Actueel | 11 april 2024
11 april 2024

Whitepaper over social measurement

Adverteren op social media is voor veel bedrijven inmiddels een must. Maar hoe meet je de impact van al die campagnes en verzamel je inzichten om de resultaten naar hoger niveau te tillen? Om marketeers te ondersteunen publiceert DDMA het whitepaper Alles over Social Measurement. In het whitepaper lichten experts uit de DDMA Commissie Social…

Actueel | 11 april 2024
11 april 2024

AP publiceert jaaroverzicht datalekmeldingen

Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, laten na om mensen te waarschuwen dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen. Gevolg is dat de mensen van wie persoonlijke gegevens zijn gelekt, zich niet kunnen wapenen tegen mogelijke oplichting. De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt daarvoor in het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen. Organisaties…

Actueel | 02 april 2024
02 april 2024

René Zeedijk benoemd tot bestuurslid NMO

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft René Zeedijk (52) benoemd tot nieuw bestuurslid. Hij neemt zitting namens de Verenigde Internetexploitanten (VINEX). Zeedijk is sinds 2022 adjunct-directeur Digital Sales & Head of SIM Advertising bij DPG Media.  René Zeedijk was in het verleden actief als commercieel directeur bij Radio 538 en Talpa Radio. In 2008 stapte…

Onderzoek | 02 april 2024
02 april 2024

Customer experience-benchmark: klanten B2B iets enthousiaster

De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ telt daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. Dit blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland…

Actueel | 02 april 2024
02 april 2024

Ruigrok-round table: de kracht van inclusief onderzoek

Op het MIE van 13 en 14 maart was Ruigrok, in de persoon van Jesca Dembinski, verantwoordelijk voor de round tables over inclusief onderzoek. Sessies die goed werden ontvangen, zo goed dat er een online herhaling komt. Jesca blikt erop terug en nodigt je uit voor de volgende meeting. Veel van mijn blogs gaan over…

Onderzoek | 28 maart 2024
28 maart 2024

Geloofwaardig merkverhaal stimuleert keuze voor duurzame merken

Duurzaamheid speelt een steeds grote rol bij de keuzes van consumenten. 4 op de 10 zegt regelmatig duurzame producten te kopen. Maar duurzaamheidsclaims van merken worden door de helft van de consumenten vaak gewantrouwd. Voor zeep en schoonmaakmiddelen is dat beeld niet anders. Dat blijkt uit onderzoek van Return on Content en MSI. Voor ruim…

Onderzoek | 28 maart 2024
28 maart 2024

Liever iemand aan de telefoon dan een stuntelende chatbot

Telefonie is nog altijd hét voorkeurskanaal van de Nederlandse consument als het gaat om contact met organisaties. Consumenten zijn tegelijkertijd kritisch over geautomatiseerd klantcontact; vooral de stuntelende chatbot moet het ontgelden. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van Y.digital en DirectResearch. De tevredenheid van de Nederlandse consument over contact met organisaties liet…

Onderzoek | 28 maart 2024
28 maart 2024

Hoe sponsorvermeldingen merkeffecten positief kunnen beïnvloeden

Waar het soms overduidelijk is dat er sprake is van reclame, blijft het soms gissen bij subtiele vormen van sponsored content in influencer-posts of blogs). Het zou voor de consument duidelijk moeten zijn of voor content betaald is door een adverteerder. Eva van Reijmersdal schreef er voor SWOCC een blog over. Ondanks dat transparantie een goede…

Actueel | 28 maart 2024
28 maart 2024

Education Day – Data Strategy & Data Driven Marketing

Kom naar de Education Day, een sessie exclusief voor docentleden en in onderwijs geïnteresseerden van het Data & Insights Network en NIMA. Thema: Data Strategy & Data Driven Marketing. Een niet te missen middagprogramma op 18 oktober a.s. van 14.00 tot 16.35 uur (met borrel na). Gratis voor D&IN-leden!  Programma 14.00 – 14. 10 uur |…

Onderzoek | 26 maart 2024
26 maart 2024

Vier op de tien Nederlanders kopen zoveel mogelijk online

Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54% winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40% zegt zoveel mogelijk aankopen online te doen. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Dat blijkt uit…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’

Afgelopen donderdag lanceerde de buitenreclamebranche ‘BRO Next’. Een nieuw bereiksonderzoek, onder toezicht van JIC BRO tot stand gekomen. Daarmee krijgen Out of Home-exploitanten, adverteerders en mediabureaus gedetailleerd inzicht in het bereik van ruim 57.500 reclameobjecten van de tien deelnemende exploitanten. BRO Next kent een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige buitenreclame-onderzoek. Het meest…

Onderzoek | 21 maart 2024
21 maart 2024

Hoofd en hart – merken versterken merken

Een sterk mediamerk voegt onbewust een uniek emotioneel patroon toe aan een advertentie. Die roept bij de lezer of bekijker van een advertentie in het ene mediamerk een ander gevoel of gedragsintentie op dan in het andere mediamerk. Dat is de conclusie van onderzoek door Neurensics en DPG Media. Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media,…

Ook de laatste bytes ontvangen?