‘Namens Nederland’ niet namens de Nederlander
Op het platform ‘Namens Nederland’ staat een enquête waar elke Nederlander aan kan deelnemen. Je kunt je mening geven over mogelijke scenario’s om de coronacrisis in de hand te houden en naar de uitgang te leiden. Maar hoe zit het met de methode van enquêteren? Er is nogal wat kritiek uit de wetenschap en het vak. Ook bij Peter Mulder, die er een bijdrage over schreef.
Face-to-face onderzoek weer mogelijk met MOA-richtlijn voor 1,5 meter marktonderzoek
De versoepeling van de coronamaatregelen per 11 mei betekent dat face-to-face onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, weer mogelijk is. Met een pakket voorzorgsmaatregelen, om besmetting te voorkomen, kunnen de onderzoek- en selectiebureaus weer respondenten uitnodigen en bezoeken. De richtlijn geeft handvatten voor het face-to-face onderzoek proces van selectie, ontvangst tot en met uitvoering van het marktonderzoek. Hiermee is face-to-face onderzoek weer goed mogelijk.
Heb elkaar lief, zowel kwanti- als kwalitatief
Ben jij gespecialiseerd in kwantitatief gebruikersonderzoek? En twijfel je aan de waarde van kwalitatief gebruikersonderzoek? Of juist andersom? Dat is geen vreemde gedachte, aangezien het om twee tegenovergestelde manieren van denken en werken gaat. Daardoor is het soms lastig de waarde van elkaars werk in te zien.
COVID-19-onderzoek genereert merkinnovaties via ‘creative crowdsourcing’
Vorige maand lanceerde InSites Consulting op het creatieve platform ‘‘eÿeka’ een creatieve crowdsourcing-wedstrijd om zo het belang van ‘creativiteit’ en de kracht van ‘samenwerking’ aan te tonen tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis.
75 jaar later is het nog steeds belangrijk om de Tweede Wereldoorlog te herdenken
De oorlog is nog steeds een belangrijk onderdeel van ons collectieve bewustzijn, zo blijkt ook uit data van Ipsos. Voorafgaand aan de 75e viering van Bevrijdingsdag deed Ipsos wereldwijd onderzoek naar de herinnering en de blijvende relevantie van de Tweede Wereldoorlog.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nieuw Motivaction label voor arbeidsmarktonderzoek: Sparkey HR strategy and insights
Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen om extra HRinzichten. Daarnaast maakt de huidige coronacrisis meer dan ooit duidelijk dat de relatie die een organisatie met haar medewerkers heeft ‘key’ is in het realiseren van strategische doelen. Met het oog hierop acht Motivaction het tijd om de kennis en ervaring die verspreid is over haar onderzoeksteams te bundelen in een krachtig nieuw expertteam.
Sterker, duurzamer, digitaler – Drie bureaudirecteuren in tijden van corona
De coronacrisis duurt nog wel even voort. Over een week of twee horen we of er wat minder lockdown komt. Hoe vergaat het intussen de bureaus? We legden opnieuw drie bureaudirecteuren een aantal vragen voor (zie ook ClouToday van 16 april). Het zijn (v.l.n.r.) Daan Versteeg van Ipsos, Edgar de Beule van Markteffect en Martin de Munnik van Neurensics. En ja, ze zijn van de drie bureaus die zijn genomineerd voor de MOAwards voor bureau van het jaar.
ESOMAR moves to boost insights sector Covid-19 role
ESOMAR has called on national government and business leaders who commission research to regard data as an ‘essential source’ in understanding citizens during the Covid-19 pandemic; and has launched two related data-sharing initiatives.
De stuwende kracht van principes – Design thinking en de creatieve vrijheid
De eeuwige tweestrijd tussen vrijheid geven en begrenzen, je ziet het overal terug. Zeker ook in (markt)onderzoek. Enerzijds: hoe meer vrijheidsgraden, hoe groter de kans op verrassende uitkomsten. Anderzijds: hoe meer afbakening, hoe groter de kans op strakke, stevige resultaten.
Een huis bouwen is meer dan bakstenen stapelen – Van cijfers naar marketingadvies
Om de zoveel tijd laait dezelfde discussie op over de impact van onderzoek op de business. Die impact is zeer bescheiden en dat kan en moet anders. Insights professionals zouden meer ‘toegevoegde waarde’ moeten leveren, meer een sparringpartner moeten zijn voor beslissers en meer de taal van de business moeten spreken.
CMNTY launches virtual focus group and real-time video chat solution
CMNTY Corporation has expanded its platform with real-time video chat functionality. The new solution called Focus makes it easy to host video sessions as part of in-depth interviews, virtual focus
groups and live brainstorming sessions.
ME Research Group neemt Team Vier over
ME Research Group, waar onderzoekbureau Markteffect en DirectResearch deel van uitmaken, neemt branchegenoot Team Vier over. Met de overname bouwt ME Research Group haar positie in de branche verder uit.