Actueel | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Nederlandse volkstelling al 40 jaar digitaal

In 2021 organiseerde het CBS op verzoek van het Europese statistiekbureau Eurostat een volkstelling. Zo’n telling gebeurt één keer in de tien jaar. Daar merken de Nederlander weinig van, want de telling is al meer dan 40 jaar digitaal. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de Volkstelling 2021 bekend. Aan het tweede deel – deadline…

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

In het najaar van 2022 was er bezorgdheid over een dreigende recessie. De energieprijzen, het risico op gastekorten en de hoge inflatie zouden de economische groei kunnen afzwakken. In februari 2023 bleek dat een recessie was afgewend en dat Nederlandse economie vorig jaar nog met 4,5% groeide. Toch blijft de inflatie een punt van zorg….

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Vegetarisch eten onder druk

Sinds 2017 brengt Motivaction jaarlijks voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt, na relatieve onbekommerdheid in het ‘corona-bevrijdingsjaar’ 2022. Of het streven echt resultaat oplevert, is de vraag. Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders heeft inmiddels overgewicht,…

Actueel | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Toptrends in data-science en machine learning

Onderzoeksbureau Gartner presenteerde onlangs op een congres een aantal trends op het gebied van data-science en machine learning (DSML). Het bureau ziet DSML evolueren van voorspellende modellen naar een meer democratische, dynamische en datacentrische discipline. En dat alles nog eens aangejaagd door generatieve AI. Gartner ziet de volgende trends: Trend 1: Clouddata-ecosystemen Data-ecosystemen gaan over…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Advertenties zijn effectiever op sites met weinig ‘rommel’

Het verminderen van advertentieclutter op webpagina’s is kosteneffectief en het kan goed uitwerken voor merken. Dat zegt onderzoek van mediabedrijf MAGNA en technologiebedrijf eyeo. Hoewel advertentieclutter op webpagina’s ertoe heeft geleid dat mensen advertentiefilters gebruiken, betekent dit niet dat consumenten een hekel hebben aan advertenties. Wel is het zo dat ze de voorkeur geven aan…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Limburg aantrekkelijkste vakantieprovincie

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer. De binnenlandse…

Actueel | 27 juli 2023
27 juli 2023

Eerste ‘Rapportage Algoritmerisico’s Nederland’

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de eerste Rapportage Algoritmerisico’s Nederland, die de nieuwe directie Coördinatie Algoritmes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vorige week publiceerde. Voor meer grip op algoritmes en AI, moeten overheid en bedrijfsleven nog grote stappen maken, zegt…

Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika

De betrokkenheid bij arme landen is sterk verminderd sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Organisaties die gericht zijn op de steun aan arme (Afrikaanse) landen verdwijnen steeds meer uit beeld bij de Nederlandse donateur. De positie van Giro555 is juist omhooggeschoten nadat het vorig...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Online reviews beïnvloeden houding tegenover aankoop

Mensen zijn geneigd om een aankoop anders te beoordelen als ze naderhand klantenbeoordelingen zien over het product dat ze hebben aangeschaft. Positieve beoordelingen hebben een 'significante invloed' op de algehele tevredenheid achteraf, terwijl negatieve beoordelingen niet hetzelfde effect hadden. Dat blijkt uit onderzoek, weergegeven in het Journal of Academic Research. Online klantbeoordelingen worden steeds belangrijker...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Socialmediaverslaving leidt tot onzekerheid en depressie

Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) zegt verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). En nog...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

MediaTestDag in teken van Simavi

In het kader van de 24ste verjaardag van MediaTest hield het bureau zoals traditioneel de MediaTestDag: onderzoek in 24 uur. Een belangeloos onderzoek dat sinds 2018 bestaat, en deze keer werd uitgevoerd voor Simavi. Die organisatie sprong er met haar maatschappelijke en concrete onderzoeksvragen boven alle inzendingen uit. Ontwikkelingsorganisatie Simavi strijdt, samen met vrouwen en...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

NMO Summer update – webinar op 20 juli

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is op volop bezig met de nieuwe standaarden op het gebied van mediabereiksonderzoek. In een webinar – de NMO Summeer Update – op donderdag 20 juli 2023 komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het lees-, luister-, kijk-, online- en crossmediaal bereiksonderzoek voorbij. Onderzoekers Inken Oestman en Yvette van...

Ook de laatste bytes ontvangen?