Actueel | 16 november 2023
16 november 2023

Kantar introduceert nieuwe tools voor meten van aandacht

Kantar heeft nieuwe tools gelanceerd voor het meten van aandacht voor advertenties. De tool maakt gebruik van facial coding en het monitoren van passief of actief mensen naar advertenties kijken. De nieuwe methoden vormen een uitbreiding van Kantar’s portfolio op dit gebied. Daarmee krijgen adverteerders de mogelijkheid om te ontdekken hoe het zit met de…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter

De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meerderheid bezorgd over desinformatie

Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Onderzoekers positief over AI

De overgrote meerderheid (87%) van de onderzoekers heeft vertrouwen in het behoud van hun baan en meer dan de helft gelooft dat AI zal leiden tot snellere analyses en inzichten. Dat blijkt uit onderzoek van Qualtrics. Uit het onderzoek, gepubliceerd in 2024 Market Research Trends, blijkt dat 56% van de respondenten denkt dat AI gunstig…

Best practices | 14 november 2023
14 november 2023

Webinar Norstat over werven testgebruikers

Norstat houdt a.s. donderdag 16 november om 16.30 uur een webinar over veel voorkomende rekruteringsfouten bij het werven van testgebruikers. Een interactieve sessie, gericht op best practices. In het webinar staat TestingTime centraal. Dat ondersteunt UX- en marktonderzoekers van bedrijven, zoals McKinsey, Vodafone, Shell, trivago, British Telecom, Zalando, UBS, Deliveroo en AXA, bij het werven…

Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Meta blijft het grootste van alle social platformen. 75% van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. TikTok is de snelste groeier, met een stijging van 50% qua marktaandeel in 2023 vergeleken met 2022. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale…

Onderzoek | 07 november 2023
07 november 2023

Ondernemers bezorgd over stabiliteit en betrouwbaarheid politiek

De overgrote meerderheid van de ondernemers is zeer bezorgd over de Nederlandse politiek. Driekwart is niet tevreden over de betrouwbaarheid en de stabiliteit van het bestuur. Ze zien polarisatie, versnippering van de politiek, het vergroten van het vertrouwen in de overheid en een langetermijnvisie daarbij als de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit onderzoek onder ondernemers…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Hoe je fraude in online enquêtes kunt bestrijden

Het aantal gevallen van fraude in marktonderzoek is gestegen en het begint een merkbare impact te hebben op de kwaliteit van de gegevens. Oscar Carlsson van Cint onderzocht drie manieren waarop marktonderzoekbureaus enquêtefraude kunnen bestrijden. Hij schreef er een blog over op Research-live. Carlsson stelt dat naast inspanningen van de sector zelf, er drie belangrijke…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd

Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee. Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen….

Onderzoek | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media

In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…

Ook de laatste bytes ontvangen?