Onderzoek | 03 oktober 2023
03 oktober 2023

Nederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl

Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Ze besteedden het meeste aan sportlidmaatschappen (28%). Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Nederlanders besteden veruit het meeste…

Onderzoek | 28 september 2023
28 september 2023

Zes op tien Nederlanders wil meer lezen

Ruim 62% van de Nederlanders zegt meer te willen lezen. Dit blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de leesbehoefte vindt 53% het lastig om hiervoor tijd vrij te maken. Onder jongvolwassenen geldt dit zelfs voor driekwart van de respondenten. Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

AI in de praktijk

Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

NMO Luisteronderzoek slaagt voor audit

Begin 2023 werd het totaal vernieuwde NMO Luisteronderzoek gelanceerd. NMO gaf het onafhankelijke auditbureau CESP de opdracht om het nieuwe luisteronderzoek, uitgevoerd door Ipsos en Kantar Media, te evalueren. CESP stelt na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare…

Onderzoek | 26 september 2023
26 september 2023

Eco-bewuste consumenten weer licht in opkomst

Kantar publiceerde vorige week het vijfde jaarlijkse Who Cares? Who Does?-onderzoek, de grootste, wereldwijde duurzaamheidsenquête, waarbij meer dan 112.000 shoppers betrokken zijn. In 2023 bedraagt het percentage duurzame shoppers 22%. Dat is hoger dan het percentage in 2018 (18%) gelijk aan dat van 2022. Een licht en stabiel herstel dus. Deze consumenten besteden elk jaar…

Onderzoek | 26 september 2023
26 september 2023

Nederlandse jongeren zetten klimaatverandering bovenaan

Jongeren in Nederland vinden klimaatverandering, oorlogen in de wereld en armoede de drie belangrijkste onderwerpen op dit moment. Zij maken zich niet alleen zorgen over hun eigen toekomst maar ook die van anderen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in opdracht van UNICEF. Jongeren maken zich grote zorgen over klimaatverandering (44%), oorlogen in de…

Actueel | 26 september 2023
26 september 2023

‘Beschouw enquêtes als een consumentenervaring’

Op 10 september sprak Jon Puleston op het ESOMAR-congres in Amsterdam over het verbeteren van vragenlijsten. Hoognodig, want hij vindt dat marktonderzoekers hun respondenten momenteel niet al te best behandelen. Voor een uitgesproken mening kun je altijd aankloppen bij Jon Puleston. Als Vice President Innovation bij Kantar is hij een graag geziene en gehoorde gast…

Actueel | 21 september 2023
21 september 2023

Is AI foolproof? Wat denk je zelf?

De basis van onderzoek zijn data. Maar met de groeiende integratie van AI in het dataverzamelingsproces, is het ook tijd om ons een beetje zorgen te maken. De onderzoeker moet verantwoordelijk blijven voor het juiste inzicht op basis van de juiste data. Dat betoogt Clare McHatton, directeur Business Development bij marktonderzoekbureau Walr. Data vormen de…

Actueel | 14 september 2023
14 september 2023

Hoe kwalitatief onderzoekers echt denken over AI

Om kwalitatief onderzoekers een handje te helpen bij het doorstaan van de AI-storm die hen afkomt, moet de onderzoeksbranche zijn PR verbeteren. Dat betoogt Tom Woodnutt, oprichter van Feeling Mutual, dat zich specialiseert in online kwalitatief onderzoek. De komst van generatieve AI heeft kwalitatieve onderzoekers in een existentiële crisis gestort. De technologisering van kennis ondermijnt…

Onderzoek | 12 september 2023
12 september 2023

Thuiswerken blijft populair onder werknemers

De Werkgeversenquête 2023, uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, laat zien dat werken vanuit huis populair blijft, fietsvoorzieningen bij werkgevers zijn verbeterd en er vanuit werkgevers actief wordt ingezet op elektrische mobiliteit. Aan de andere kant is de auto nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Bij een derde…

Onderzoek | 12 september 2023
12 september 2023

Amazon wereldwijd favoriete advertentieplatform – Nederland kiest voor bol.com

Volgens Kantars Media Reactions 2023 beschouwen de meeste consumenten wereldwijd advertenties op Amazon als relevant en nuttig. In Nederland is Amazon minder gewaardeerd dan bol.com. Bol.com is daarnaast het favoriete digitale mediamerk van Nederland op de Ad Equity ranking. Onder de marketeers wereldwijd is YouTube naar de top van de ranglijst gesprongen, met een verbetering…

Actueel | 12 september 2023
12 september 2023

AI – tijd dat onze branche wakker wordt!

Marktonderzoekers, insights- en business intelligence-specialisten zijn altijd early adopters geweest van nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Maar tegelijkertijd is de sector ook te traag (en vaak te laat) geweest met het hooghouden van de grondbeginselen van het vak. Dat betoogt Finn Raben, founder van Amplifi Consulting. Hij schreef er een bijdrage over. Neem de representatieve steekproeftrekking……

Ook de laatste bytes ontvangen?