Salarisbenchmark marktonderzoek
Binnen de marktonderzoekswereld is salaris een regelmatig terugkerend thema. Tijd om er onderzoek naar te doen, vond Ewout Witte van het Marketing Intelligence Network. De marktonderzoeksector staat niet bekend als de sector waar de hoogste salarissen in omgaan, zegt hij. Vooral bureaus worstelen met de concurrentie van rollen bij opdrachtgevers en vanuit aanverwante sectoren. Omdat…
Gen Z (deel 3) – hoe ziet deze generatie zichzelf?
In deel 1 en deel 2 van dit drieluik wierp jongerenonderzoeker Rutger van den Berg de vraag op of het wel zin heeft om deze generatie als een afgebakende groep te beschouwen. Als het aan jongeren zelf ligt wel. Zij profileren zich als Gen Z en zetten zich af tegen andere generaties. Waarom? De overtuigingen,…
Bilendi & respondi’s BARI wordt moderator
Bilendi & respondi heeft zijn Discuss multi-channel onderzoeksplatform verbeterd en moderatievaardigheden toegevoegd aan zijn AI-onderzoeksassistent ‘BARI’. Bilendi & respondi biedt online panels aan in dertien Europese landen: de ‘big 5’ van Europa plus België, Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. Bilendi heeft twee jaar geleden de Duitse respondi-Group overgenomen. In juni vorig jaar…
Generatie Z (deel 2) – de meest diverse generatie ooit
Als we de mediakoppen moeten geloven is Generatie Z onder andere woke, burnt-out, telefoonverslaafd en werkschuw. Allemaal prikkelende, maar vaak misleidende labels. Wat Gen Z namelijk vooral kenmerkt is haar diversiteit. Jongerenonderzoeker Rutger van den Berg schreef een drieluik over deze generatie. Vorige keer ging het over ontwikkeling en de tijdgeest. Deze keer over de…
De kracht van muziek in kwalitatief onderzoek
Muziek kan emotie oproepen. Een emotie die anders niet bereikbaar zou zijn. Kan muziek een ander register aan woorden oproepen? En waarom zou de kracht en schoonheid van muziek een belangrijk instrument moeten zijn in kwalitatief onderzoek? Katie Gillespie, hoofd onderzoek bij Sympler, boog zich over deze vragen en schreef er een artikel over voor…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘AI geeft kwalitatief onderzoek geen diep inzicht’
Bijna elke week verschijnt er een nieuw bedrijf dat beweert ‘qual at scale’ of ‘robust qual’ te leveren, waarbij AI wordt gebruikt om ‘inzichten te leveren uit duizenden een-op-een-kwalitatieve interviews, gemodereerd door een AI-onderzoeker’. Deze claims kloppen niet, zegt Jack Wilson, Innovation Lead bij 2CV. AI faciliteert enquêtes, geen diepte-interviews, vindt Wilson. Met AI kun…
Is Gen Z echt anders? – deel 1
Gen Z kun je kenmerken als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker verbonden aan Youngworks, schreef er een drieluik over. Vandaag deel 1 – over ontwikkeling, de tijdgeest en Gen Z als seismograaf van de samenleving. Naast alle…
Trendrapport 2023: bijna 7% meer omzet in de onderzoeksbranche
We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen de aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%. Leggen…
SWOCC presenteert Purpose Oriëntatie
Communicatiespecialisten Esther Overmars en Amber Kouwen deden voor SWOCC onderzoek naar purpose-oriëntatie aan de hand van een literatuuronderzoek en diepte-interviews met 12 experts. De publicatie op basis van het onderzoek wordt op 16 januari gepresenteerd in de Doelenzaal (Universiteitsbibliotheek UvA, Amsterdam). ‘Purpose’ maakte het afgelopen decennium een opvallende opmars in marketing. De laatste jaren klinkt…
Een kritische blik op Better Brand Health
Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…
Gen Z heeft meeste goede voornemens voor 2024
Bij de start van het nieuwe jaar zegt 43% van de Nederlanders goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij Gen Z het grootst; van hen wil 64% het anders aanpakken. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, van alle Nederlanders gelooft 78% dat…
Campagnecontact zorgt voor positieve band tussen mens en merk
Voor merken is het van belang om een makkelijk op te roepen positie in het consumentenbrein te verwerven. Die mentale beschikbaarheid proberen marketeers met o.a. mediacampagnes te beïnvloeden. Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert van DPG Media, doet verslag van een onderzoek naar de effecten van campagnes. DVJ Insights doet veel onderzoek voor DPG Media om…