit cijfers van GfK. Dat is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector. We lichten er een paar uit. Consumentenelektronica Er...
Bureaus | 17 mei 2021
MeMo2 lanceert real-time Shopper Analytics
MeMo2 lanceert in Nederland en België het THX Shopper Analytics-platform. Het geautomatiseerde platform monitort real-time en 24/7 het (cross)media, consumptie en verplaatsingsgedrag onder een representatieve groep van ruim 10.000 ‘connected’ consumenten. Na de eerste succesvolle toepassingen van het platform voor onder meer de grotere Nederlandse supermarktketens en non-food retailers, is de verwachting dat THX Shopper...