Actueel | 26 oktober 2023
Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd
Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee. Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen….
Actueel | 11 juli 2023
Hoe meet je emoties die consumentengedrag beïnvloeden?
De emoties - of het gevoel - dat marketing of branding (onbewust) opwekt, is bepalend voor consumentengedrag. De drijvende kracht achter onze beslissingen zijn onze emoties en niet onze ratio. Dat alles is het onderwerp van een gratis webinar van Neurensics op 3 augustus a.s. Het is belangrijk om te meten welke emoties een merk...
Actueel | 16 maart 2023
Neuropower: het eerste Consumer Neuroscience traineeship van Nederland
Neuromarketingbureaus Neurofactor en Neurensics presenteren het eerste consumer neuroscience traineeship van Nederland: Neuropower. In het traineeship worden medior marketingtalenten opgeleid tot behavioral marketers. Goede marketeers moeten weten hoe consumenten denken, wat hen motiveert en hoe ze gedrag kunnen beïnvloeden. Maar over het algemeen is deze kennis ontoereikend, vonden Martijn den Otter (Neurofactor) en Steven Scholte...
Actueel | 16 maart 2023
Data-gedreven reclame: is Big Brother watching me?
De voordelen van data-gedreven reclame zijn bekend. Hogere relevantie van online content, sneller de juiste informatie kunnen vinden, reclame wordt minder vervelend. Maar onderzoek toont ook aan dat consumenten bang zijn voor hun privacy en dat ze zich soms onmachtig voelen als het gaat om datagebruik. Hoe ontstaan deze gevoelens? Kan gepersonaliseerde reclame een negatieve...
Best practices | 04 oktober 2022
ESOMAR komt met aanbeveling voor leeftijdsvraag in onderzoek
ESOMAR heeft een aanbeveling ontwikkeld over hoe je de leeftijdsvraag stelt in internationaale onderzoek. De vraag moet voor alle onderzoeksprojecten gelden, en rekening houden met privacy en het belang van deelnemers aan onderzoek. Onderzoekspopulaties definiëren kent vele variaties. De methoden verschillen per marktonderzoekbureau en onderzoeksrespondenten geven niet altijd een goed antwoord op demografische vragen, en...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Tom van Bommel van Unravel Research reageert op blog Neurensics
Een reactie van Tom van Bommel, Research Director van Unravel Research op de blog 'De echte neuromarketing-tool: EEG of fMRI?' van Victor Lamme, Head of Science van Neurensics dat onlangs in de Daily Data Bytes verscheen. We vroegen ons al af waarom we dit jaar geen kerstkaart van Neurensics hebben ontvangen, maar het artikel van...
Onderzoek | 05 januari 2022
De echte neuromarketing-tool: EEG of fMRI?
Afgelopen maand lieten diverse researchbureaus weten welke kerstcommercial er volgens hen als beste uit de kijkerstest kwam. Een van de bureaus was Unravel dat neuro-onderzoek inzette. Hun verhaal roept een reactie op van prof. dr. Victor Lamme, Head of Science van Neurensics. Vorige maand verscheen een onderzoek van Unravel, waarbij met EEG werd gemeten welke...
Onderzoek | 22 december 2021
De beste kerstcommercial? Het brein oordeelt!
Welke kerstcommercial is de beste van 2021? Uiteraard kun je dan kijken naar de mening van het publiek (welk rapportcijfer geven ze?), maar neuromarketingbureau Unravel Research vroeg zich af welke commercial het beste scoort als je naar het objectieve onbewuste brein kijkt. In totaal werden 20 kerstcommercials (gerandomiseerd) voorgelegd aan 20 consumenten die een medical...
Bureaus | 23 november 2021
Alpha.One en Motivaction openen Neuro Lab
De afgelopen jaren werkten Alpha.One en Motivaction al veel samen, bijvoorbeeld op het gebied van eye tracking en multiclient EEG-onderzoeken. Om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar neurowetenschappelijk onderzoek is nu een gezamenlijk Neuro Lab ingericht in het pand van Motivaction. Ingrid Nieuwenhuis PhD, Head of Science bij Alpha.One, zegt hierover: ‘We kregen...
Bureaus | 08 november 2021
Unravel Research uitgeroepen tot FD Gazelle
Al eerder konden we melden dat DVJ Insights en Validators een FD Gazelle Award 2021 hadden veroverd en nu is ook Unravel Research in de prijzen gevallen. Dat is voor de eerste keer. Het bureau zegt hiermee een officieel tintje te krijgen als snelstgroeiend neuromarketingbureau van Nederland. Tim Zuidgeest, mede-oprichter van Unravel, zegt in een...
Interviews | 28 september 2021
Op zoek naar patronen in het consumentenbrein
Afgelopen zomer wonnen Ale Smidts en Maarten Boksem de MOAward voor Insights Scientist van het jaar met een publicatie over neuromarketing (‘Neuromarketing – wat is het en wat kunnen we ermee’). Daarin beschrijven ze de resultaten van een aantal onderzoeken, waarin ze machine learning-technieken hebben gecombineerd met neuro-imaging-methoden. We spraken met Maarten Boksem. ‘Neuromarketing gaat...
Onderzoek | 15 september 2021
Consumers respond more to ads in suitable contexts
Ad context increases memorability up to 40%, according to new biometric research from Integral Ad Science (IAS) and Neuro-Insight. ‘Using the latest neuroscience and neurometrics, this study demonstrates the specific ways that a webpage’s context can dramatically alter how audiences recall and respond to ads,’ said Tony Marlow, CMO, IAS. ‘As our industry prepares for...