Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Groot deel studiekiezers heeft keuze on-hold gezet

Markteffect voert al ruim 10 jaar de mbo-, hbo-, en wo-Imagomonitor uit. Ieder jaar worden in dit onderzoek duizenden scholieren en studenten van alle niveaus bevraagd over hun studiekeuzegedrag. Er is onder andere gekeken naar de bekendheid van onderwijsinstellingen, de oriëntatie op onderwijsinstellingen, het imago van de onderwijsinstellingen, de voorkeuren van scholieren en studenten en...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Nederlanders overschatten klimaatbeleid

Nederlanders hebben een beperkt inzicht in de energietransitie. Zo overschatten ze de hoeveelheid duurzame energie. Het aandeel zonne-energie wordt het meest overschat: volgens respondenten is dat 19%, in werkelijkheid is het 1%. Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction. De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) lanceerde vorige week de Klimaatwijzer, in samenwerking met EBN, ABN AMRO...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Perspectief voor autobranche?

Door de onzekerheid in crisistijd stellen veel mensen het doen van grote aankopen uit. 12% van de Nederlanders is nog niet van plan een nieuwe auto te kopen. Er is hoop bij de BOVAG dat er in 2021 een inhaalslag komt in van 16%. Validators deed onderzoek. Als gevolg van de lockdown werken veel Nederlanders...
Onderzoek | 15 maart 2021
15 maart 2021

‘Geen einde aan pandemie voor einde 2021’

Ipsos onderzocht in acht landen hoe de perceptie van covid is veranderd sinds het begin van de pandemie. In Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zien mensen covid meestal als een grotere bedreiging dan het verlies van hun baan of veiligheid. En de meeste mensen verwachten dat het...
Onderzoek | 15 maart 2021
15 maart 2021

Voedselkeurmerken: nuttig, maar te veel

De bestedingen van consumenten aan voedsel met een duurzaam keurmerk in Nederland zijn in 2019 ten opzichte van 2018 met 18% toegenomen. De vraag is of dit komt omdat consumenten bewust voor keurmerken kiezen of dat het aantal producten met een keurmerk sterk is toegenomen. In de discussie over de zin en onzin van keurmerken...
Actueel | 10 maart 2021
10 maart 2021

Peilingen-pacificatie

Is het u opgevallen dat er deze verkiezingen maar weinig discussie is over de peilingen? Misschien niet, omdat het uitblijven van iets nu eenmaal minder opvalt dan iets waarmee je regelmatig in aanraking komt. Maar het is zo. Nog niet zo lang geleden gingen peilers, journalisten en politicologen regelmatig met elkaar op de vuist. Een...
Onderzoek | 10 maart 2021
10 maart 2021

Kwart werkenden vindt dat werkgever coronaregels onvoldoende naleeft

Maar liefst 26% van alle werkenden vindt dat hun werkgever zich onvoldoende aan de huidige coronamaatregelen houdt. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panel Inzicht. Ook collega’s gaan niet vrijuit. Zo zeggen ruim vier op de tien ondervraagden dat zij zich beter aan de coronaregels houden dan hun collega’s. Met 46% zijn mannen...
Onderzoek | 10 maart 2021
10 maart 2021

Omzet TV-reclamemarkt € 753 miljoen

De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Dat is een daling van 9%. De TV-markt heeft zich wel hersteld na een dramatische eerste helft van het jaar. De groei in de tweede helft van het jaar was 3,4%. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van Screenforce. In...
Interviews | 09 maart 2021
09 maart 2021

‘Media in Nederland gaan professioneel en volwassen om met peilingen’

De verkiezingen bepalen – naast corona – deze weken de actualiteit. Naast alle debatten, beschouwingen en portretten, is er volop ruimte voor de peilingen. Drie bureaus lopen hierin voorop: I&O Research, Ipsos en Kantar. Hun gezamenlijke peilingen zijn terug te vinden zijn in de Peilingwijzer. Natuurlijk kijkt iedereen steevast naar de uitkomsten van de peilingen,...
Onderzoek | 08 maart 2021
08 maart 2021

Marketeers verwachten langdurige impact covid

Het meest recente rapport over covid van DVJ Insights richt zich op de verandering in koopgedrag en hoe marketeers en consumenten hiermee omgaan. In 2020 zag slechts 18% van de marketeers de omzet van hun bedrijf stijgen, terwijl 52% een daling zag. Het onderzoek van afgelopen januari toonde echter aan dat marketeers optimistischer zijn over...
Onderzoek | 08 maart 2021
08 maart 2021

Bijna helft studenten tevreden over digitaal onderwijs

Dit studiejaar vindt ruim driekwart (78%) van het hoger onderwijs volledig digitaal plaats. 45% van de Nederlandse HBO- en WO-studenten is tevreden over deze manier van studeren. Een kwart (26%) is ontevreden. Dat blijkt uit onderzoek van Delta Marktonderzoek. Het minimale sociale contact is dé grootste frustratiefactor van studenten in het huidige, hoofdzakelijk digitale hoger...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Spelen, leren en doorklikken – Kinderen en media

Sinds 2012 gebruikt Netwerk Mediawijsheid de ‘Iene Miene Media Monitor’, een grootschalig onderzoek onder huishoudens met jonge kinderen. Via dit jaarlijkse trendonderzoek wordt gemeten hoe kinderen van 0 t/m 6 jaar omgaan met verschillende media(devices), en hoe ouders hen hierbij begeleiden. CHOICE Insights + Strategy deed een online kwantitatief onderzoek onder 1.003 ouders van kinderen...

Ook de laatste bytes ontvangen?