Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg
Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen. Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder…
Advertenties blokkeren zit weer in de lift
Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo. Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op…
Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media
71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…
MRS publiceert AI-richtlijnen
Onderzoekers moeten er niet van uitgaan dat AI het automatische antwoord is op alle onderzoeksvragen, volgens de Engelse Market Research Society (MRS). Daarom heeft de organisatie richtlijnen opgesteld voor gebruik van AI in onderzoek. Het rapport, genaamd The BEST Framework for Gen AI: How and when to build AI into your research processes, biedt een…
Nederlandse werknemers vinden training en scholing in AI broodnodig
Driekwart (75%) van de Nederlandse werknemers vindt dat AI verplichte lesstof (op school en werk) moet worden. Ook codering als verplichte lesstof kan op steun rekenen (70%). Volgens 72% leveren digitale vaardigheden carrièrevoordelen op. Dat blijkt uit onderzoek van ServiceNow in negen landen. Er bestaat een kloof tussen de vaardigheden en kennis die op de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Consument verdeeld over Black Friday
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat. Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de…
Wat je moet weten over je kerstcampagne
Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. 1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten Verzorgingsproducten (54%)…
Meer interesse in Black Friday ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid…
Organisaties gebruiken data voor sturing, maar minder voor marketing
Zo’n 92% van de Nederlandse organisaties gebruikt data om het bedrijf op korte en lange termijn te sturen. Maar voor marketingactiviteiten geldt dat veel minder. Slechts de helft van de bedrijven (51%) hanteert data bij het sturen op klant-KPI’s Dat blijkt uit DDMA-onderzoek in samenwerking met GfK. Het aantal organisaties dat volledig inzicht heeft in…
Hoe dichtbij of ver weg voelt je product?
Er komen regelmatig nieuwe technologische producten op de markt. Door de hogere complexiteit of aankoopprijs van die producten is informatie om consumenten te overtuigen van groot nut. Een nieuwe studie vergelijkt concreet taalgebruik in advertenties in relatie tot de psychologische afstand die de consument voelt tot zo’n product. Jos Hornikx schreef er voor SWOCC een…
Kantar introduceert nieuwe tools voor meten van aandacht
Kantar heeft nieuwe tools gelanceerd voor het meten van aandacht voor advertenties. De tool maakt gebruik van facial coding en het monitoren van passief of actief mensen naar advertenties kijken. De nieuwe methoden vormen een uitbreiding van Kantar’s portfolio op dit gebied. Daarmee krijgen adverteerders de mogelijkheid om te ontdekken hoe het zit met de…
Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter
De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…