Actueel                                    | 06 januari 2021
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            PIM herijkt strategie
De marketeer heeft een unieke positie om het verschil te maken in de wereld van vandaag, maar doet dat nog te weinig, aldus Platform Innovatie in Marketing (PIM). Volgens PIM is de marketeer juist de persoon die betekenisvolle impact kan hebben op klanten, de business en de wereld als geheel. Om marketeers daarbij te helpen,...
                            
                        Onderzoek                                    | 09 december 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Communicatie steeds meer gepersonaliseerd
Ten opzichte van vorig jaar is over vrijwel alle kanalen gepersonaliseerde marketingcommunicatie toegenomen. Dat blijkt uit het tweede deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020, waarvoor branchevereniging DDMA 135 Nederlandse organisaties heeft ondervraagd. De marketingkanalen waarbij de personalisatie van communicatie het meest is gestegen zijn display advertising (van 63% naar 85%), direct messaging (72% naar...
                            
                        Bureaus                                    | 08 december 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            MetrixLab ontwikkelt AI-gedreven pre-test
MetrixLab heeft een artifical intelligence gedreven pre-test-methode, met de naam ACT Instant, ontwikkeld voor online en social video, TV-commercials en banners. De nieuwe vorm van pre-testen combineert onderzoeksexpertise met machine learning. Algoritmes coderen de advertenties op het overgrote deel van ruim 130 variabelen. De overige, meer interpretatiegevoelige elementen, zoals het gebruik van vakjargon en emotie,...
                            
                        Actueel                                    | 02 december 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Eveline van Zeeland wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2020
Het boek Marketing Design met Customer Journey Mapping is afgelopen week door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2020. De auteur is Eveline van Zeeland (ook medewerker van Daily Data Bytes en Clou magazine, red.) Eveline van Zeeland Volgens de jury handelt het boek handelt over het...
                            
                        Best practices                                    | 01 december 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)
In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
                            
                        Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Best practices                                    | 18 november 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 1)
In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. Deel 1 bespreekt de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen). Hoe deze...
                            
                        Onderzoek                                    | 06 oktober 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Generatiemarketing: van quick fix naar serious business
Tekst Joas Rozenbroek,  eigenaar van Trend Extend en generatie-expert Na flinke korting te hebben bedongen op de deelnemers-fee (want welke Gen Z’er kan nou een maand huur als entree betalen?), kom ik wandelend, treinend en Uberend aan in de enigszins afgelegen maar bijzondere conferentielocatie Bomencentrum Nederland in Baarn. Het is 29 september en hier wordt...
                            
                        Actueel                                    | 22 september 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Facebook nu ook via je bril
Brillenproducent EsillorLuxottica ontwikkelt samen met Facebook een slimme bril die volgend jaar onder het merk Ray-Ban op de markt komt. De slimme bril krijgt dus een modieus tintje maar wil vooral door middel van innovatieve technologie de dragers nog beter in contact houden met hun Facebook-vrienden. De naam, functies, prijs en andere details van de...
                            
                        Onderzoek                                    | 22 september 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Digital Excellence Monitor 2020
In de 2020-editie van de dinsdag verschenen Digital Excellence Monitor van onderzoeksbureau WUA leveren ANWB, ING, bol.com, Coolblue, RACQ en SKY de beste digitale klantervaring op desktop en smartphone, in zes branches, in 10 landen. Ook Gaslicht, hollandsnieuwe en Greenchoice zijn CX-leiders. Voor de Digital Excellence Monitor werd de digitale klantervaring onderzocht in 86 customer...
                            
                        Actueel                                    | 16 september 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Column Eveline van Zeeland: Waanzinnig goed onderzoek
Nog voor de coronatijd was ik bij een lezing van de Spaanse wetenschapper Oriol Iglesias. Hij deelde zijn 'Triple R' - formule voor een goede onderzoekspublicatie: Relevance × Rigor × Rhetoric. Natuurlijk begint alles met relevantie. Toch zie ik vreselijk veel onderzoeksrapporten voorbijkomen waarbij ik me afvraag ‘waarom al deze moeite?’. Bij onderzoeken voor praktische...
                            
                        Actueel                                    | 10 september 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Personalisatie …, en hoe zit het met privacy en ethiek?
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. In Clou magazine leverden ze zeer regelmatig bijdragen. We gaan er op dit platform mee door. Deze keer een artikel over marketingcommunicatie. Er is tegenwoordig een breed spectrum aan gegevens over consumenten beschikbaar voor marketingdoeleinden. De data kun...
                            
                        Personalia                                    | 26 augustus 2020
                            
                                                            
                            
                                                        
                                                        
                            Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation
Per 1 augustus 2020 is dr. Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation aan de Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus Universiteit. De leerstoel heeft tot doel het bevorderen van onderzoek en onderwijs op het gebied van de marketing van nieuwe producten en het gebruik van nieuwe technologieën voor marketingdoeleinden.

